Recenzja #1162 Lokomotywa

2 godzin temu

Słynny wiersz Juliana Tuwima „Lokomotywa” powraca w nowym wydaniu! Wydawnictwo Nasza Księgarnia stworzyło grę planszową, która nie tylko przynosi czystą euforia zabawy, ale także wprowadza dzieci w magiczny świat klasycznej polskiej literatury. Chcecie wiedzieć, czy ta Lokomotywa dowiezie Was na stację dobrej zabawy? Zapraszamy do naszej recenzji!

Informacje o grze

Autor gry: Przemek Wojtkowiak

Wydawnictwo: Nasza Księgarnia

Liczba graczy: 2-4

Czas gry: 20 minut

Wiek: 6+

Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Nasza Księgarnia. Nie miało to wpływu na kształt mojej opinii.

Współpraca reklamowa z Ceneo.pl

Recenzja gry

Stoi na stacji lokomotywa, Ciężka, ogromna i pot z niej spływa: Tłusta oliwa.
Stoi i sapie, dyszy i dmucha, Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
Buch – jak gorąco!
Uch – jak gorąco!
Puff – jak gorąco!
Uff – jak gorąco!
Już ledwo sapie, już ledwo zipie, A jeszcze palacz węgiel w nią sypie.

Lokomotywa to nowa gra z serii „Między wierszami” – w której gry oparte są bezpośrednio na wierszach dla dzieci. W grze wcielamy się w budowniczych pociągów, którzy muszą w pośpiechu przygotować i załadować swoje wagony przed odjazdem pociągu ze stacji.​

Każdy gracz rozpoczyna rozgrywkę z własną lokomotywą. Na środku stołu tworzy się magazyn – cztery odkryte karty wagonów i ładunków. W swojej turze gracz wykonuje trzy kroki:​ uzupełnia brakujące karty w magazynie – aby zawsze były dostępne do wyboru cztery karty, następnie odwraca na drugą stronę jedną z kart magazynu, dobiera jedną z czterech odkrytych kart i dokłada ją do swojego pociągu.​

Ładunki muszą odpowiadać ilustracjom znajdującym się na wagonach. Pojawiają się tutaj znane z wiersza: krowy, konie, stoły, szafy, armaty, banany, słonie, niedźwiedzie, a choćby grubas z kiełbasą. W talii kart znajdują się również krótkie fragmenty wiersza, a gdy pojawi się czwarta taka karta – gra dobiega końca. Dzięki takiemu rozwiązaniu wiersz Juliana Tuwima naturalnie wplata się w przebieg gry. Gracze otrzymują punkty za:

  • punkty pocieszenia: dla graczy, którzy rozegrali mniej tur.
  • punkty za chmurki: gracz z największą ich liczbą dostaje najwięcej bonusowych punktów, a kolejni gracze odpowiednio mniej.
  • punkty za różne rodzaje wagonów, a jest ich w sumie 10.
  • i co najważniejsze – punkty za ładunki przewożone na wagonach.

Mocne strony gry

Ciekawe połączenie literatury i gry planszowej

Jedną z najważniejszych zalet Lokomotywy jest fakt, iż gra naturalnie wprowadza najmłodszych w wiersz Juliana Tuwima. Można więc rzec, iż to wręcz rewolucyjne podejście do edukacji kulturalnej. Dzięki takiemu rozwiązaniu nauka wierszy nie kojarzy się już z przykrym obowiązkiem, a dobrą zabawą i uśmiechem.

Proste zasady, głębokie mechaniki

Chociaż zasady gry są bardzo proste do opanowania choćby przez pięciolatków, gra zawiera elementy mechanik znanych z planszówek dla dorosłych. Mowa tutaj o zbieraniu zestawów, kolekcjonowaniu różnych elementów, czy złożonym systemie punktowania. Gracze muszą kombinować strategicznie – czy doczepiać kolejny wagon, czy starać się gwałtownie wypełnić już posiadane? To nie są trudne dylematy, ale uczą dzieci strategicznego myślenia już w młodym wieku.​

Dynamiczna rozgrywka

Każda tura jest na tyle szybka, iż choćby małe dzieci nie nudzą się w oczekiwaniu na swoją kolej. Ponadto gracze muszą obserwować kroki innych – może ktoś odkryje właśnie ten ładunek, na który my czekamy? Gra zawiera dawkę losowości, która dodaje rumieńców, ale nie irytuje.​

Możliwość przeszkadzania innym graczom

Gra pozwala na lekką rywalizację – gracze mogą celowo dobierać karty w taki sposób, aby utrudnić pozostałym kompletowanie ich pociągu.

Piękna oprawa wizualna

Ilustracje Macieja Szymanowicza są unikatowe. Karty są słodkie i urocze, przyciągające wzrok zarówno dzieci, jak i dorosłych. Bajkowa szata graficzna idealne oddaje klimat wiersza Tuwima i zachęca do tworzenia własnych opowieści.​

Walory edukacyjne

Lokomotywa trenuje pamięć, koncentrację i logiczne myślenie. Dzieci poznają słownictwo – nazwy zwierząt, rzeczy i nowe pojęcia z zamierzchłych czasów. Do gry dołączona jest również wkładka w postaci składanej broszury z całym wierszem „Lokomotywa”.

Cena i dostępność

Gra jest dostępna w śmiesznie niskiej cenie, co czyni ją przystępną dla wszystkich budżetu rodzinnego.​

Słabe strony gry


Zawiły system punktowania

Etap liczenia punktów (chmurki, ładunki, różne wagony, nagroda pocieszenia), może być trochę skomplikowany dla najmłodszych graczy. Wymaga to cierpliwości i dokładnych obliczeń.

Ograniczona regrywalność

Po kilkunastu partiach niektórzy gracze mogą czuć, iż gra staje się nieco monotonna w aspekcie strategicznym – te same karty, te same ładunki. Choć system rywalizacji dodaje nieco zmienności kolejnym rozgrywkom, gracze bardziej doświadczeni mogą gwałtownie opanować optymalne strategie.​

Wariantywność zależna od liczby graczy

Gra sprawdza się najlepiej w wersji 3/4-osobowej. W wersji dla 2 graczy rozgrywka jest luźniejsza i mniej emocjonująca, brakuje konkurencji i dynamiki charakterystycznej dla większych grup.​ Co więcej, liczba dostępnych kart jest taka sama dla 2 jak i dla 4 graczy. Sprawia to, iż gra potrafi się dłużyć w równym stopniu jak nasza lokomotywa.

Dla kogo jest ta gra?

Lokomotywa to gra uniwersalna dla całej rodziny, przeznaczona dla 2–4 graczy w wieku od 6 lat (choć rezolutny pięciolatek bez problemu opanuje zasady). Gra sprawdzi się doskonale dla:

Rodzin – to doskonała propozycja wspólnego spędzenia czasu z dziećmi.

Przedszkolaków i uczniów klas 0-3 – gra naturalnie wprowadza w świat klasycznej literatury​.

Nauczycieli – może być wykorzystana na lekcjach języka polskiego do pracy z tekstem literackim, ćwiczeń rytmicznych czy gier integracyjnych​.

Osób szukających interesującego prezentu – idealna propozycja świąteczna lub urodzinowa dla dziecka​.

Podsumowanie

Lokomotywa to przykład wyjątkowej gry planszowej, która łączy tradycyjną edukację z nowoczesną rozrywką. Nie jest to zwykła zabawa w układanie kart – to podróż w głąb polskiego dziedzictwa literackiego, podczas której wiersze ożywają na planszy w najlepszy możliwy sposób. Gra uczy strategicznego myślenia, rozwija pamięć i logikę, a jednocześnie wprowadza dzieci do klasyki bez najmniejszego uczucia przymusu.

Mocne strony (piękne ilustracje, połączenie literatury z grą, proste zasady, dynamiczna rozgrywka) zdecydowanie przeważają nad słabymi (zawiły system punktowania, luźniejsza rozgrywka dla 2 graczy). To gra, do której rodzina będzie wracać wielokrotnie z satysfakcją i uśmiechem – zarówno ze względu na zabawę, jak i na euforia z dzielenia się klasycznym tekstem Tuwima w nowy, niezapomniany sposób.

Jeśli szukacie gry, która nie tylko bawi, ale też edukuje i wzrusza, Lokomotywa absolutnie powinna trafić na waszą półkę. Gra zasługuję na rekomendację zwłaszcza iż jest dostępna w śmiesznie niskiej cenie.

Przydatne linki:

Grę najtaniej kupisz tutaj

Link do strony wydawnictwa

Więcej o grze na Planszeo

Jeśli doceniasz naszą pracę i zaangażowanie albo po prostu podoba Ci się nasz portal i to, co robimy, to możesz nas wesprzeć niewielką kwotą – za co bardzo dziękujemy!!!

Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do obserwowania nas na facebooku.

Idź do oryginalnego materiału