Recenzja Asus ROG Ally X: zdecydowanie najlepszy przenośny komputer do gier z systemem Windows

cyberfeed.pl 1 miesiąc temu


Asus ROG Ally X to najlepszy przenośny komputer do gier z systemem Windows, jaki kiedykolwiek powstał. Ma najwygodniejszy uchwyt, najpłynniejszą rozgrywkę i najdłużej działającą baterię — trzy elementy, które sprawiają, iż granie na PC jest naprawdę przenośny Dla mnie.

Większość z tego nie jest zaskoczeniem: Działa płynnie, ponieważ Asus produkuje jedyne urządzenie przenośne, które łączy wydajne procesory AMD Ryzen z ekranem o zmiennej częstotliwości odświeżania, co lepiej synchronizuje się z grą. Ma dłuższą żywotność baterii, ponieważ Asus pakuje tam teraz akumulator o mocy 80 watogodzin, największy, jaki widzieliśmy do tej pory w urządzeniu przenośnym. Bateria jest tak duża, iż ​​możesz trzymać iż procesor AMD pracuje na wyższych poziomach mocy, co przekłada się na wyższą liczbę klatek na sekundę.

Ale co może Cię zaskoczyć, to to, iż Ally X jest pierwszym urządzeniem przenośnym, które mogę polecić obok mojego złotego standardu urządzeń przenośnych: wyświetlacz OLED Steam Deck. To znaczy, jeżeli masz kilka dodatkowych rachunków palących dziurę w kieszeni, nie przejmuj się zmaganiem z Windowsem i zaufaj, iż Asus faktycznie się nauczył lekcja obsługi klienta.

Dobry

  • Szybka wydajność urządzenia przenośnego
  • Zmienne odświeżanie ekranu sprawia, iż ​​wszystko wydaje się płynniejsze
  • Pierwszy komputer przenośny z systemem Windows i przyzwoitą żywotnością baterii
  • Wygodne uchwyty
  • Cichy wentylator

Złe

  • 150 dolarów droższy niż najdroższy Steam Deck
  • Problemy ze snem i czuwaniem
  • Windows przez cały czas ogranicza gry przenośne

Mój egzemplarz testowy ROG Ally X dotarł tuż przed moim wyjazdem na wakacje — idealna okazja, aby przetestować jego potężną baterię 80 Wh. Do dziś spędziłem ponad 24 godziny grając w prawdziwe gry na Ally X.

Na początku żywotność baterii nie wydawała się niczym szczególnym. Kiedy nawigowałem po japońskim dramacie demonów w szkole średniej Persona 3 Ponowne załadowanie przy maksymalnej jasności w samochodzie i na plaży, na jednym ładowaniu miałem 2,5 godziny. To nie wystarczyło, aby wytrzymać podróż z Północnej Kalifornii do Południowej Kalifornii, przynajmniej nie bez zewnętrznej baterii. Udało mi się uzyskać całą dodatkową godzinę Dave Nurek w porównaniu do Lenovo Legion Goale łączny czas działania wynoszący 3 godziny i 19 minut wciąż wypada blado w porównaniu z łącznym czasem działania wyświetlacza Steam Deck OLED wynoszącym 4 godziny i 42 minuty.

Ale kiedy uruchomiłem bardziej wymagające gry, Ally X wysunął się daleko do przodu. Zyskałem prawie całą dodatkową godzinę Pancerny rdzeń 6 (2h59m) i dodatkowy półgodzinny Cień Tomb Raidera (2h41m) przy 720p i średniej specyfikacji, używając domyślnego trybu zasilania Ally X. To najlepszy przenośny, jaki widziałem do gier tak intensywnych!

1/25

Chcesz zobaczyć porównania z oryginalnym ROG Ally i Steam Deck? Oto moje zdjęcia z finalnym Ally X, a następnie wcześniejsze porównania z niemal finalnym.Zdjęcie: Sean Hollister / The Verge

1/25

Chcesz zobaczyć porównania z oryginalnym ROG Ally i Steam Deck? Oto moje zdjęcia z finalnym Ally X, a następnie wcześniejsze porównania z niemal finalnym.Zdjęcie: Sean Hollister / The Verge

Następnie grałem przez dwie pełne godziny w jedną z najbardziej wymagających gier komputerowych, jakie w tej chwili istnieją: Alan Wake II.

Technicznie rzecz biorąc, ROG Ally X jest pierwszym urządzeniem przenośnym, które w ogóle zaczyna spełniać Alan Wake II wymagania systemowe. Chce 16GB pamięci systemowej I 6 GB pamięci VRAM i jeżeli jej zabraknie, gra będzie generować błędy przy uruchomieniu; na oryginalnym ROG Ally i Steam Deck OLED, które muszą dzielić 16 GB między pamięć systemową a procesor graficzny, gra jest chaotyczna i chaotyczna.

Ale ROG Ally X ma pełne 24 GB współdzielonej pamięci i to widać! Przy rozdzielczości renderowania 540p, przeskalowanej do 1080p z technologią FSR 2.1 firmy AMD, mogłem faktycznie zagłębić się w bujny, niesamowity las gry, nie chcąc rzucać moim handheldem o ścianę. Gra spadała do 29 fps w walce, ale widziałem płynne 35–45 fps po prostu biegając.

Gra wydała mi się na tyle grywalna, iż ​​w końcu usiadłem i ukończyć grę na Ally X — i miałem wystarczająco dużo baterii, aby robić to przez dwie pełne godziny, korzystając z trybu „Turbo” o mocy 25 W w Ally X.

Jak widać na moim porównanie zrzuty ekranugra działa tylko o 5 fps szybciej na Ally X, gdy Saga stoi nieruchomo nad tym trupem. Ale gdy gramy w grę, która spada poniżej płynnych 30 fps gdyby nie to wzmocnienie — na urządzeniu przenośnym z VRR i Kompensacja niskiej liczby klatek na sekundę działa to choćby przy 30 fps — to robi ogromną różnicę.

W grze po grze, w testach porównawczych po testach porównawczych, Ally X zapewnia najpłynniejszą rozgrywkę, jaką widziałem na jakimkolwiek urządzeniu przenośnym, choćby w dolinach i jaskiniach Cień Tomb Raidera gdzie Legion Go technicznie produkuje więcej klatek na sekundę. Dzieje się tak, ponieważ ekran Asusa dynamicznie pracuje, aby wygładzić wszystko. (Nawet jaśniejszy, bardziej kolorowy i szybciej reagujący panel OLED Steam Deck OLED nie może się z nim równać.)

Mówiąc o testach porównawczych, Alan Wake II nie jest jedyną grą, w której Ally X wysuwa się na prowadzenie. Pomimo posiadania tego samego układu AMD Ryzen Z1 Extreme co oryginalny ROG Ally, szybsza pamięć, wydajniejsze chłodzenie i ulepszenia zasilania robią swoje.

Testowano przy niskiej rozdzielczości 720p, zapisz Rajd po bezdrożach w 720p ultra. Ally X testowano z 15W niestandardowym TDP, 17W „Performance”, 25W „Turbo” i 30W „Turbo” trybami AC.

Warto zauważyć, iż Ally X domyślnie przełącza się na nowy tryb „Performance” o mocy 17 W zamiast 15 W, ale w prawie każdej grze uzyskuję lepsze wyniki na nowszej konsoli przenośnej, niezależnie od mocy.

Zobacz jak Zwrotny osiąga teraz 38 fps w moim benchmarku 720p w trybie „Turbo” 25 W, w porównaniu z 33 w oryginalnym Ally? Podoba ci się Alan Wake IIZałożę się, iż to oznacza, iż ​​w końcu można cieszyć się grą na urządzeniu przenośnym.

Ogromna bateria 80 Wh ROG Ally X jest większa niż w większości laptopów. Jest też łatwa do usunięcia: cztery śruby z łbem krzyżakowym, bez kleju.Zdjęcie: Sean Hollister / The Verge

Ale moc to tylko połowa sukcesu. Rok temuoryginalny ROG Ally rozładowywał swój 40-watogodzinowy akumulator przy 40–50 watach w trybie Turbo, co oznacza, iż ​​uzyskasz mniej niż godzinę rozgrywki, jeżeli uruchomisz Ally tak gwałtownie z dala od ładowarki. W przypadku Ally X rozładowuję 80-watogodzinowy akumulator przy 33–40 watach w trybie Turbo, co daje mi zwykle dwie pełne godziny w najgorszym przypadku.

Nie widzę choćby żadnego spowolnienia, gdy bateria się rozładowuje — działa dobrze aż do 3 procent, kiedy przechodzi w stan hibernacji, a ja mogę zacząć grać z pełną prędkością niemal natychmiast po podłączeniu do gniazdka.

Nawet skonfigurowany na najniższym poziomie TDP wynoszącym 7 W, Ally X nie jest tak energochłonny jak oryginał. Balatro dał mi ponad osiem godzin magicznego roguelike pokera przy 50-procentowej jasności, zużywając mniej niż 10 watów przez cały czas. Jak dotąd mój najlepszy wynik to całkowite zużycie baterii wynoszące 7 watów w Zniszcz Spirew dół od 9 watów z OG Ally. Przy takim tempie, Ally X powinien być w stanie grać przez 10 pełnych godzin przed wyłączeniem.

Naprawa obudowy ROG Ally X przez cały czas jest łatwa — choć jej otwarcie jest nieco trudniejsze — a Asus poinformował mnie, iż w tym roku będzie oferował części zamienne. Więcej szczegółów tutaj.

Nie będę powtarzał wszystkiego, co powiedziałem już o ROG Ally X podczas moich pierwszych testów — jest tak wiele istotnych drobnych zmian zasługują na własną historię, a ja już ją napisałem. Podejrzewam jednak, iż masz trzy różne pytania, na które warto odpowiedzieć:

Uważam, iż ROG Ally X dużo więcej wygodniejsze w trzymaniu niż oryginał, pomimo dodatkowej wagi. Bardziej masywne uchwyty, spusty i wielokierunkowe tylne przyciski w kształcie kamyków nie mają już żadnych wystających elementów, które mogłyby przeszkadzać. Joysticki i bumpery wydają się ciaśniejsze i bardziej ekskluzywne, przyciski na twarzy mają głębszy (choć głośniejszy) skok, a D-pad zmienił się z meh w całkiem przyzwoity — chociaż już słyszę irytujący skrzypiący dźwięk, gdy naciskam strzałkę w dół. Wentylator jest również naprawdę cichy, nie żeby był to problem w oryginale.

Podoba mi się, iż można aktywować przyciski z tyłu praktycznie pod każdym kątem. Mikrotekstura ROG też jest fajne.

Fajnie też, iż są dwa porty USB-C do ładowania i podłączania urządzeń peryferyjnych, chociaż nie udało mi się jeszcze podłączyć Thunderbolt eGPU (Asus informuje mnie, iż w tej chwili występuje problem ze sterownikiem w przypadku układów eGPU AMD).

Ale zdecydowanie wolę symetryczne drążki analogowe Steam Deck, które zawsze leżą dokładnie pod miejscem, w którym naturalnie ląduje mój kciuk, zamiast przesuniętego prawego drążka analogowego Ally, który sprawia, iż ​​niewygodnie zmieniam chwyt. Tęsknię za większym ekranem, który mam na innych konsolach przenośnych, i ich mniej ciasnym współczynnikiem proporcji 16:10.

I nie mogę znieść tego, iż Windows Nadal nie można niezawodnie stworzyć przenośnej konsoli do gier Idź spać, kurwa i niezawodnie się ponownie wybudza. Nintendo Switch robi to doskonale, a Steam Deck robi to niemal doskonale, ale nie potrafię zliczyć, ile razy Windows zdecydował, iż nie może już rozpoznać mojego odcisku palca na czujniku lub zrobił czarny ekran mojej gry, albo Ally X po prostu wybudził się w chwili, gdy go odłożyłem, albo aplikacja ustawień Armoury Crate Asusa po prostu zapomniała o moich wyborach (np. czy włączyć światła RGB moich joysticków) po wybudzeniu.

Windows przez cały czas kryje się pod powierzchnią.

Z przyjemnością stwierdzam, iż Armoury Crate znacznie się poprawiło w ciągu ostatniego roku — program uruchamiający gry teraz inteligentnie sortuje moje gry, pozwala mi łatwo mapować przyciski i sterowanie żyroskopem w celu dokładnego celowania i bezproblemowo pobiera aktualizacje (w tym aktualizacje BIOS-u) bez konieczności przechodzenia do witryny internetowej lub oddzielnej aplikacji.

Ale to nic w porównaniu z łatwością obsługi SteamOS i jego zgodnością z generacjami starszych gier na PC dzięki wsparciu społeczności — a sam Windows jest bardziej świniowaty niż kiedykolwiek. Spędziłem prawie 45 minut czekając na obowiązkowe aktualizacje i klikając przez niechciane oferty różnych produktów Microsoftu, zanim mogłem po raz pierwszy użyć Ally X.

Czy dostałem wirtualną klawiaturę z nawigacją joystickiem, ekran PIN lub wstępnie zmapowany skrót Alt-Enter na moje kłopoty? Nie — zamiast tego Asus dodał skrót Copilot, kopia Outlooka jest na moim pasku zadań, a OneDrive jest domyślnie włączony. Jedynym zbawiennym faktem jest to, iż tym razem Microsoft Teams nie uruchamia się przy starcie.

Jeśli chodzi o całą sprawę z kartą SD, Asus powiedział mi tylko, iż to nie jest ten sam czytnik, co stary, nie przyzna, iż ​​ma problem — to ta, której używa się na laptopach. To chyba trochę uspokajające. Jeszcze nie miałem problemów z graniem w gry z SD po tygodniu grania, na wypadek gdybyście się zastanawiali.

ROG Ally X nie spełnia wszystkich wymagań, których osobiście oczekuję od urządzenia przenośnego. Podwójne uderzenie wydajności i żywotności baterii jest kuszące, ale nie na tyle, aby odwieść mnie od Steam Deck OLED za 549 lub 649 USD, który będzie łatwiej odtwarzał moją starą bibliotekę gier Steam, a następnie niezawodnie przejdzie w tryb uśpienia, gdy będę chciał go odłożyć. Kontrowersje wokół obsługi klienta to tylko kolejny powód, aby się wahać.

Ale jeżeli musisz mieć Windowsa lub grać w najnowsze gry w podróży, Ally X jest najlepszym jak dotąd przenośnym urządzeniem z Windowsem. Mam nadzieję, iż znormalizuje większe baterie i ekrany VRR, a także mam nadzieję, iż Asus poważnie rozważy wersję SteamOS. Mam nadzieję, iż ją przetestuję z Bazzytemnieoficjalny klon SteamOS, ukaże się w tym roku.

Zdjęcia: Sean Hollister / The Verge



Source link

Idź do oryginalnego materiału