Recenzja: CaDA Master Mercedes AMG One (3295 elementów)

8 miesięcy temu
Zdjęcie: Recenzja: CaDA Master Mercedes AMG One (3295 elementów)


Mercedes AMG One to samochód sportowy z okładki gry Forza Horizon 5. Właśnie zbudowaliśmy go z klocków konstrukcyjnych firmy CaDA Master. Zapraszam na recenzję.

Klocki to z pewnością jedna z tych zabawek, która cieszy dzieci, młodzież oraz dorosłych w każdym wieku. Tym bardziej iż wiele firm oferuje zestawy o różnym stopniu złożenia oraz liczbie elementów. Liderem na rynku klocków jest oczywiście duńska firma LEGO. Jednak należy pamiętać, iż nie ma ona od 2011 roku patentu na konstrukcję kolorowych klocków. Każda firma może stworzyć własne klocki, oczywiście z poszanowaniem praw autorskich i licencji. choćby my sami, dzięki drukarce 3D, możemy zaprojektować i wydrukować własne klocki. Jedną z nowych firm na rynku zabawek — klocków jest chińska firma CaDA, która oferuje kilka ciekawych licencjonowanych zestawów. Ich najnowszy zestaw z pewnością robi ogromne wrażenie. Chciałbym przedstawić wam dziś ich najnowszy zestaw CaDA Master Mercedes AMG One składający się z 3295 elementów. Pojazd otrzymał też niestandardowe opony zatwierdzone przez firmę Michelin.

Zdobycie licencji od samego Mercedesa, jednej z największych marek samochodowych w Europie, jak nie na świecie, to z pewnością duży wyczyn. Na ładne oczy nikt oczywiście takiej licencji nie zdobywa. Firma CaDA musiała wyróżnić się na tle innych firm wysoką jakością klocków. I tak w rzeczywistości jest, bo z całkowitą pewnością stwierdzam, iż jakość klocków firma CaDa niczym nie odbiega od duńskiego giganta.

Mercedes AMG One

Mercedes AMG One to jeden z najnowocześniejszych i najbardziej zaawansowanych super samochodów niemieckiego producenta. Auto ma silnik V6 o pojemności 1,6 litra i mocy 1000 KM pochodzący bezpośrednio z wyścigowego bolidu Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas. Umieszczony centralnie z tyłu silnik osiąga do 11 000 obr./min. Prędkość maksymalna przekracza 350 km/h. Ten hybrydowy hipersamochód trafił w 2021 roku na okładkę gry Forza Horizon 5. Możecie w nią grać na konsolach Xbox Series X|S oraz PC. Mercedesa AMG One możecie już sprawdzić w pierwszych kilku minutach rozgrywki, kiedy to pojazd wyskakuje z dużego samolotu, a my następnie musimy dojechać na pierwszy motoryzacyjny festiwal.

CaDA Master

Seria CaDA Master to oczywiście odpowiednik najdroższych serii Lego Technic dla najbardziej zaawansowanych fanów budowania z klocków konstrukcyjnych. Zestaw AMG One składa się z 3295 elementów, co już daje nam do myślenia, iż mamy do czynienia ze skomplikowaną konstrukcją. Do tego jest to zestaw napędzany silnikami elektrycznymi, więc oprócz odpowiedniego dopasowania klocków musimy także adekwatnie poprowadzić wszystkie kable. Tym bardziej iż mamy tutaj jeszcze świecące LED-owe światła. Recenzowany zestaw Mercedes AMG One powstał w skali 1:8. Po złożeniu jego wymiary są naprawdę imponujące: 55 x 22 x 16 cm.

Opakowanie i jego zawartość

Pudełko CaDA Master Mercedes AMG One wyraźnie pokazuje nam, iż mamy do czynienia z produktem klasy Premium. Sam model samochodu jest laminowany. Opakowanie jest ogromne, a jego wymiary to 57 x 37,5 x 15 cm i waży ponad 6 kg. Na szczęście nic nie musimy tu rozrywać – po przecięciu plomb wystarczy zdjąć po prostu górną pokrywę. Naszym oczom okaże się wtedy sześć odpowiednio ponumerowanych pudełek. Największe pudełko z dużym napisem AMG zawiera pilota 2.4 GHz, kabelki do świateł LED oraz silniki elektryczne:

  • L-motor 2 sztuki
  • M-motor 2 sztuki
  • servo silnik 1 sztuka
  • pull-back motor 1 sztuka

W tym pudełku znajdziemy też woreczki z numerem 1, z których zbudujemy tylą oś oraz silnik V6.

Instrukcja CaDA Master

Pod największym pudełkiem znajdziemy też instrukcję, która składa się z 309 stron. Książeczka jest bardzo dobrze wykonana i szczegółowa, jednak moim zdaniem na jednej stronie czasami umieszczono zbyt wiele kroków do wykonania. Na pierwszych stronach znajdziemy krótki opis oraz zdjęcia prawdziwego samochodu Mercedes AMG One. Następnie zostaniemy poinformowani o tym, aby bacznie przyglądać się rozmiarom klocków oraz porównywać je z ich rzeczywistymi rozmiarami w dolnych stronach instrukcji. W zestawie znajdziemy też specjalny klocek-kluczyk do rozdzielania klocków. Na dwóch stronach znajdziemy wszystkie możliwości jego użycia. Mały zgrzytem może być też to, iż instrukcja lubi zbyt często przeskakiwać między przodem a tyłem auta. Zmusza nas to do obracania coraz cięższego modelu.

Kartonik 1

Podobnie jak z modelami LEGO Technic, także w CaDA Master budowanie modelu zaczynamy od tylnej osi oraz silnika. To, co pierwsze rzuca się w oczy, to to, iż wszystkie okienka, które mamy gotowe w zestawach LEGO w CaDa musimy zbudować z dwóch klocków w kształcie litery L. To z pewnością interesujące urozmaicenie, które nie daje nam do myślenia, iż budujemy kolejny zestaw od LEGO. Jednak sam silnik i tłoki to dobrze już znane elementy wymyślone przez duńskiego producenta, bez problemu każdy zbuduje ten silnik. Dodatkowo w tylnej osi umieszczamy pierwszy silnik elektryczny. Kół zębatych również dużo tu nie ma — nie budujemy skrzyni biegów, więc choćby mniej doświadczona osoba poradzi sobie z połączeniem tych elementów.

Kartonik 2

Drugie opakowanie pozwoli zbudować nam całą podłogę oraz pozwoli umieścić dwa silniki elektryczne wzdłuż pojazdu. Na drugim zdjęciu możecie zobaczyć dużą osłoną, pod którą ukryto te silniczki. W tylnej części pojazdu doszedł jeszcze układ wydechowy oraz mocowanie pod spoiler.

Kartonik 3

W trzecim opakowaniu znajdziemy elementy do zbudowania osi przedniej. Co ciekawe, na tym etapie w instrukcji dostaję prawo wyboru między napędem na tylną oś a napędem na wszystkie koła. o ile chcemy, aby przednia oś również miała własny napęd, to musimy dołożyć kilka klocków. Nie jest to nic trudnego i z pewnością warto zdecydować się na napęd 4WD. Po zbudowaniu przedniej osi dołączamy ją do wcześniejszego elementu, dzięki czemu otrzymujemy już orientacyjną długość naszego pojazdu. A warto przypomnieć, iż wynosi ona ponad pół metra.

Teraz następuje jeden z najtrudniejszych etapów. Przed osią przednią montujemy na środku servo silnika, na bokach umieszczamy oświetlenie do świateł oraz kostki z przedłużaczami kabli. Po zamontowaniu wszystkiego mamy kilka luzem wiszących kabli z diodami, na które musimy bardzo uważać, dopóki nie zbudujemy reflektorów. Te na szczęście pojawią się w kolejnych kilku krokach.

W trzecim kartoniku znajdziemy też woreczki z numerem 4, z których zbudujemy cały tył samochodu wraz ze światłami. Tym samym dochodzi nam kolejna kolekcja kabli z diodami oraz przedłużaczami do nich. Na szczęście światła tylne budujemy w kilku kolejnych krokach, więc żadne kable z tyłu nie będą luźno wisieć. W tym momencie jesteśmy dokładnie w połowie budowania Mercedesa AMG One. Tym samym też najtrudniejsze wyzwanie ze schowaniem wszystkich kabli od świateł oraz przedniego serwo silnika między klockami. Tu niestety muszę dodać małe rozczarowanie z moje strony. Światła świecą tylko, gdy auto jest w ruchu, nie da ich się włączyć, gdy pojazd się nie przemieszcza.

Kartonik 4

Od tego momentu następuje, przynajmniej dla mnie, najprzyjemniejszy etap budowania każdego pojazdu z klocków konstrukcyjnych. Zaczynamy budować karoserię, dzięki której model zaczyna przypominać imitację prawdziwego samochodu. Na tym etapie zbudujemy maskę oraz kokpit hipersamochodu. To z pewnością jeden z najłatwiejszych etapów budowania Mercedesa AMG One. Bardzo mnie cieszy, iż w tym zestawie firma CaDA nie zdecydowała się na naklejki. Mamy za to kilka klocków z kolorowym nadrukami. Są to: przednia maska z logo Mercedesa, przednie wloty z napisem AMG, czy wyświetlacze w kokpicie.

Cieszy mnie również, iż przy budowaniu maski nie pominięto żadnych szczegółów, w tym ruchomych klap zamontowanych nad przednią osią, które służą za wloty powietrza. Możemy samodzielnie ustawić sobie te klaty pod dowolnym, rozsądnym kątem. W tej części zbudujemy też progi boczne wraz z odpowiednimi osłonami.

Kartonik 5

Powoli zbliżamy się do końca budowy karoserii AMG One. Z czwartego kartonika zbudujemy dach oraz obudowę tylnego silnika. Do tego nałożymy też tylne nadkola i zbudujemy imponujący ruchomy spoiler. Tutaj niestety mały zgrzyt z mojej strony, gdyż o odpowiedni kąt ustawienia dbają dwie białe gumki. Nie lubię takich elementów w zestawach klocków konstrukcyjnych, które można łatwo zniszczyć przy nakładaniu, bądź z czasem same po prostu ulegną zniszczeniu, czy po prostu pękną. W takim zestawie premium można było zdecydowanie lepiej to zaprojektować. Takie dwie wystające gumki moim zdaniem też źle wpływają na ogólny odbiór auta, które z daleka prezentuje się przecież fantastycznie.

Pod sam koniec tego etapu zbudujemy charakterystyczną płetwę rekina z tłoczonym dużym napisem AMG oraz czarno-srebrną osłonę silnika. Dodatkowo nasz niewidzialny kierowca w końcu otrzyma dwa duże fotele wyścigowe. Teraz z całkowitą pewnością nie jeden fan motoryzacji oraz gier wyścigowych stwierdzi, iż jest to Mercedes AMG One. Na sam koniec instrukcja znowu odsyła nas do użycia gumek, tym razem dwóch żółtych, które mają imitować pasy bezpieczeństwa. Nie wiem, jak wam, ale mnie to się nie podoba i lepiej by było wcale tego nie montować.

Jak widzicie, w karoserii naszego modelu brakuje jeszcze bardzo ważnego elementu. Są to oczywiście drzwi, które zbudujemy z kolejnych woreczków schowanych w kartoniku piątym. Samo zbudowanie tych dwóch dużych elementów nie jest problemem, wyzwaniem jest ich zamontowanie. Drzwi unoszą się do góry, co nie jest dla mnie nowością, gdyż miałem już z nimi styczność przy budowaniu Forda GT 2022 z LEGO Technic. Największym problemem w przypadku CaDA jest trafienie w bolec, który schowany jest głęboko wewnątrz auta.

Na koła

Ostatni etap to sama przyjemność, ale też smutek, iż wielogodzinna budowa CaDA Master Mercedes AMG One dobiega końca. Na drzwiach montujemy lusterka, a na tarczach hamulcowych żółte zaciski. Tutaj znowu trochę pomarudzę, gdyż hamulce można by już zamontować w momencie budowania osi przedniej oraz tylnej. Teraz pod sam koniec budowy mamy znacznie mniej miejsca do operowania, szczególnie gdy posiadamy większe palce. Zostało już tylko na ogromne srebrno — czarne felgi zamontować niestandardowe opony zatwierdzone przez firmę Michelin.

Całość ostatecznie prezentuje się fantastycznie i zajmuje naprawdę sporo miejsca. CaDA Master Mercedes AMG One to bez dwóch zdań imponujący model, w którym zadbano o wiele szczegółów charakterystycznych dla niemieckiego hipersamochodu. Najważniejsze jednak jest to, iż klocki chińskiego producenta są wysokiej jakości. W trakcie budowy nic się nie złamało, nic nie odprysnęło, a większość axli wchodziła bez użycia siły. Ostatecznie jestem pod dużym wrażeniem tego modelu i z przyjemnością będę nim się chwalił wśród znajomych. Na sam koniec budowy muszę też producenta bardzo pochwalić za dołączoną dużą tabliczkę, która również jest kolorowym nadrukiem. Znajdziemy na niej zdjęcie prawdziwego AMG One wraz z najważniejszymi parametrami, o których pisałem na początku tego artykułu.

Elektronika

Na koniec chciałbym poruszyć temat elektroniki w tym zestawie, ponieważ firma CaDA reklamuje go jako pojazd elektryczny, którym można sterować dzięki dołączonego pilota 2,4 GHz. Ja, i prawdopodobnie większość dorosłych fanów klocków konstrukcyjnych, jestem kolekcjonerem. Buduję i odstawiam pojazd do gabloty, aby podziwiać jego konstrukcję. Jednak rozumiem, iż niektórzy mają dzieci, albo młodsze rodzeństwo, które chciałoby się pobawić takim modelem. W przypadku CaDA Master Mercedes AMG One może być to trudne, gdyż wykorzystane silniki są za słabe, aby komfortowo jeździć modelem po podłodze. Jak już wspomniałem nie raz, pojazd ten istotny 6 kg. To dużo i bez mocnych silników wprawienie go w komfortowy ruch jest bardzo trudne.

Dołączone silniki to standardowa konstrukcja przeznaczona do znacznie mniejszych i lżejszych modeli. Mercedes AMG One oczywiście przemieszcza się po podłodze, ale widać, jak dużą trudność sprawia to zamontowanym silniczkom. Na szczęście elektroniczne podnoszenie drzwi oraz tylnego spoilera, czy światła działają bez zarzutu. Drzwi możemy unieść i opuścić w dowolnym momencie, jednak światła działają tylko, gdy pojazd jest w ruchu.

Podsumowanie

Czas pogodzić się z faktem, iż na runku klocków konstrukcyjnych obok LEGO i polskiej firmy COBI mamy trzecią znaczącą markę CaDA. Chiński producent podbił już m.in. rynek niemiecki. Czy uda się to w Polsce? Czas pokaże, ale jedno jest pewne. Stosunek ceny do jakości w modelu AMG One jest na mistrzowskim poziomie. Za 3295 elementów zapłacimy 999 zł, wychodzi nam więc 30 groszy za klocek. Jednak należy pamiętać, iż w zestawie mamy 6 elektronicznych silniczków oraz 12 kabli z diodami LED do zasilania świateł.

Samo nowe servo silnika potrafi kosztować 59 zł, natomiast koszt jednego z czterech silniczków elektrycznych do napędzania kół to 39 zł. Za samą elektronikę w tym zestawie wychodzi dobre 200-250 zł. o ile obniżymy cenę klocków do 800 zł bez silników, to za jeden element wyjdzie nam 24 grosze. Na poniższym obrazku możecie zobaczyć porównanie AMG One od CaDA z moim największym modelem od LEGO Technic — PEUGEOT 9X8 24H Le Mans Hybrid Hypercar (1775 klocków).

Jakość i cena

Z wielką przyjemnością wystawiam CaDA Master Mercedes AMG One nasze dwie odznaki: jakość oraz cena. Jakość klocków w tym modelu jak już nie raz wspomniałem w tej recenzji, jest na wysokim poziomie. W żadnym stopniu nie ustępują wykonaniu tych od duńskiego producenta. Cena również jest rewelacyjna, 999 zł za 3295 elementów to niesamowita okazja. Gdyby to LEGO stworzyło ten zestaw, to z pewnością kosztowałby on nie mniej niż 2000 zł. Za Ferrari Daytona SP3 składające się z 3225 elementów należy zapłacić dokładnie 2149 zł w oficjalnym sklepie. Jak widzicie, firma CaDA pozwala wam zmierzyć się z podobnym zestawem w cenie o połowę niższej. Warto obserwować tę firmą, kibicować i trzymać kciuki za kolejne licencjonowane modele. Osobiście nie mogę już doczekać się, aż sprawdzę oficjalny model CaDA Alfa Romeo Formuła 1 Team Orlen, składający się z 1868 elementów. Wyczekujcie jego recenzji na naszym portalu.

Zestaw CaDA Master Mercedes AMG One możecie kupić na oficjalnej stronie producenta.

Idź do oryginalnego materiału