Drodzy czarodzieje i czarodziejki! W życiu czeka was dużo wyzwań i przeszkód. Otwarty umysł i spostrzegawczość, to cechy, które przydadzą się nie tylko podczas obrony przed czarną magią. Wysiłek umysłowy i rozwiązywanie zagadek to też doskonałe przygotowanie do SUMów czy OWUTEMów, które czekają każdego adepta Hogwartu. Czy podołasz temu zadaniu?
Czym jest Cortex, co znajdziemy w pudełku?
Gry z serii Cortex to seria logicznych wyzwań dla najbystrzejszych fanów gier planszowych. Dziś przyjrzymy się wersji sygnowanej marką Harry Potter.
W grze uczestniczyć może od 2 do 6 graczy. Rozgrywka nie powinna potrwać więcej niż 15-20 minut.
W małym i poręcznym pudełku znajdziemy aż 90 różnych kart, które wykorzystamy podczas zabawy. Do tego znaczniki punktacji, które są cząstkami herbu Hogwartu. Nie mogło też zabraknąć instrukcji. Jest ona dość krótka, bo zasady są nieskomplikowane i przystępne.
Większość z kart dostępnych w grze podzielonych jest na 8 różnych kategorii, z których każda przedstawia inny rodzaj zagadki (opiszę je w dalszej części tekstu). 10 z kart jest unikatowych, są to karty faktur. Są one wypukłe i przedstawiają różne przedmioty ze świata Harry’ego Pottera.
Zasady
Gracze zasiadają przy stole i tasują dokładnie talię 80 kart zagadek (warto zrobić to dokładnie, by te same typy zagadek zbytnio się nie powtarzały). Następnie kładą ją na środku stołu. W zasięgu graczy układamy także wszystkie cząstki herbów Hogwartu, które pełnią rolę punktacji.
W pierwszym kroku rozkładane są wszystkie karty faktur. Gracze mają teraz 30 sekund na zaznajomienie się z nimi. Mogą je swobodnie dotykać, badać i sprawdzać ich fakturę. Po tym czasie zbiera się je w stos i odkłada z boku. Potrzebne będą później.
Następnie pierwszy gracz (według instrukcji powinien to być najmłodszy czarodziej lub czarownica) pobiera kartę z głównego stosu i odwraca ją tak, aby wszyscy pozostali widzieli widniejącą na niej zagadkę. Gdy ktoś uzna, iż znalazł rozwiązanie zakrywa kartę dłonią. Następnie podaje swoją odpowiedź i odsłania kartę, aby wszyscy mogli zweryfikować jej poprawność.
Jeśli graczowi udało się prawidłowo rozwiązać zagadkę, to zdobywa tę kartę i kładzie ją przed sobą. Każdy z graczy może w ten sposób uzbierać maksymalnie 4 karty. jeżeli ktoś wygra piątą kartę, to musi się jakieś wcześniejszej pozbyć. Dwie karty tego samego typu można też wymienić na jeden znacznik Hogwartu. Zdobycie 4 znaczników skutkuje zwycięstwem danego gracza. Łatwo w ten sposób obliczyć, iż do zwycięstwa potrzebne będzie około 8 rozwiązanych zagadek.
Z kolei jeżeli odpowiedź okaże się błędna, to gracz odrzuca kartę i nie może wziąć udziału w rozwiązywaniu kolejnej zagadki. To taka kara i jednocześnie mechanizm, który blokuje graczy przed natarczywym blokowaniem zagadek bez odpowiedniego przygotowania.
Rodzaje kart
Jak wspominałem wcześniej, rodzajów zagadek jest 8. Rewers każdej karty pokazuje symbol danego typu, więc przed przystąpieniem do rozwiązywania każdy z graczy wie, jakiego typu łamigłówka będzie następna.
Tajne przejścia
Na karcie zaznaczone są tajne przejścia pomiędzy komnatami Hogwartu. Podążaj za linią, by zaprowadzić Harry’ego do poszukiwanego przedmiotu. Na poniższym przykładzie jest to butelka z eliksirem.
Wyścig o złoty znicz
Na karcie przedstawiona jest kolejność, w jakiej ścigają się gracze na miotłach. Celem jest odgadnięcie, który z nich prowadzi. Na przykładzie jest to niebieski gracz.
Unikalny patronus
Tutaj celem jest odgadnięcie, który patronus występuje na karcie tylko raz. Poniżej jest to jeleń.
Magiczny chaos
Gracz zakrywa kartę i bez podglądania wymienia przedmioty, których kolorowa poświata dominuje na karcie. Na poniższym przykładzie są to babeczka, pióro, książka i złoty znicz, które podświetlone są na czerwono.
Pojedynek na zaklęcia
Po wylosowaniu karty gracz, który ją zakryje bierze udział w pojedynku. Musi palcem wykonać gest przedstawiony na karcie. Ważne natomiast jest to, którą ręką to robi oraz w którego gracza wyceluje zaklęcie. Kolor poświaty na różdżce decyduje o używanej ręce. jeżeli jest to niebieski kolor, to gracz używa lewej ręki. W przypadku koloru czerwonego będzie to ręka prawa. Z kolei gracz ustalany jest na podstawie koloru zaklęcia, według tego samego schematu. Na poniższym przykładzie, aby zliczyć zadanie, gracz musi wykonać ruch w kształcie błyskawicy lewą ręką w stronę gracza siedzącego po prawej stronie.
Domy Hogwartu
Na karcie widoczne są 3 herby tego samego domu. Jeden z nich różni się pojedynczym szczegółem i celem graczy jest odnalezienie go. Na przykładzie jeden z kruków nie stoi na ziemi.
Magiczny krąg
Na rewersie karty widocznych jest 6 symboli. Na awersie będzie o jeden mniej albo o jeden więcej. Gracz musi podać, który to symbol. Na przykładzie jest to niebieska strzałka.
Wyzwanie
Ostatnim rodzajem karty jest wyzwanie. jeżeli zostanie wylosowana, to gracz, który ostatni zdobył kartę, może wziąć udział w wyzwaniu. Zamyka on oczy, a pozostali gracze wybierają dla niego jedną z kart faktur. Następnie gracz musi zgadnąć kartę dzięki dotyku. jeżeli mu się to uda, natychmiast zdobywa kolejny znacznik Hogwartu.
Podsumowanie
Gry z serii Cortex to doskonała propozycja dla fanów łamigłówek. Proste zasady i szybka rozgrywka to dobry mix dla gry, którą można wyjąć z plecaka u znajomych czy na wakacjach.
Sama marka Harry Potter jest tutaj adekwatnie jedynie skórka. Nie zmienia ona zasad gry, a jedynie dodaje wzory, przedmioty czy postaci z tego uniwersum. jeżeli więc opis rozgrywki przypadł wam do gustu, a nie przepadacie za światem czarodziejów, to warto sięgnąć po inne wydania Cortexa.
Zasadniczo jedyną wadę, jaką jestem w stanie sobie wyobrazić, to fakt, iż pewnie po odpowiednio dużej liczbie rozegranych partii część z łamigłówek zacznie się powtarzać. Więc jeżeli ktoś obsesyjnie będzie w to grywał każdego dnia, to może niektóre karty będzie znał na wylot. Ale jest to raczej scenariusz mało prawdopodobny.
Jeśli tylko lubicie łamigłówki i chłopca, który przetrwał, to jest to bardzo dobra propozycja. Niewielkie pudełko i niewielka cena to idealny pomysł np. na drobny upominek.
Egzemplarz recenzencki dostarczył wydawca – firma Rebel