The PlayStation 5 może się starzeje, ale nie przeliczaj tego jeszcze. W wieku 4 lat to już możliwe dużo w lepszym stanie niż PS4, kiedy PS4Pro wkroczył. Zwłaszcza gry z 2024 roku Astrobot I The Last of Us, część 2, zremasterowana udowodnić, jak dobrze przez cały czas radzi sobie z dostarczaniem okularów graficznych. Poza tym zalety, które zachwyciły nas w chwili premiery, przez cały czas robią wrażenie — na przykład fakt, iż jej gry bardziej niż kiedykolwiek wcześniej wyglądają jak ich graficznie lepsze odpowiedniki na komputery PC oraz iż szybki dysk SSD znacznie zmniejsza (lub całkowicie eliminuje) ekrany ładowania w grach.
Jeśli jest coś do wyboru w przypadku PS5, to jest ono następujące: wiele gier na tę platformę wymaga od graczy wybrania między lepszą grafiką a szybszą rozgrywką. Gracze chcą obu, ale PS5 nie może tego zrobić. W film zapowiadający nowy sprzęt Sonygłówny architekt systemu PS5 (i PS5 Pro), Mark Cerny, powiedział, iż większość ludzi, gdy ma taką możliwość, przedkłada tryb wydajności nad wierność. Łatwo zrozumieć dlaczego; chociaż tryb jakości wygląda lepiej po zwiększeniu szczegółowości i ray tracingu, zwykle towarzyszy mu powolna rozgrywka w 30 klatkach na sekundę.
PS5 Pro firmy Sony za 699,99 USD zapewnia lepszą liczbę klatek na sekundę i ulepszoną grafikę w obsługiwanych grach, a także daje pewność, iż przyszłe gry będą przez cały czas wyglądać i działać świetnie, ponieważ podstawowa konsola PS5 powoli, ale niezawodnie się starzeje. jeżeli chodzi o zachowanie PS5 Pro w dniu premiery, eliminuje to większość (ale nie wszystkie) uciążliwości związanych z koniecznością wyboru pomiędzy trybami graficznymi. Dzięki dodatkowej mocy, ogólnie rzecz biorąc, pomiędzy trybami jest mniej rażących różnic. Jednak niektóre ulepszenia graficzne są łatwiejsze do zauważenia niż inne. Twierdzę, iż niektóre z nich po prostu nie są w ogóle zauważalne, jeżeli siedzisz w odległości większej niż kilka stóp od telewizora.
Lista Gry z ulepszoną wersją PS5 Pro będą dostępne od dnia premiery (7 listopada) ma 50 pozycji, ale nie jest w pełni wyczerpujący z wcześniejszego katalogu systemu. Obsługiwana jest większość gier Sony PlayStation Studios, a także cała gama gier innych firm, w tym m.in Final Fantasy 7: Odrodzenie, Dragon Age: Strażnik Zasłony, Gwiezdne Wojny Jedi: OcalałyEA Sports F1 24, Dziedzictwo Hogwartu, Alana Wake’a 2i nie tylko. Nie testowałem wszystkich kompatybilnych tytułów, ale zamiast tego spędzałem czas grając w tytuły, które zachwalały jedne z największych usprawnień.
Testowana przeze mnie gra z ulepszoną wersją PS5 Pro najlepiej ilustruje możliwości tego systemu Alana Wake’a 2nowy tryb „jakości” 30 klatek na sekundę, który zapewniał zauważalne ulepszenia w porównaniu ze zwykłym trybem PS5 o tej samej nazwie. W oknach i błyszczących podłogach znajdują się realistyczne odbicia oparte na technologii ray tracingu, które sprawiają, iż pomieszczenia wydają się bardziej zamieszkane, ponieważ widzę w nich odbicia ludzi i neonów. Co więcej, ulepszone cienie i oświetlenie dodają atmosfery i szczegółów, o których nie wiedziałem, iż ich brakuje.
W grze Nocne Źródła DLC: Różowa sukienka Rose Marigold realistycznie odzwierciedla armaturę i sprzęty ze stali nierdzewnej w jadalni. Co więcej, wygładzanie krawędzi w tym trybie zostało zauważalnie ulepszone w porównaniu z podstawowym PS5, dzięki czemu jej fryzura nie wyglądała na chrupiące postrzępione. jeżeli chodzi o tryb wydajności w Alana Wake’a 2 na PS5 Pro wygląda prawie tak dobrze, jak tryb jakości podstawowego PS5, a działa jeszcze lepiej. Warto zauważyć, iż gra również nie sprawiała wrażenia powolnej.
Korzyści te, a także inne, o których wspomnę później, wynikają z większego procesora graficznego PS5 Pro, który ma o 67% więcej jednostek obliczeniowych i o 28% szybszą pamięć na pokładzie, co pozwala na renderowanie gier o 45% szybciej niż w przypadku PS5 Pro. PS5. Ulepszone wygładzanie krawędzi, które zapewnia czystszy obraz, jest możliwe dzięki nowej funkcji sztucznej inteligencji o nazwie PlayStation Spectral Super Definition (PSSR). Jest to metoda zwiększania rozmiaru obrazu, która sprawia, iż obsługiwane gry wyglądają lepiej niż bez niej, poprzez uczenie maszynowe (tak jak w przypadku PSSR dla każdej gry uczy się dokładnie, czego potrzeba do retuszowania obrazu).
Chociaż tego rodzaju technologia jest nowością na konsolach, PSSR dołącza do szeregu technik skalowania DLSS i AMD FSR firmy Nvidia na PC, które stale zyskują na popularności wśród twórców gier na PC i mają większe znaczenie dla przyszłości PlayStation, niż mogłoby się wydawać. Problem w tym, iż większość gier musi działać w rozdzielczości renderowania niższej niż 4K, aby utrzymać stałą liczbę klatek na sekundę, zwłaszcza jeżeli w grę wchodzą takie efekty jak ray tracing. W tytułach, które zostały poprawione w celu wykorzystania PSSR, funkcja ta może poprawić jakość obrazu i wygładzanie krawędzi, tak iż w idealnym przypadku choćby nie zauważysz, iż działa w niższej rozdzielczości. jeżeli nie ma poprawki, funkcja ta wydaje się być nieaktywna (poprosiliśmy Sony o potwierdzenie w tej kwestii, ale jeszcze nie otrzymaliśmy odpowiedzi).
PSSR to sprytne rozwiązanie częstego problemu, który nęka zarówno nowoczesne konsole, jak i komputery do gier, dlatego warto mieć go na konsoli zaprojektowanej do uruchamiania najnowszych gier do czasu pojawienia się PS6. To powiedziawszy, jest to funkcja PS5 Pro, której działanie musisz mieć pewność; w interfejsie użytkownika nic nie wskazuje, iż jest ona włączona, a w obsługiwanych grach nie ma wbudowanych narzędzi porównawczych, które pokazywałyby korzyści, choć bardzo bym tego chciał.
PSSR jest również używany do ulepszania grafiki w grach na PS4 odtwarzanych w ramach kompatybilności wstecznej. Funkcja Game Boost, którą należy włączyć manualnie w ustawieniach systemu, pozwala PSSR poprawić jakość obrazu w grach na PS4. To powiedziawszy, różnica między bieganiem Przenoszony przez krew na PS5 Pro i PS5 był znikomy; nowa funkcja AI nie dokonuje cudów, takich jak umożliwienie większej liczby klatek na sekundę.
Sposób, w jaki twórcy ulepszonych tytułów w dniu premiery wykorzystali dodatkową moc procesora graficznego i PSSR, jest bardzo zróżnicowany. Dla Dogmat smoka 2ulepszenia firmy Capcom ograniczają się do wyższej liczby klatek na sekundę (bez urazy, uwielbiamy dużą liczbę klatek na sekundę). W Dragon Age: Strażnik ZasłonyEA twierdzi, iż funkcja śledzenia promieni, niegdyś ograniczona do trybu jakości 30 klatek na sekundę na PS5, jest teraz dostępna w trybie 60 klatek na sekundę na Pro. w Dusze Demonów przerobić która zadebiutowała w momencie premiery PS5, przed pokrytymi mgłą arenami bossów jest więcej efektów cząsteczkowych (w przeciwnym razie nie mógłbym dostrzec ani jednej różnicy, ponieważ gra działa już bezbłędnie na podstawowym PS5). Sekwencja wprowadzająca w Gwiezdne Wojny Jedi: Ocalały wprowadzono pewne zauważalne ulepszenia w sposobie odbijania się światła od innych obiektów w świecie gry. Zwróć uwagę na odbicie zielonego neonu na kanale na suwaku obrazu poniżej.
Tak jak się spodziewałem, niektóre z najszybszych i najpiękniejszych gier na PS5 są teraz jeszcze bardziej dostępne na wersji Pro. Marvel’s Spider-Man, Spider-Man 2I Ratchet & Clank: Rift Apart zostały wzbogacone o dwie nowe opcje wizualne, które zapewniają obraz o wysokiej rozdzielczości, dużą liczbę klatek na sekundę i realistyczne śledzenie promieni na powierzchniach jednocześnie. Performance Pro to zasadniczo stary tryb wierności, ale z rozgrywką w 60 klatkach na sekundę i śledzeniem promieni ustawionym na średni. Fidelity Pro to teraz zaawansowana opcja dla tych gier, oferująca sygnał wyjściowy 4K i opcję włączenia bardziej wymagających efektów śledzenia promieni, które wpływają na liczbę klatek na sekundę. Nie odmówię dalszych usprawnień, mimo iż te gry już na bazowym PS5 działały wyjątkowo płynnie i szybko. Teraz są tylko trochę piękniejsze. Insomniac Games twierdzi, iż w kolejnej grze pójdzie jeszcze dalej, Wolverine Marvelaktóry w tej chwili nie ma daty premiery.
Masz telewizor 120 Hz z funkcją VRR?
Na temat liczby klatek na sekundę z takimi jak Ostatni z nas remasterów, a także wyżej wymienione tytuły Insomniac Games, jeżeli masz telewizor lub monitor obsługujący zmienną częstotliwość odświeżania i częstotliwość odświeżania 120 Hz, możesz nie zauważyć większej liczby klatek na sekundę, na którą pozwala wersja Pro, po prostu dlatego, iż te gry już oferowały taką możliwość aby odblokować liczbę klatek na sekundę na podstawowym PS5. Jednakże wyobrażam sobie, iż wersje Pro są ogólnie lepsze w utrzymywaniu stabilnej liczby klatek na sekundę, szczególnie w gorączkowych momentach odpowiednich kampanii.
Gry Naughty Dog w inny sposób wykorzystują dodatkową moc PS5 Pro. Dla Ostatni z nas, część 1 I Część 2nowy tryb przeznaczony dla PS5 Pro renderuje grę w zablokowanej rozdzielczości 1440p, a następnie dodaje dodatkowe szczegóły i skaluje grę dzięki PSSR do 4K przy 60 klatkach na sekundę (żadna gra nie obsługuje ray tracingu). Nie zauważyłem różnic w żadnej grze na PS5 Pro, ani nie widziałem z kanapy, iż podstawowa PS5 zapewniała znacznie gorszą wydajność w porównaniu. Nie chcę przez to powiedzieć, iż istnieją różnice nie są Tam. Są to jednak w szczególności stopniowe ulepszenia gier, które już wyglądały niesamowicie.
To samo można powiedzieć Final Fantasy 7: Odrodzenie. Łatka PS5 Pro dodaje nowy, wszechstronny tryb graficzny, za pomocą którego gra w trybie jakości 4K, działającym z szybkością 30 klatek na sekundę, może teraz cieszyć się płynną szybkością 60 klatek na sekundę (powiedziawszy, jest tam zaskakująco dużo wyskakujących okienek) detale i cienie). Dodatkowe szczegóły są oczywiste, gdy porównamy tryb wszechstronności z trybem wydajności (płynność). Jednakże trudno byłoby mi zauważyć dodatkową ostrość podczas rozgrywki — zwłaszcza w ogniu bitwy.
Jak wspomniałem wcześniej, nie wypróbowałem żadnej z 50 gier, które dostały łatkę na PS5 Pro. Ale to, co wypróbowałem, dostarczyło mnóstwo usprawnień, z których nie jestem pewien, czy byłbym całkowicie zadowolony, gdybym wydał 699,99 USD w dniu premiery. To powiedziawszy, w 2025 roku będzie wiele gier, które wystawią na próbę mocniejsze specyfikacje PS5 Pro. I jak to zwykle bywa w przypadku nowego sprzętu konsolowego, zapewnienie programistom więcej czasu w zabawę przełoży się na stworzenie bardziej imponujących gier. Oczywiście najważniejszy jest nadchodzący mecz Grand Theft Auto 6. Nie muszę wam mówić, iż premiera w 2025 roku może stać się monumentalnym hitem. Zakładając, iż Rockstar Games w pełni wykorzysta większy procesor graficzny i PSSR tej konsoli w swojej kolejnej grze z otwartym światem, GTA6Premiera może być także wielkim momentem dla PS5 Pro.
PS5 Pro ma też swoje zadanie w bardziej egzystencjalny sposób. Komputery PC odgrywają w tej chwili dużą rolę w strategii systemu Sony, sprzedając największe hity nowym graczom, którzy mogą kategorycznie odmówić zakupu konsoli. Na komputerze PC można grać w te gry z nowo odkrytą jakością, niemożliwą do uzyskania na PS5, a w przypadku gier wieloosobowych, takich jak Helldivers 2 na Steamie, także bez płatnej subskrypcji Sony PS Plus. Biorąc pod uwagę te korzyści, możliwe jest, iż niektórzy gracze konsolowi przeszli z PlayStation na PC. W pewnym sensie PS5 Pro to konsola przejściowa, kosztująca 699,99 USD i posiadająca moc porównywalną z komputerem PC, którego zakup lub zbudowanie kosztowałby setki więcej.
Biorąc pod uwagę, iż PS5 Pro kosztuje o 250 dolarów więcej niż najtańszy model PS5 slim (i 300 dolarów więcej niż PS5 odnowione przez Sony), nie jest to ulepszenie, którego można lekceważyć zarówno dla obecnych właścicieli, jak i nowicjuszy. Nie jest to również aktualizacja, która w jakikolwiek sposób będzie krzyczeć „nowość” dla właścicieli PS5. Interfejs użytkownika jest dokładnie taki sam w całym tekście, a Pro czasami zbyt subtelnie przekazuje swoje zalety.
W miarę upływu czasu, o ile lepsza jest konsola PS5 Pro od podstawowej wersji PS5, w końcu zniknie ona w tle. Zamiast tego to, jak PS5 Pro radzi sobie ze stale zmieniającym się stanem grafiki komputerowej w roku 2025 i później, będzie znacznie ciekawszym – i wymownym – znakiem tego, czy jest warte wydanych pieniędzy.
Fotografia: Cameron Faulkner/Polygon