Recenzja: Retro Wspomnienia lat 80 i Wspomnienia lat 90

7 godzin temu
Zdjęcie: Recenzja: Retro Wspomnienia lat 80 i Wspomnienia lat 90


Zapraszamy na sentymentalną podróż do złotej ery gamingu. Pomogą nam w tym dwie książki: Retro Wspomnienia lat 80 i Wspomnienia lat 90.

Gaming narodził się ponad 50 lat temu, w latach 70., jednak dopiero 10 lat później eksplodowała popularność tej rozrywki. To właśnie w latach 80. na rynek trafiły domowe komputery od takich firm, jak Atari, czy Commodore. To także debiut niezwykle popularnych konsol, jak SEGA czy NES. Rynek zalały setki, jak nie tysiące gier, od budżetowych, garażowych produkcji po zaawansowane gry bazujące na licencjach filmowych i telewizyjnych. o ile nie było wam dane urodzić się w czasach rozkwitu gamingu lub po prostu chcielibyście poznać korzenie naszej ulubionej rozgrywki, to bez wątpienia pomogą wam w tym dwie książki: Retro Wspomnienia lat 80 i Wspomnienia lat 90.

Jakość wydania

Zarówno Retro Wspomnienia lat 80, jak i Wspomnienia lat 90, to dwie świetnie wydane książki. Zacznijmy od tego, iż znajdziemy tu piękną, lakierowaną twardą oprawę. Okładki zdobią najważniejsze postaci z gier wraz z konsolami i domowymi komputery, które ukształtowały daną epokę. Do tego z tyłu obu książek znajdziemy skrócony opis czterech najważniejszych tematów, które podejmuje dana książka. o ile chodzi o objętość, to obie książki można porównać do wydania przeciętnego komiksu. Na czytelników w obu przypadkach czeka lekko ponad 130 bogato ilustrowanych stron. To ma oczywiście swoje odbicie na cenie, za jedną książkę w internetowych księgarniach należy zapłacić plus/minus 70 zł.

Retro Wspomnienia lat 80

Retro Wspomnienia lat 80, to książka dla fanów, którzy pragną sięgnąć swoją wiedzą do samych korzeni gamingów. Do czasów, w których to piksele rządziły na ekranie, ukazując nam takie ikony gamingu, jak Pac-Man, Mario, Mega Man czy Link z Legend of Zelda. Dziś z pewnością dzieci słyszą od swoich rodziców, aby wyszły trochę na dwór. W latach 80. i 90 wychodzili sami chętnie z domu, bo w nim po prostu nie było co robić. zwykle obieraliśmy dwa kierunki, boisko lub salon z automatami do gier. Książka Wspomnienia lat 80 w fantastyczny sposób przywraca te wspomnienia. Natomiast młody graczom dzięki przystępnego języka opisuje nie tylko gry, ale budowę całych automatów.

Pierwsze komputery i konsole

W podobny sposób twórcy opisują nam działanie oraz budową najważniejszych systemów domowej rozrywki z lat 80. a należały do nich Atari 2600, ZX Spectrum, czy Commodore C64, które to rozpaliło moją miłość i pasję do gier. Nie brakuje tu również opisu pierwszych z pewnością bardzo popularnych konsol, takich jak: NES, Sega Mega Drive oraz ojca wszystkich hanheldów – Game Boya. dzięki przystępnego języka choćby młody fan gaming bez problemu zrozumie budowę oraz sposób działania Commodore C64.

Narodziny ikon gamingu

Gdy spytasz dzisiejszych graczy, kto jest ikoną gamingu, to z pewnością usłyszysz, iż jest to Kratos, Nathan Drake lub Lara Croft. Jednak jest jedna, może dwie postaci, które łączą wszystkie pokolenia, to oczywiście Mario oraz Link z serii Legend of Zelda. Mario bez wątpienia jest gwiazdą gier platformowych. Od kilku dekad regularnie pojawią się w wielu grach, dostarczając niesamowitej rozgrywki graczom w każdym wieku. Drugą ikoną, która przetrwała próbę czasu jest Link – główny bohater już niemal 40-letnij gry The Legend of Zelda. To naprawdę niesamowite, iż Miyamoto wraz ze swoim zespołem Nintendo najpierw stworzyli przyjemne i relaksujące Super Mario Bros, w którym biegamy od lewej do prawej strony ekranu. A następnie rok później wydali The Legend of Zelda, grę bez instrukcji, dialogów, a choćby wskazówek, za to pełną mnóstwa sekretów i wyzwań. Koniecznie musicie poznać historię tych dwóch ikonicznych postaci oraz pierwszych gier z nimi związanych.

Świat crackerów

Dzisiaj, aby grać w gry, czasami choćby nie trzeba sięgać do portfela, a tym bardziej zniżać się do piracenia. Z każdej strony jesteśmy bombardowani dopracowanymi darmowymi gram lub zestawami gier rozdawanymi w ramach często tanich tzw. bundle’ów lub po prostu abonamentów. Jednak kiedyś tak nie było, wraz z rozwojem gier zaczęli pojawiać się hakerzy, którzy ścigali się, kto pierwszy złamie zabezpieczenia danej gry. Podobno nigdy nie chodziło im o pieniądze. Na czterech stronach możemy przeczytać dosyć ciekawą historii kilku z popularniejszych grup hakerskich takich jak: Razor 1911, Fairlight, czy Paradox. Co ciekawe, większość z tych ludzi pochodziła ze Skandynawii.

Retro Wspomnienia lat 90

Burzliwe lata 90. z pewnością są najbliższe wielu z dzisiejszych graczy. To właśnie wtedy weszła do gier grafika 3D, która pozwoliła zanurzyć się jeszcze bardziej w centrum domowej rozgrywki. Ostatnia dekada XX wieku dała nam kilka fantastycznych generacji sprzętu. Do tego narodziło się kilka ikonicznych postaci, jak choćby Lara Croft z gry Tomb Raider, która nie tylko zdominowała rynek gier, ale także odniosła ogromny sukces na srebrnym ekranie.

Super Maszyny

Druga taka dekada z pewnością już się nie powtórzy. W latach 1990 – 99 na rynek trafiły dziesiątki sprzętów do grania. Każdego roku rynek był zalewany kilkoma dużymi konsolami oraz handheldami. Od Super Nintendo w 1990 roku, przez Amigę 1200 z 1992, po Jaguara z 1993. Jednak prawdziwy przełom nastąpił w 1994 roku, kiedy firma Sony wydała swoją pierwszą konsolę – PlayStation. Nintendo odpowiedziało dwa lata później, wydając w 1996 roku Nintendo 64 oraz w 1998 roku króla hanheldów – Game Boya Color. Na wielu kolorowych stronach znajdziesz przystępny opis najważniejszych konsol, które ukształtowały dzisiejszy rynek gier. Świetnie wypadł artykuł na temat kultowej 16-bitowej wojny między Segą a Nintendo. Co interesujące choćby fani PC znajdą tu coś dla siebie, aby przypomnieć sobie złote czasy Windowsa 95 i słynnej karty graficznej Voodoo.

Mario i jego maskotki

Bez konsol nie byłoby gier. Bez gier nie byłoby wielu fantastycznych maskotek, które mocno zakorzeniły się w umysłach wielu graczy. Złote lata 90. urodziły nam wielu popularnych bohaterów i bohaterek, którzy towarzyszą nam do dziś. Z takich ludzkich postaci bez wątpienia ikoną lat 90. jest Lara Croft, która zadebiutowała w 1996 roku. Natomiast mode na futrzaste maskotki napędził w 1991 Sonic, który dał mocnego kopa sprzedażowego konsoli Sega Mega Drive. W kolejnych latach stworzono m.in. Spyro, Raymana, Kirby’ego, czy Crasha Bandicoota. Oczywiście wielu futrzaków nie przetrwało burzliwej mody na platformówki.

Kultowe gry

Lata 90. bez wątpienia przyniosły początki wielu kultowym seriom gier. Twórcy z magazynu Retro Gamer na kilku stronach zaprezentują nam kilka najpopularniejszych gier z każdego roku. Osobiście z kilkoma wyborami się nie zgadzam, więc jestem bardzo ciekaw, jak taka lista będzie prezentować się w waszym przypadku. Za to z wielką przyjemnością przeczytałem historię powstania Sonic: The Hedgehog, Natomiast historia DOOM-a, to jest coś, co każdy fan strzelanek pierwszoosobowych powinien znać i przeczytać. Na kilku stronach John Romeo wyjaśnia, jak zaprojektował pierwszy, kultowy poziom gry z 1993 roku. Co interesujące na dalszych stronach przeczytasz o najpopularniejszych klonach DOOM-a godnych uwagi. Wiele stron poświęcono też innej kultowej serii – Tom Raider, która na zawsze zdefiniowała już gry przygodowe.

Pod koniec XX wieku kino powoli zaczęło wchodzić do przemysłu gier. Wzór temu trendowi dało Konami wraz z Hideo Kojima, wydając w 1998 roku Metal Gera Solid na PlayStation. Gra miała fantastyczną filmową narrację z profesjonalnym dubbingiem oraz niesamowity, skradankowy klimat godny najlepszego kina akcji. W sierpniu premiera reamke’u Metal Gear Solid Delta: Snake Eater, to wiec świetny moment, aby poznać genezę MGS-a i tego, jak dzieło Kojimy wpłynęło na cały rynek gier.

Złota era Bijatyk i gier RPG

Wraz z debiutem konsoli PlayStation narodziła się złota era bijatyk. Bijatyki dominowały już nie tylko w salonach gier, ale także w centrum domowej rozgrywki. To wtedy powstał się m.in. Tekken od Namco, który dzielenie rywalizował z Virtual Fighterem od Segi, czy Street Fighterem od Capcomu. W drugiej dekadzie lat 90. bijatyki wyrastały jak grzyby po deszczu, co niestety doprowadziło do upadku tego gatunku gier na początku XXi wieku. Jednak bez wątpienia przeniesienie salonu gier przed własny telewizor dało wtedy wielu graczom z pewnością dużo frajdy. Z drugiej strony był to jeden z pierwszych gwoździ do trumny automatów do gier.

Podsumowanie

Retro Wspomnienia lat 80 i Wspomnienia lat 90, to dwie świetne lektury, które w bardzo przystępny sposób prezentują nam sentymentalną podróż do korzeni gamingu. Autorzy z Retro Gamera posługują się zrozumiałym językiem, stąd też książki te będą odpowiednie choćby dla najmłodszych fanów gier. Czyta się to bardzo przyjemnie, jakby się miało w dłoniach magazyn o grach z lat 90. w twardej oprawie. Papier kredowy jest wysokiej jakości. W kwestii gamingowych książek bez wątpienia mamy do czynienia z produktem premium. To z pewnością świetna kolekcjonerska lektura, zarówno dla takich graczy jak ja urodzonych pod koniec lat 80., jak i nowego pokolenia, które swoją przygodę z grami zaczęło od Xboxa One, PlayStation 5, a choćby Nintendo Switch 2.

Książki do recenzji dostarczył Retall.
Idź do oryginalnego materiału