Recenzja: Star Realms: High Alert i Talie Dowódcy [Planszówka]

1 rok temu
Zdjęcie: Recenzja: Star Realms: High Alert i Talie Dowódcy [Planszówka]


W wydawnictwie Iuvi znajdują się bardzo modularne gry karciane jak choćby Hero Realms, Star Realms i Dominion. Przyjrzyjmy się dodatkom do Star Realms!

Dlaczego z wyżej wymienionych karcianek to właśnie Star Realms jest moją ulubioną? Jako fan science fiction po prostu bardzo cenię sobie klimat walki statków kosmicznych. W zeszłym roku ukazała się w tej serii samodzielna gra Frontiers. Oprócz tego, iż mieściła się w bardzo urokliwym, ale ciągle małym pudełku w sam raz do plecaka (nawet na górską wycieczkę!), to umożliwiała grę kooperacyjną choćby do 4 osób! Moją recenzję wspomnianej produkcji znajdziecie w tym miejscu. Zeszły rok obfitował również w premierę licznych dodatków do karcianej linii fantasy, czyli Hero Realms. O tym, w jakim stopniu różnią się od siebie Star i Hero Realms, a także dodatkach, w tym kampanii fabularnej, do tej ostatniej przeczytacie z kolei w tym miejscu.

Bez zagłębiania się w przytoczone recenzje mogę potwierdzić, iż pudełka z serii Realms są bardzo wdzięczne pod względem możliwości łączenia ich z dodatkami. Oczywiście, wszystko w obrębie jednej serii Star albo Hero. Z drugiej jednak strony warto znaleźć pewien złoty środek! Łącząc wszystkie dodatki, jakie do tej pory powstały, rzadziej zobaczymy specjalne karty podczas gry. Jednocześnie wprowadzimy sporo małych mechanik, których trzeba będzie nauczyć nowych graczy (choć Star Realms zdecydowanie do skomplikowanych gier nie należy).

Czy warto jednak zainteresować się tymi nowymi rozszerzeniami? o ile tak, to czy wszystkimi na raz? Miłośnicy Star Realms zapewne znają już odpowiedź. Za wszystkie dodatki High Alert trzeba zapłacić nieco ponad 50 zł, a za wszystkie Talie Dowódców ponad 80 zł. jeżeli jednak chcecie wybrać „najlepsze z najlepszych”, postaram się podpowiedzieć Wam, które najbardziej przypadły mi do gustu.

High Alert — podsumowanie

Elementem, który rzucił mi się w oczy w dodatkach, jest obecność na niektórych kartach podobizn współczesnych nam ludzi. prawdopodobnie jest to nagroda wymyślona przez twórców dla fanów. Niestety, potrzeba w miarę dokładnego oddania czyjegoś wizerunku związała ręce artystom. Te karty… po prostu nie wyglądają za dobrze i jednak trochę psują klimat.

Szczególnie widoczne jest to w dodatku Bohaterowie. Karty te dają dwa symbole frakcji w chwili, gdy je kupujemy. Warto zaznaczyć, iż od razu układamy je w swojej strefie gry, gdzie zostają, aż ich nie zezłomujemy – dopiero wtedy odpalą dodatkową umiejętność. Najczęściej znowu dostarczą moc sojuszu, czyli dwa symbole frakcji na raz, czasem z małym bonusem.

Z kolei dodatek Inwazja wprowadza bardzo fajne okręty korzystające tradycyjnie z jednego, ale też dodatkowo z podwójnego symbolu frakcji. Są szczególnie potężne, kiedy jesteśmy właśnie w stanie uwolnić ich pełną moc. To mięsisty dodatek, który adekwatnie może pozostać w Waszej talii na dłużej.

Podobne zdanie mam o dodatku Rekwizycja, który wprowadza okręty i bazy z ciekawą umiejętnością. Mianowicie, ich cena spada w zależności od tego, ile symboli tej samej frakcji zagraliśmy w bieżącej turze.

Wisienką na torcie High Alert jest jednak bardzo klimatyczny dodatek Tech. Kupując taką kartę z rzędu handlu, zostawiamy ją przed sobą podobnie jak Bohaterów. Z tą jednak różnicą, iż raz na turę za dodatkową opłatą możemy skorzystać z tej „specjalnej technologii”. Od małego ataku, dodania punktu życia, ściągnięcia obcej bazy na rękę przeciwnika po dodawanie symbolu wybranej frakcji. Nie są to jakieś bardzo potężne umiejętności, ale we właściwym momencie potrafią zdecydowanie „namieszać”. Poniżej znajdziecie zestawienie dodatków z serii High Alert.

BOHATEROWIE

W kwadrancie ogłoszono najwyższy stopień gotowości bojowej! Pora zwerbować odważnych bohaterów i zawrzeć nowe sojusze. Na kogo postawisz tym razem?

W skład dodatku wchodzi broszura z zasadami gry oraz 12 nowych, wielofrakcyjnych bohaterów przeznaczonych do gry Star Realms: Administrator Tung, Biodroid Otto, Bioformowany Wyzwoleniec, Biokapitan Kalle, Biożołnierka Storm, Doktor Clark, Dyrektorka Paktu Scott, Kapłan Danych Kaufman, Poszukiwaczka Paktu Sheldon, Strateg Thompson, Templariusz Brehmer i Wysoka Admirał Shaner

INWAZJA

Kiedy ryzyko inwazji staje się namacalne, flota musi przejść w stan najwyższej gotowości bojowej. Czy twoje gwiezdne imperium będzie gotowe, gdy wróg zaatakuje? Ten dodatek zawiera kilka nowych okrętów i baz, wykorzystujących mechanikę podwójnej zdolności sojuszu.



W środku znajdują się broszura z zasadami i 12 nowych kart do gry Star Realms: Alfa Max, Arsenał, Bot Fuzyjny, Forteca Mechów, Komórka Roju, Port Marynarki, Podróżnik i Raptor Ładunkowy.

REKWIZYCJA

Dla władzy nie ma znaczenia, co wiesz – ważne jest tylko to, kogo znasz. Odpowiedni sojusznicy pomogą ci zdobyć narzędzia niezbędne do tego, żebyś to ty władał w tym sektorze kosmosu. Dobieraj przyjaciół starannie! Ten dodatek zawiera nowe okręty i bazy, kosztujące mniej za każdą kartę tej samej frakcji, którą posiadasz w grze.



W środku znajdują się broszura z zasadami i 12 nowych kart do gry Star Realms: Kolonia Roju , Kokon Zaczepny, Korsarz, Księżycowe Lądowisko, Mech Tankowiec, Platforma Operacyjna, Pożoga, Zbrojownia.

TECH

Wygraj wyścig o technologiczny prymat, a nikt ci się nie oprze w walce o kosmiczne panowanie. Czy uda ci się zaprojektować drogę do zwycięstwa? Ten dodatek zawiera nowy rodzaj kart: Tech, które po zakupie trafiają prosto do gry i zapewniają ci stałe zdolności, które możesz aktywować raz na turę, płacąc za to punktami Handlu.



W środku znajdują się broszura z zasadami i 12 nowych kart do gry Star Realms: Brama Nadświetlna, Laser, Maskowanie, Naprowadzanie, Promień Ściągający, Przetwarzanie, Sieć Międzygwiezdna, Tarcza.

Talie Dowódców

W Taliach Dowódców znowu widać zabieg podobny, co w kartach Bohaterów High Alert. Na szczęście jednak postaci wyglądają już odrobinę lepiej. Każda z talii dostaje kartę z wizerunkiem lidera i informacją o autorytecie i liczbie kart na ręce. Tak! Dowódcy mogą mieć inną wielkość ręki i punktów życia (autorytetu) niż zezwalają na to podstawowe zasady. jeżeli planujecie więc między sobą uczciwe rozgrywki, warto pomyśleć o talii dla wszystkich z graczy. Alternatywnie, ciekawym pomysłem będzie zagranie 1 gracz z talią dowódcy kontra dwaj pozostali (w trybie Hydry). Dowódca otrzymuje talię startową, dwa gambity i drogi statek, który jako jedyny powędruje do talii ogólnej. Kiedy takowy pojawia się w rzędzie handlu, budzi niemałe emocje.

Generalnie wszystkie Talie Dowódców są bardzo klimatyczne i dają unikalne odczucia z gry. Mogę jedynie wytypować moje ulubione, choć to czysto subiektywny wybór zależny od mojego stylu. Przede wszystkim polubiłem żółto-niebieską talię Sojusz z Dyrektor Floty Nadii. Daje ona spore zastrzyki gotówki. Przypadły mi też do gustu agresywne talie Zjednoczenie Biolorda Walsha (czerwono — zielona) oraz Unia Admirała Roju McCready’ego (żółto — zielona). Poniżej znajdziecie zestawienie wszystkich Talii Dowódców.

KOALICJA

Zagraj jako Wysoka Dyrektor Valken. Metodycznie zdobywaj kontrolę nad galaktyką, pożytkując zasoby Federacji Handlowej z zabójczą wydajnością Kultu Maszyn! Stań do pojedynku z innymi Taliami Dowódców albo wciel się w rolę rajdowego bossa!

Ten dodatek zawiera 18 kart do wykorzystania w grze Star Realms®:kartę Legendarnego Dowódcy, spersonalizowaną talię osobistą, złożoną z 12 kart, super-okręt o koszcie 8 Handlu, 2 potężne Gambity i 2 spersonalizowane karty punktowania.

PAKT

Zagraj jako Wszechwładca Newburg. Patrz, jak twoja siła ognia i autorytet rosną, podczas gdy Federacja Handlowa sprzymierzona z Blobami zdobywają galaktykę pieniędzmi i przemocą! Stań do pojedynku z innymi Taliami Dowódców albo wciel się w rolę rajdowego bossa!

Ten dodatek zawiera 18 kart do wykorzystania w grze Star Realms®:kartę Legendarnego Dowódcy, spersonalizowaną talię osobistą, złożoną z 12 kart, super-okręt o koszcie 8 Handlu, 2 potężne Gambity i 2 spersonalizowane karty punktowania.

PRZYMIERZE

Zagraj jako Boski Admirał Le. Udoskonalaj swoją flotę do zabójczej perfekcji, łącząc wojenny potencjał Gwiezdnego Imperium z bez-względną efektywnością Kultu Maszyn! Stań do pojedynku z innymi Taliami Dowódców albo wciel się w rolę rajdowego bossa!



Ten dodatek zawiera 18 kart do wykorzystania w grze Star Realms®:kartę Legendarnego Dowódcy, spersonalizowaną talię osobistą, złożoną z 12 kart, superokręt o koszcie 8 Handlu, 2 potężne Gambity i 2 spersonalizowane karty punktowania.

SOJUSZ

Zagraj jako Dyrektor Floty Nandi. Stwórz najwspanialszą armadę, korzystając z połączonego bogactwa i wpływu Federacji Handlowej i Gwiezdnego Imperium! Stań do pojedynku z innymi Taliami Do-wódców albo wciel się w rolę rajdowego bossa!

Ten dodatek zawiera 18 kart do wykorzystania w grze Star Realms®:kartę Legendarnego Dowódcy, spersonalizowaną talię osobistą, złożoną z 12 kart, super-okręt o koszcie 8 Handlu, 2 potężne Gambity i 2 spersonalizowane karty punktowania.

UNIA

Zagraj jako Admirał Roju McCready. Błyskawicznie miażdż swoich wrogów, korzystając z połączonej siły ognia Gwiezdnego Imperium i Blobów! Stań do pojedynku z innymi Taliami Dowódców albo wciel się w rolę rajdowego bossa!

Ten dodatek zawiera 18 kart do wykorzystania w grze Star Realms®:kartę Legendarnego Dowódcy, spersonalizowaną talię osobistą, złożoną z 12 kart, super-okręt o koszcie 8 Handlu, 2 potężne Gambity i 2 spersonalizowane karty punktowania.

ZJEDNOCZENIE

Zagraj jako Biolord Walsh. Zdominuj galaktykę, budując potężne bazy wzmocnione biotechnologią Blobów i nanotechnologią Kultu Maszyn! Stań do pojedynku z innymi Taliami Dowódców albo wciel się w rolę rajdowego bossa!

Ten dodatek zawiera 18 kart do wykorzystania w grze Star Realms®:kartę Legendarnego Dowódcy, spersonalizowaną talię osobistą, złożoną z 12 kart, super-okręt o koszcie 8 Handlu, 2 potężne Gambity i 2 spersonalizowane karty punktowania.

Podsumowanie

Fan Star Realms wie, iż tutaj nie ma złych wyborów i każde z pudełek przyniesie dużo radości. Zresztą ich cena również jest bardzo atrakcyjna. Jedyną rzeczą, do której mogę się przyczepić, to mało klimatyczne rysunki niektórych kart podyktowane decyzją o uhonorowaniu wybranych graczy.

Co jeżeli chcecie jednak wybrać „najlepsze z najlepszych” dodatków? Moim zdaniem szczególnie warto zainteresować się w przypadku High Alert: Tech, Inwazją oraz Rekwizycją. Z kolei szczególnie mocne i klimatyczne będą Talie Dowódców: Sojusz, Zjednoczenie i Unia. Oczywiście, urodzaj pudełek z dodatkami nie znaczy, iż temat Star Realms uważam za zamknięty. IUVI Games – czekamy na więcej !

Egzemplarze recenzenckie dostarczył wydawca - firma Iuvi
Idź do oryginalnego materiału