Doszło do zapowiedzi nowej konsoli przenośnej. ROG Xbox Ally zadebiutuje w dwóch wariantach już pod koniec bieżącego roku – także na terenie naszego kraju. Informacje o przedsprzedaży, cenach czy różnych akcesoriach poznamy dopiero za kilka miesięcy. Udostępniono jednak szczegóły dotyczące specyfikacji technicznej i systemu – otrzymamy specjalną nakładkę gwarantującą natychmiastowy wgląd w posiadane gry. Czego dokładnie możemy spodziewać się po nadchodzącym sprzęcie?
ROG Xbox Ally – czy to słuszny kierunek rozwoju marki?
Jeśli wierzyć ostatnim doniesieniom, Microsoft zmienił priorytety odnośnie do rozwoju gamingowych produktów. Podobno doszło do wstrzymania prac nad własną konsolą przenośną, zamiast tego postanowiono skupić się na usprawnieniu systemu Windows 11 i zacieśnieniu współpracy z zewnętrznymi partnerami. Konsumenci mają coraz częściej widzieć logo marki Xbox na innych urządzeniach. Właśnie wykonano pierwszy zdecydowany krok ku realizacji tego planu.
- Sprawdź także: Xbox wstrzymał prace nad konsolą przenośną? Priorytety są inne
Ogłoszenie tytułowych urządzeń jest naturalnym skutkiem objętej strategii zakładającej maksymalne ułatwienie dostępu do ulubionych gier. Już niedługo chętni konsumenci uruchomią swoje ukochane produkcje na ROG Xbox Ally oraz ROG Xbox Ally X. Te dwie konsole przenośne mają zadebiutować już pod koniec bieżącego roku. Zabawa będzie odbywać się natywnie, przez chmurę lub za pośrednictwem opcji zdalnego nawiązania połączenia ze stacjonarnym Xboxem.
Jeśli chodzi o specyfikację techniczną, to każdy z zapowiedzianych wariantów skierowany jest do nieco innej grupy odbiorców. Model podstawowy zaprojektowano do zabawy w rozdzielczości 720p, napędzi go układ AMD Ryzen Z2 A wspomagany 16GB pamięci LPDDR5X-6400 RAM i dyskiem SSD M.2 2280 o pojemności 512GB. jeżeli zaś chodzi o mocniejszy wariant, to możemy liczyć na rozdzielczość od 900 do 1080p, chipset AMD Ryzen AI Z2 Extreme, 24GB pamięci LPDDR5X-8000 RAM oraz dysk SSD M.2 2280 gwarantujący 1TB miejsca na dane.
Cechy wspólne? Producent zadba o 7-calowy wyświetlacz o rozdzielczości 1080p. Do tego dojdzie częstotliwość odświeżania na poziomie 120Hz i wsparcie dla VRR. Jak zatem sami widzicie, nie ma przesadnej rewolucji w stosunku do już obecnego na rynku handhelda. Miłą wiadomością jest bez wątpienia zwiększenie pojemności akumulatora (60 i 80Wh).

Kluczem do sukcesu może być oprogramowanie
Nie możemy jeszcze powiedzieć nic na temat faktycznej wydajności, choć plotki sugerują, iż chipy ze stajni AMD mają być dosyć energooszczędne. Warto też wspomnieć o możliwości użycia ROG Xbox Ally jako konsoli stacjonarnej – tutaj niezbędne okaże się jednak zastosowanie specjalnego akcesorium. Poza tym trudno przejść obojętnie obok dwóch wejść USB-C oraz czytnika kart microSD.

Microsoft chwali się także specjalnie dostosowanym oprogramowaniem. Całość oczywiście pracuje pod banderą systemu Windows 11, ale został on wzbogacony o pełnoekranowe doświadczenie Xbox. Wystarczy kliknąć dedykowany przycisk na konsoli, by uzyskać dostęp do czatów, aplikacji i ustawień – dokładnie tak samo, jak na stacjonarnych sprzętach. Stamtąd natomiast trafimy do biblioteki posiadanych gier, nie tylko tych zakupionych poprzez Microsoft Store czy oferowanych w ramach subskrypcji Game Pass.

Zadbano o integrację z najpopularniejszymi platformami pokroju Battle.net, Steam czy Epic Games Store – zgromadzoną dotychczas bibliotekę znajdziemy w jednym miejscu. Brzmi to naprawdę świetnie, oby było funkcjonalne i bezproblemowe. Microsoft informuje też o nieustannym rozbudowywaniu biblioteki Xbox Play Anywhere, czyli gier możliwych do uruchomienia praktycznie wszędzie. Postanowiono również przystosować nakładkę Game Bar do mobilnego interfejsu (dodano też tam sztuczną inteligencję). Deweloperzy natomiast skorzystają ze specjalnych narzędzi ułatwiających dostosowanie swoich gier i oznaczenie ich jako zgodnych z ROG Xbox Ally.
- Przeczytaj również: MSI Claw A8 oficjalnie. Nowa konsola napędzana układem AMD
Jeśli zaś chodzi o inne ulepszenia względem dotychczasowego ROG Ally, to gracze mogą spodziewać się innego podejścia do kontrolerów. Przyciski, analogi i inne przyciski są wzorowane na tych znanych z tradycyjnych padów marki Xbox – zarówno w kontekście wizualnym, jak i funkcjonalnym. Tak jak wspominałem wcześniej, premiera sprzętów odbędzie się już pod koniec bieżącego roku. Teraz trzeba czekać na kolejne szczegóły.
Źródło: Xbox / Zdjęcie otwierające: Xbox