W skrócie:
- Johan Pilestedt twierdzi, iż DEI powinno jedynie wzbogacać gry, a jeżeli tego nie robi, odbiera im wartość.
- Helldivers 2, wydane w lutym 2024, osiągnęło 15 milionów graczy. To czyni grę jednym z największych sukcesów Sony Interactive Entertainment.
- Dyskusje o DEI w grach nie przesłaniają imponującego wyniku Helldivers 2, które kontynuuje rozwój serii.
„Twórzmy dobre gry, nie polityczne deklaracje”
Dyrektor kreatywny Helldivers 2, Johan Pilestedt, w swoim wpisie na platformie X jasno wyraził opinię na temat roli Diversity, Equity, and Inclusion (DEI) – czyli polityce różnorodności, równości i inkluzywności – w grach. Stwierdził, iż jeśli DEI nie wnosi nic wartościowego do doświadczenia graczy, jedynie im szkodzi. Gry, według niego, mają być źródłem niesamowitych momentów, a nie narzędziem do wyrażania współczesnych manifestów politycznych.
Jego słowa padły w odpowiedzi na pytania fanów o przyszłość Arrowhead Game Studios. Gdy jeden z użytkowników poprosił, by studio unikało dodawania DEI do swoich przyszłych gier, Pilestedt podkreślił, iż gry są ponad etykiety i mają przede wszystkim łączyć graczy, nie dzielić.
Helldivers 2 – sukces, który mówi sam za siebie
Wypowiedź Johana Pilestedta pojawiła się w szczególnym momencie – Helldivers 2 przekroczyło próg 15 milionów graczy na całym świecie, stając się jedną z najpopularniejszych gier kooperacyjnych na PlayStation 5 i PC. Gra zadebiutowała w lutym 2024 roku jako sequel strzelanki z widokiem z góry z 2015 roku. Transformacja serii w grę trzecioosobową spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem, a dynamiczna, kooperacyjna rozgrywka przyciągnęła miliony graczy.
Już w maju 2024 roku gra miała na koncie 12 milionów użytkowników, a liczba ta stale rośnie. Helldivers 2 jest chwalone za dopracowany gameplay, satyryczne podejście do science fiction i (nomen omen) różnorodność zawartości.
DEI – dyskusje, które dzielą społeczność graczy
Temat DEI wywołuje coraz więcej emocji w branży gier wideo. W przypadku Helldivers 2 Johan Pilestedt odniósł się do konceptu „jedności w ekstremalnej ksenofobii” – kluczowego dla uniwersum Super Earth, w którym ludzkość stawia czoła zagrożeniom z kosmosu. Pilestedt zaznaczył, iż gra odzwierciedla inkluzywność w satyryczny sposób, nie definiując jej przez współczesne polityczne ramy.
Dyskusje o DEI nie przesłaniają jednak ogromnego sukcesu gry. Helldivers 2 to dowód na to, iż przyciągnięcie milionów graczy jest możliwe dzięki dobrze zaprojektowanemu gameplayowi i silnej społeczności, niezależnie od kontrowersji w tle. Pilestedt, odpowiadając na pytania fanów, wskazuje na najważniejsze priorytety: „Tworzenie dobrych gier to nasza misja – nie polityczne deklaracje”.