Keiichirō Toyama jest programistą-deweloperem. Być może nie jest to imię, które kojarzysz z głową, jak Shigeru Miyamoto czy Hideo Kojima, ale prawdopodobnie znasz jedną z wielu gier, które wyreżyserował, np. Ciche Wzgórze, SyrenaLub Pośpiech grawitacyjny. Jego najnowsza gra, Przecinakwydaje się być kulminacją jego prawie 30-letniej kariery: thriller akcji w stylu horroru o dwóch walczących frakcjach pasożytniczych stworzeń rywalizujących o kontrolę nad losami ludzkości. Co więcej, jest to gra, w której prawda jest tylko kwestią perspektywy, gdyż przeskakujesz pomiędzy kilkoma różnymi postaciami w poszukiwaniu zrozumienia i rozwiązania trwającego konfliktu w grze.
W PrzecinakGracze wcielają się w Hyoki, bezimienną, bezcielesną istotę posiadającą moc opętania niczego niepodejrzewających żywych stworzeń i kontrolowania ich ciał według własnego uznania. Na początku gry znajdujesz się w ciele bezpańskiego psa wędrującego bocznymi uliczkami Kowlong, fikcyjnej metropolii skąpanej w neonach, inspirowanej Hongkongiem z lat 90., a konkretnie gęsto zaludnioną enklawą znaną jako Miasto otoczone murami Kowloon. Nie pamiętasz kim jesteś, czym jesteś i jak się tu dostałeś.
Mimo wszystkich rzeczy, których nie wiesz, pozostaje jeden fakt, który płonie w twoim umyśle z pewnością: ludzkość została zinfiltrowana przez pasożytniczy gatunek porywaczy ciał, znany jako „Slitterheads”, który pożera mózgi swoich ofiar, zanim przyjmie ich tożsamości. Slitterheadzi są twoimi naturalnymi wrogami, więc twoim zadaniem jest wytropić i zabić każdego, kogo spotkasz w mieście, dopóki ludzkość nie zostanie ocalona.
Aby pomyślnie poruszać się po mieście i wyśledzić Slitterheadów, którzy udają, używając ciał swoich ofiar, gracz musi przeskakiwać między różnymi ludźmi, opętać ich ciała i przy okazji tłumić ich świadomość. Podczas walki możesz manipulować krwią i kościami swoich ludzkich gospodarzy, aby stworzyć broń, która będzie w stanie okładać wrogów pięściami i blokować nadchodzące ataki. jeżeli uda Ci się zablokować atak zaraz po tym, jak na ekranie pojawi się ikona, będziesz w stanie odeprzeć atak, a Twoja broń odzyska swoją wytrzymałość. Podobnie, jeżeli nie uda ci się zablokować ataku na czas lub jeżeli podczas blokowania przyjmiesz zbyt wiele kolejnych trafień, stracisz zdrowie, a twoja broń może się rozbić, przez co na chwilę nie będziesz mógł kontratakować.
Jednak nie jesteś sam w swojej walce z Slitterheadami. W trakcie gry zyskujesz sojuszników znanych jako „Rzadkości” — ludzi, którzy nie tylko są w stanie zachować świadomość i osobowość, gdy są opętani przez gracza, ale którzy mogą poszczycić się specjalnymi zdolnościami opartymi na krwi, które mogą im pomóc w walce z potworem. Przecinak. Pierwsza Rarity, którą spotykasz i rekrutujesz w grze, aspirująca aktorka imieniem Julee, która pracuje w sklepie spożywczym, jest uderzająco podobna do postaci Faye Wong z filmu Wong Kar-wai z 1994 roku Ekspres Chungking; Toyama przytoczył filmy Wonga jako jedną z głównych inspiracji Do Przecinakustawienie. Zdolności Hyoki, gdy posiada Julee, obejmują moce ofensywne, takie jak wyrastające krwawe szpony przypominające szpony lub rzucające sztylety wykonane z krwi, po zdolności obronne, takie jak odzyskiwanie zdrowia lub przyciąganie pobliskich ludzi, aby dać graczowi możliwość przewagi liczebnej i pokonania przeciwników. W dalszej części gry zyskasz możliwość przydzielenia dwóch rzadkości do tej samej misji zamiast tylko jednej, co zmusi cię do strategicznego myślenia o tym, w jaki sposób każda konkretna umiejętność ma uzupełniać inną podczas bitwy.
Wszystkie spotkania bojowe w Przecinak mniej więcej do siebie przypominają: spotykasz Slitterheada, na zmianę unikasz i blokujesz ataki, uderzasz wroga, gdy traci on gardę, i gorączkowo skaczesz między człowiekiem, którego ciało w tej chwili opętałeś, a innymi pobliskimi ludzkimi zastępami, aby rzuć się na przeciwnika i zadaj zabójczy cios.
Istnieje wiele innych podrzędnych mechanik, które wyrastają z podstawowej pętli rozgrywki Slitterhead, takich jak możliwość odcięcia kończyn wroga w celu odzyskania zdrowia lub chwilowa niepełnosprawność w przypadku odcięcia własnych kończyn. Konkluzja: jeżeli chcesz przetrwać, będziesz dużo skakać tam i z powrotem między ciałami w środku walk.
Jednak nie tylko przełączasz się między ciałami podczas bitew. Będziesz musiał wykorzystać zdolność Hyoki do opętania innych, aby przemierzać Kowlong i jego liczne oblicza, przyjmując ciała i postacie zarówno niewinnych przechodniów, jak i Rarytasów, jeżeli chcesz odkryć wszystkie sekrety Kowlonga i położyć kres kampanii Slitterheadów przeciwko ludzkość.
Jedna z dziwniejszych i prawdopodobnie definiujących mechanikę Przecinak to „sight jacking”, który pozwala graczowi spojrzeć oczami Slitterheada ukrywającego się tuż przed tym, jak ma zamiar kogoś zaatakować. Przełączając się między perspektywą swojej postaci a perspektywą Slitterheada, będziesz musiał wyczuć, gdzie znajduje się Slitterhead, korzystając ze wskazówek kontekstowych widocznych w zasięgu jego wzroku.
Jeśli znasz pracę Toyamy jako programisty, rozpoznasz, iż podnoszenie wzroku zostało po raz pierwszy wprowadzone w 2003 roku Syrena i stał się podstawą całej serii Siren. To przez pryzmat Przecinakwłączenie kontroli wzroku, za pomocą którego etos gry jako całości staje się jasny. To kulminacja dotychczasowej kariery Toyamy, a także jego pierwsza niezależna gra od czasu opuszczenia Sony Interactive Entertainment po zamknięciu Japan Studio w 2021 roku. Mając to na uwadze, ma to sens Przecinak sprawia wrażenie chaotycznej, ale zabawnej mieszanki kilku różnych mechanik ułożonych na sobie i powiązanych mocą patrzenia oczami innych ludzi: grę ostatecznie można odczytać jako wyraz tego, iż Toyama podsumowuje swoją karierę aż do tego momentu jako okazję do eksperymentowania z nowymi pomysłami i mechanikami, czego w przeciwnym razie mógłby nie uzyskać podczas pracy w Sony.
Przecinak to gra bardzo specyficzna, rzucająca na ścianę kilkanaście różnych pomysłów i, trzeba przyznać, iż większość z nich udaje się z czasem utrzymać. Z wyjątkiem czasami wybrednych platformówek, z natury chaotycznego systemu walki i niemal ciągłych tutoriali wprowadzających nowe mechaniki w miarę postępów w grze, gra jest fascynującą mieszanką pomysłów, która przypomina survival horror odpowiednik wielo- rozgrywka perspektywiczna Obejrzyj Psy: Legion. Jego dziwactwa mogą zniechęcać niektórych graczy, ale ogólnie rzecz biorąc, Przecinak to zabawne i eksperymentalne doświadczenie, które z biegiem czasu staje się coraz lepsze.
Przecinak ukaże się 8 listopada na PlayStation 4, PlayStation 5, Windows PC i Xbox Series X. Gra została sprawdzona na PC przy użyciu kodu do przedpremierowego pobrania dostarczonego przez Bokeh Game Studio. Vox Media ma partnerstwa partnerskie. Nie mają one wpływu na treść redakcyjną, chociaż Vox Media może otrzymywać prowizje za produkty zakupione za pośrednictwem linków partnerskich. Możesz znaleźć dodatkowe informacje na temat polityki etycznej firmy Polygon można znaleźć tutaj.