Najtrudniejszą mechaniką każdej gry planszowej jest znalezienie ludzi, z którymi można w nią grać. Trudności logistyczne w zorganizowaniu grupy, napływ wysokiej jakości niezależnych gier TTRPGi niezliczone inne czynniki dały początek swego rodzaju renesansowi jednoosobowe gry RPG — w szczególności zasady dla gier solo, które w innym przypadku byłyby przeznaczone dla całej grupy.
Żeby było jasne, zjawisko solo tabletop nie jest niczym nowym. Jako współpracownik Polygon – wyjaśnia Tom Anazaczęło się na dobre od gier wojennych w latach 80., powoli zyskując na znaczeniu przez kilka następnych dziesięcioleci, aż okres kwarantanny trwającej pandemii COVID stał się idealnym momentem dla gier planszowych i TTRPG. Samodzielne gry TTRPG, takie jak Tima Hutchingsa‘historyczny Tysiącletni wampirShawna Tompkina Żelazny ZaprzysiężonyChrisa Bisette’a NieszczęśnikI Samotny wśród gwiazd przez Takuma Okada położył podwaliny pod samotne gry RPG.
W ciągu pięciu lat od 2020 r. popyt jedynie wzrósł. Na PAX Unplugged w zeszłym miesiącu usłyszałem powtarzający się refren: ludzie przyszli szukać solowych gier RPG. Chociaż w ciągu ostatnich kilku lat zadebiutowało tak wiele świetnych gier, wydaje się, iż gracze planszowi zapełnili swoje półki grami, w które być może nigdy nie znajdą grupy, w którą mogliby zagrać. Aby nad tym pracować, projektanci zaczęli włączać grę solo do swoich zestawów zasad — albo tworząc dodatkowy dodatek, czyniąc zasady gry solo bardziej naciąganym celem podczas kampanii crowdfundingowych, albo włączając je do samej gry podstawowej. Trzy poniższe gry przedstawiają zakres podejść, jakie przyjęli projektanci, aby włączyć zasady solowe do swoich gier.
Szwedzkie studio gier Bezpłatne wydawnictwo ligowe stworzył solowe zasady dla swojej gry Nordic Horror RPG Vaesena w 2023 roku. Napisana przez Pera Holmströma solowa wersja gry zawiera przewodnik krok po kroku, który przenosi z góry ustaloną tajemnicę gry podstawowej na tę, którą odkrywasz w miarę upływu czasu. Korzystanie z talii kart i losowych tabel z księgi podstawowej, solo Vaesena gracze odkrywają tajemnicę poprzez rzucanie kośćmi, aby określić swoje odkrycia, jednocześnie wykorzystując kolor i wartość kart do określenia wyniku swoich działań.
Oparty na klasycznej grze typu „hak i pierścień”, POLOWANIE (er/ed) autorstwa Meghan Cross i Dillina Apelyana ma dwóch graczy wcielających się w przeciwstawne role łowcy i potwora. Gracze rzucają po 2k6, rywalizując ze sobą o to, kto jako pierwszy rzuci dubletem i przesunie swój żeton po planszy. Następnie zwycięzca wyciąga kartę z odpowiednią podpowiedzią, popychając historię do przodu w tej samej tradycji, co w podobnych grach Dla Królowej. Trwa solowa iteracja gry ŁOWCA (er/ed)podstawowe doświadczenie polegające na badaniu potworności i popycha gracza do poruszania się po skali akceptacji lub odmowy. Bramka na rozciąganie dla POLOWANIE (er/ed)w kampanii crowdfundingowej zestaw zasad dla gry solo został napisany przez Elliota Davisa, który napisał własną grę solo, Projekt Eccoa także solowe edycje Soul Muppet’s Orbitalny blues I Pomaluj miasto na czerwono.
Surrealistyczna gra typu horror typu „graj, aby przegrać”, inspirowana twórczością Jeffa VanderMeera Unicestwienie, Strefa Od skoku w pełni skupił się na grze solo. W podobny sposób POLOWANIE (er/ed), ta gra opiera się na podpowiedziach opartych na kartach, które prowadzą graczy przez objętą kwarantanną, pełną mutacji strefę, z której tylko jeden z nich wyjdzie żywy. Każda akcja wymaga wyciągnięcia karty „Nie takie łatwe”, której wynikiem jest „tak i” lub „nie, ale”. Reklamowana jako gra dla 1-6 osób (a nie 2-6 z MG), zasady gry solo zawsze były wplecione Strefa. Zasady gry solo pozostają w dużej mierze takie same, z tą różnicą, iż jedyny gracz kontroluje wiele postaci.