Sony przerywa milczenie. PS6 przestało być tajemnicą

4 godzin temu

Sony zaczyna powoli przygotowywać się do premiery kolejnej konsoli stacjonarnej. Opublikowany materiał rzuca nowe światło na technologie przyszłości, które pozwolą opracować jeszcze bardziej efektywne i wydajne procesory graficzne. Powstaną one oczywiście we współpracy z firmą AMD i główne efekty współpracy powinniśmy zobaczyć w przeciągu kilku najbliższych lat. Wtedy też prawdopodobnie dojdzie do premiery PS6, choć oczywiście dokładna data wciąż pozostaje nieznana.

PS6 powstaje i na debiut nie będziemy musieli wcale czekać zbyt długo

Rynek konsol jeszcze nigdy nie wyglądał tak specyficznie. Microsoft praktycznie wycofał się z promocji klasycznych sprzętów, zamiast tego stawia na doświadczenie ponad podziałami. Prężnie rozwija się segment handheldów, który powoli zyskuje naprawdę ambitnych przedstawicieli (Nintendo Switch 2, ROG Xbox Ally, Steam Deck, Lenovo Legion Go). Tak naprawdę tylko Sony wciąż wierzy w stacjonarne maszyny, co oczywiście ociepla wizerunek w oczach wielu graczy.

Niejednokrotnie informowaliśmy Was, iż PS6 może zadebiutować w dwóch wariantach – stacjonarnym oraz przenośnym. Dotychczas producent niezbyt chętnie rozmawiał o szczegółach czy potencjalnych okienkach premierowych. Teraz ten stan rzeczy uległ drastycznej zmianie za sprawą słów głównego projektanta konsol. Mark Cerny przeprowadził rozmowę z przedstawicielem AMD na temat gamingowej przyszłości. Dyskusja dotyczyła przede wszystkim tego, jakich usprawnień mogą spodziewać się gracze w kolejnej konsoli.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to PS6 zadebiutuje na rynku już za kilka lat. Najnowsze doniesienia sugerują premierę w 2027 roku, ale w tej chwili należy podchodzić do tego terminu ze sporą dawką dystansu. Przedstawiciele koncernów stwierdzili, iż niektóre z przygotowywanych technologii znajdują się w tej chwili na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Czego zatem dokładnie powinniśmy się spodziewać?

Jakie technologie zdefiniują gaming przyszłości?

Kolejne procesory graficzne mają jeszcze lepiej radzić sobie ze skalowaniem rozdzielczości, obsługą ray tracingu i path racingu. Wszystko po to, by światy cyfrowe prezentowały się jeszcze realistyczniej. Tutaj na scenę wchodzą Radiance Cores, czyli zupełnie nowe rdzenie zaprojektowane do obsługi powyżej wspomnianych technik. Pozostałe jednostki będą zatem odciążone i skupią się na realizacji innych zadań. Gracze odczują zatem ogromny skok wydajności i jakości.

Kolejnym usprawnieniem będą Neural Arrays, czyli sieci neuronowe obsługujące chociażby kolejną generację technologii generowania klatek. Do tego dochodzi znacznie szybsze działanie funkcji FSR i PSR (upscaling), a także pozbawianie obrazu zakłóceń czy implementacja zupełnie nowych udogodnień wykorzystujących sztuczną inteligencję. Tego typu usprawnienie również odciąży rdzenie odpowiedzialne za przetwarzanie grafiki

Wspomniano także o mechanizmie Universal Compression, który zajmie się analizą i kompresją danych kierowanych do procesora graficznego. Dzięki temu uda się zmniejszyć obciążanie pamięci VRAM oraz zwiększyć wydajność. Zaprezentowane technologie będą nieustannie ze sobą współpracować. Dlatego też rozmawianie o nich w pojedynkę nie ma większego sensu – każda z nich wpłynie pozytywnie na jakość oraz wydajność nadchodzących gier czy konsol.

Szczegóły powinniśmy poznać w przeciągu kilku najbliższych lat, prawdopodobnie już w kontekście stacjonarnej i przenośnej wersji PS6.

Źródło: YouTube (@PlayStation) / Zdjęcie otwierające: unsplash.com (@amanz)

gamingkonsolePS6Sony
Idź do oryginalnego materiału