Sony radykalnie wzmocni każde PlayStation 5 Pro. Za darmo

konto.spidersweb.pl 8 godzin temu

Jeśli masz konsolę PlayStation 5 Pro, możesz oczekiwać ogromnego, darmowego ulepszenia. W następnym roku producent udostępni funkcję, która znacząco zwiększy wydajność i jakość w grach.

Mark Cerny, odpowiadający za konsole PlayStation w Sony, podzielił się świetną informacją. Firma ma pracować nad wdrożeniem zaawansowanej techniki skalowania grafiki. Rozwiązanie trafi do potężniejszego PS5 z dopiskiem Pro. Nadchodzące rozwiązanie jest lepsze niż obecna technika PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution).

Konsole PlayStation 5 Pro otrzymają dodatkową wydajność za darmo, dzięki technologii AMD.

Aktualnie PS5 Pro korzysta z PSSR. To technika skalowania rozdzielczości, która została stworzona w celu poprawiania wydajności w grach, bez potrzeby rezygnowania z jakości grafiki.

Wielu graczy narzeka jednak na działanie technologii w konkretnych tytułach. Dlatego Sony chce zastąpić autorskie rozwiązanie czymś innym. W rozmowie z Tom’s Guide Mark Cerny przyznał, iż firma pracuje nad „bezpośrednim zamiennikiem dla obecnego PSSR”. Co prawda nie pada dokładna nazwa technologii, natomiast wiele osób wskazuje, iż będzie to FSR 4.

It has been confirmed that AMD FSR 4, in its complete implementation, will be available to PS5 Pro developers starting next year. pic.twitter.com/nZwFMY1IjD

— Wccftech (@wccftech) July 2, 2025

FSR 4 to technologia skalowania oparta na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie jest w tej chwili dostępne dla graczy posiadających najnowsze karty graficzne AMD Radeon RX 9070 (XT) oraz RX 9060 XT. FSR 4 działa na podobnej zasadzie do NVIDIA DLSS. Czyli gra jest początkowo renderowana w niższej rozdzielczości, a następnie algorytmy sztucznej inteligencji wypełniają pozostałą część brakujących pikseli. Gra jest renderowana w niższej rozdzielczości, co wymaga niższej mocy obliczeniowej. Natomiast sztuczna inteligencja poprawia jakość.

FSR 4 jest dużo potężniejszą techniką od obecnego PSSR. Od opracowania rozwiązania AMD rozpoczęło głębszą współpracę z Sony (choć AMD od lat dostarcza układy do konsol tego producenta). Dlatego wraz z wdrożeniem opcji do konsol PlayStation 5 Pro, gracze powinni znacząco zyskać na wydajności i jakości w grach.

Rozwiązanie ma zostać udostępnione w 2026 r. Technologia na konsolach PS5 Pro ma działać w taki sam sposób, jak na komputerach osobistych. Czyli gracz będzie mógł wybierać między trybami skalowania obrazu: wyższe zapewniają lepszą jakość, ale mniejszą wydajność, niższe zaś odwrotnie.

FSR 4 oferuje także wsparcie funkcji generowania sztucznych klatek, zupełnie jak NVIDIA DLSS. Tyle iż obecne rozwiązanie AMD potrafi wytworzyć jedną kl./s, a nie trzy, tak jak Generator Wielu Klatek dla DLSS 4.

Wiele będzie zależeć od twórców samych gier

Sony i AMD udostępnią narzędzie, ale to od twórców będzie zależeć, czy z niego skorzystają. Podobnie jest w świecie gier komputerowych, gdzie każde studio indywidualnie decyduje o wdrożeniu technik skalowania obrazu pokroju DLSS i FSR. Twórcy gier chętnie wdrażają tego typu opcje. Miejmy nadzieję, iż w przypadku konsol PS5 Pro implementacja będzie bezproblemowa i naprawdę wpłynie na jakość i wydajność gier.

Więcej o konsolach do gier przeczytasz na Spider’s Web:

Idź do oryginalnego materiału