Na platformie Steam pojawiło się nowe narzędzie dla deweloperów, którzy obligatoryjnie będą musieli z niego skorzystać. Dotyczy to szczególnie tych gier, które razem zawartością, instalują na komputerze użytkownika system anti-cheat.
Steam od lat jest niekwestionowanym liderem, o ile chodzi o rynek gier wideo. Ich pozycji nie zagroziła choćby agresywna strategia marketingowa Epic Games Store, którzy podpisywali umowy na wyłączność oraz oferują masę darmowych produkcji. Jednak Valve nie zamierza spoczywać na laurach i stale ulepsza swoją platformę. Tym razem wprowadzono nowe narzędzie, które ma zapewnić większą przejrzystość w kwestii systemów anti-cheat stosowanych w grach. Twórcy i gracze zgłaszali zapotrzebowanie na informacje o zainstalowanych narzędziach zabezpieczających w grach, w szczególności dotyczące systemów operujących na poziomie jądra systemu operacyjnego (kernel).
Steam wprowadza pełną transparentność w sprawie systemów anti-cheat
Steam dodał nowe pole w sekcji „Edytuj stronę sklepu”, gdzie deweloperzy mogą wprowadzić szczegóły dotyczące systemu anti-cheat. Informacje te będą teraz widoczne na stronie gry w sklepie Steam, co zwiększy transparentność i pozwoli graczom lepiej zrozumieć, jakie zabezpieczenia są stosowane.
Nowa funkcja jest obowiązkowa dla twórców gier, których oprogramowanie antycheatowe działa na poziomie jądra systemu. Dotyczy to wszystkich nowych gier wprowadzanych do sklepu, a Steam planuje również kontaktować się z partnerami, aby uzupełnić informacje o starszych produkcjach, które mogą wymagać aktualizacji. jeżeli gra korzysta z antycheatu działającego na poziomie klienta lub serwera, ale nie modyfikuje jądra systemu, wypełnienie pola jest opcjonalne, choć zalecane.
Aby wprowadzić dane, twórcy gier muszą przejść do zakładki „Podstawowe informacje” w narzędziach edycji strony sklepu i znaleźć nową sekcję „Anti-Cheat”. W tej sekcji znajduje się lista najpopularniejszych dostawców antycheatowych, a także pole „inne” dla twórców korzystających z niestandardowych systemów. Ponadto, deweloperzy mają możliwość zaznaczenia dwóch dodatkowych opcji: integracji na poziomie jądra oraz usuwania plików podczas deinstalacji gry.
Opcja „Integracja na poziomie jądra” pozwala deweloperom oznaczyć, iż ich anti-cheat modyfikuje pliki na poziomie jądra systemu, co zwiększa świadomość graczy o wpływie tego typu systemu na ich komputery. Steam wymaga również, aby pliki utworzone przez systemy anty-cheatowe były całkowicie usuwane podczas deinstalacji gry, zwłaszcza te, które modyfikują pliki jądra. Gracze mają prawo wiedzieć, czy po odinstalowaniu gry pozostały jakiekolwiek pliki związane z zabezpieczeniami.
Grafika: depositphotos