Steam wychodzi z monitora – sukces Steam Decka i przyszłość SteamOS

3 godzin temu

Steam Deck notuje w 2024 roku rekordową popularność, a Valve coraz śmielej rozwija swoje projekty, nie zapominając przy tym o rozbudowie systemu SteamOS.

Steam Deck, dostępny także w nowszej wersji OLED, zmienił podejście do przenośnego grania na PC. Choć podobne urządzenia istniały już wcześniej, to właśnie SteamOS – ze swoją prostotą obsługi i optymalizacją – sprawił, iż ten format zdobył popularność wśród graczy komputerowych.

W bieżącym roku Valve oficjalnie wprowadziło Steam Decka (włącznie z wariantem OLED) na australijski rynek, docierając do nowej grupy odbiorców. Równocześnie firma otworzyła drzwi innym producentom sprzętu, umożliwiając instalację SteamOS na urządzeniach takich jak Legion Go zamiast Windows 11. Program „Deck Compatibility", który obejmuje teraz także te nowe systemy, potwierdza już kompatybilność około 17 tysięcy gier oznaczonych jako „Playable" lub „Verified".

Korzystacie?

Przedstawiciele Valve wspominali wcześniej o pracach nad Steam Deck 2, jednak firma wstrzymuje się z premierą do momentu osiągnięcia znaczącego skoku generacyjnego w wydajności i efektywności energetycznej. Tymczasem popularność obecnego modelu stale rośnie – w 2024 roku czas spędzony na graniu wzrósł o 64% w porównaniu z rokiem poprzednim, przekraczając 330 milionów godzin. Wśród najczęściej uruchamianych tytułów na Steam Decku znalazły się: Balatro, Black Myth Wukong, Palworld, Grand Theft Auto V, Halo Master Chief Collection oraz Stardew Valley. „Przyszłość sprzętu Valve rysuje się w jasnych barwach” – pisze firma. „Steam Deck, SteamOS i SteamVR dostarczają ogromną wartość zarówno graczom, jak i deweloperom, bazując na dekadzie inwestycji w interfejs użytkownika, kompatybilność z Linuxem, obsługę urządzeń wejściowych, niestandardowe chipy, śledzenie ruchu, wyświetlacze, wydajność baterii i wiele więcej.” https://dailyweb.pl/dwa-pierwsze-skladane-urzadzenia-od-apple-juz-w-przyszlym-roku/ „Każdy deweloper tworzący gry na PC czerpie korzyści z tych inwestycji, a gracze mogą teraz cieszyć się swoimi tytułami w wielu nowych miejscach” – dodaje Valve. „Zespoły sprzętowe Valve są zachwycone widząc Steam w salonie, na lotnisku, w ogródku i wszędzie tam, gdzie klienci chcą zabrać swoją bibliotekę gier PC.” Warto podkreślić wzmiankę o Steam w „salonie", ponieważ wskazuje ona na długoterminowe plany Valve wykraczające poza laptopy i komputery stacjonarne z systemem Windows. Niedawne doniesienia sugerują, iż SteamOS może doczekać się oficjalnego wydania, pozwalającego graczom PC uniezależnić się od Windows na rzecz systemu operacyjnego skoncentrowanego na grach. Dodatkowo umożliwi to producentom sprzętu tworzenie dedykowanych maszyn Steam o różnych rozmiarach.
Idź do oryginalnego materiału