Polski rynek zrównoważonych paliw lotniczych nabiera dynamiki dzięki innowacjom technologicznym Honeywell. Nowoczesne rozwiązania firmy dają szansę na istotne ograniczenie emisji dwutlenku węgla w lotnictwie i mogą sprawić, iż Polska stanie się jednym z kluczowych graczy na rynku Sustainable Aviation Fuel (SAF) w Europie.
Nowe regulacje i rosnące ambicje Polski
Przepisy unijne, takie jak ReFuelEU Aviation, które od 2025 roku zobowiązują dostawców do zapewnienia minimalnej 2% zawartości SAF w paliwie lotniczym, stymulują rynek i wymuszają wdrażanie nowych technologii. Do 2050 roku ten udział ma wzrosnąć aż do 70%. Polska, zobligowana również przez dyrektywę RED II, musi znacząco zwiększyć udział odnawialnych źródeł energii w transporcie, co tworzy silne fundamenty rozwoju dla krajowego sektora SAF.
Wśród największych innowatorów technologii zrównoważonych paliw znajduje się Honeywell, która już w 2016 roku wprowadziła technologię Ecofining do produkcji SAF, rozwijaną razem z włoską firmą Eni. w tej chwili rozwiązania Ecofining stosuje 11 zakładów na świecie, a paliwo lotnicze wytwarzane tą metodą pozwala zredukować emisje gazów cieplarnianych choćby o 80% w porównaniu do paliw kopalnych. Dodatkowo, paliwo to jest kompatybilne z istniejącą flotą samolotów i infrastrukturą paliwową.
Technologie przyszłości i wyzwania rynku SAF
Honeywell oferuje szerokie portfolio rozwiązań, m.in. technologie ETJ (przetwarzanie etanolu na paliwo), eFining oraz FT Unicracking, które wykorzystują zielony wodór i CO2 do produkcji tzw. e-paliw. Firma wydała już ponad 70 licencji na technologie produkcji paliw odnawialnych, wspierając tym samym rozwój konkurencyjnego ekosystemu SAF w Polsce. Jak tłumaczy Marek Jagieła, Senior Business Development Manager w Honeywell UOP, te innowacje pozwalają produkować SAF z odpadów, tłuszczów, biomasy, e-metanolu i innych surowców biologicznych. Dzięki temu Polska może poprawić swoje bezpieczeństwo energetyczne i ograniczyć zależność od importu paliw.
Jednak wciąż pojawiają się wyzwania. Polska nie posiada w tej chwili własnej produkcji SAF i jest zmuszona korzystać z importu. Dodatkowe bariery stanowią powolne wdrażanie przepisów krajowych, niejasne zachęty fiskalne oraz braki infrastrukturalne. Zgodnie z danymi, w 2023 roku udział energii z OZE w transporcie wyniósł w Polsce jedynie 6 procent, co oznacza konieczność szybkiego nadrabiania zaległości, by osiągnąć wyznaczone cele na 2025 i 2030 rok.

Technologia FT Unicracking i strategiczne partnerstwa Honeywell
Aby zwiększyć dostępność zrównoważonych paliw, Honeywell wdrożył technologię FT Unicracking, umożliwiającą produkcję SAF z odpadów biomasy, biogazu czy choćby dwutlenku węgla i wodoru. Proces ten obejmuje m.in. syntezę Fischera-Tropscha, a gotowy produkt charakteryzuje się o 3 do 5 procent większym uzyskiem SAF i choćby 20 procent niższymi kosztami produkcji w porównaniu z tradycyjnymi metodami. Rozwiązanie jest już implementowane w jednym z największych zakładów w Luizjanie, który do 2028 roku ma stać się największym na świecie producentem SAF w technologii FT.
Honeywell zawarł także globalne sojusze z firmami Johnson Matthey, GIDARA Energy i SAMSUNG E&A, oferując kompleksowe rozwiązania umożliwiające przekształcanie biomasy oraz odpadów w nowoczesne paliwo lotnicze. Pozwala to na optymalizację kosztów i szybszą realizację inwestycji w branży SAF.
Znaczenie SAF dla przyszłości polskiego lotnictwa
Rozwój rynku SAF w Polsce to nie tylko kwestia realizacji unijnych wymogów, ale także szansa na przyspieszenie transformacji energetycznej w sektorze lotniczym. Technologie takie jak FT Unicracking czy Ecofining mogą sprawić, iż Polska z importera stanie się w przyszłości producentem i eksporterem zrównoważonych paliw lotniczych. Przykładem rosnącego zaangażowania jest pierwsze tankowanie samolotu z wykorzystaniem w pełni zrównoważonego paliwa na lotnisku w Katowicach w kwietniu 2025 roku.
Transformacja transportu, w tym lotnictwa, oparta na innowacyjnych technologiach Honeywell, daje Polsce szansę na zbudowanie silnej pozycji w nowym, niskoemisyjnym ekosystemie energetycznym. Przy odpowiednim wsparciu legislacyjnym i inwestycyjnym, nasz kraj może stać się ważnym punktem na mapie rozwoju zrównoważonych paliw lotniczych w Europie.