MOZA TSW Truck Wheel to bez wątpienia marzenie każdego fana truckingu. Sprawdźmy, czy ta kierownica z wysokiej półki warta jest swojej ceny.
W naszym kraju z pewnością nie brakuje fanów truckingu i farmingu. Oczywiście seria Symulator Farmy, która istnieje od wielu lat, jest najpopularniejsza. Jednak można już zauważyć, iż fani truckingu również zgromadzili już dużą społeczność. Trucking to oczywiści gry-symulatory, głównie o tematyce prowadzenia ciężkiego, osiemnastokołowego sprzętu. Do takich gier zaliczamy ETS2 i American Truck Simulator, czy choćby Snowrunnera. W takie gry najlepiej gra się oczywiście na kierownicy, jednak normalne zestawy wyścigowe z obręczami o średnicy 25-30 cm nigdy tak naprawdę nie odzwierciedlały nam rzeczywistej pracy kierowcy ciężarówki. Na pełnowymiarową obręcz kierownicy liczącą 40 cm czekaliśmy aż do 2024 roku. Wtedy to firma MOZA wypuściła na rynek TSW Truck Wheel. Kierownica ta momentalnie podbiła YouTube’a i wszystkie kanały zajmujące się symulatorami. Trochę przyszło mi poczekać na własny zestaw do recenzji, ale o to jest!
Wszyscy kochamy symulatory
Kocham symulatory, są to gry, które nie wymagają dużego myślenia, potrafią wciągnąć na kilka godzin i relaksują niczym dobry film. Będąc redaktorem dużego portalu, takiego jak nasz, gdzie w każdym tygodniu pojawiają się recenzję gier i sprzętu dobrze jest mieć tytuły, do których można wracać, aby się zrelaksować i odmóżdżyć. Symulatory jak już wspomniany ATS i ETS2, Snowrunner oraz Flight Simulator to taki mój domek w górach. Do Flight Simulatora wyszło wiele fantastycznych wolantów oraz joysticków, testów, kilka z nich znajdziesz na naszym portalu.
Zawsze mnie zastanawiało. Czemu nikt nie chce wyprodukować odpowiedniej kierownicy dla fana ciężarówek? Fundamenty pod taki sprzęt wylała firma Thrustmaster, która zaprojektował specjalny koszyczek, który pozwala kierownicę T128 i T248 umieścić niemal na leżąco, jak to ma miejsce w prawdziwej ciężarowe. To bez wątpienia interesujące zastosowanie, które bardzo chwaliłem w swojej recenzji. Jednak, aby w pełni poczuć się jak kierowca ciężarówki, potrzebujemy znacznie większą obręcz, najlepiej z wieloma przyciskami. Kończą ten długi wstęp zapraszam na test MOZA TSW Truck Wheel z Multi-function Stalks i HGP Shifter.
MOZA TSW Truck Wheel
TSW Truck Wheel, to pierwsza na świecie kierownica dostosowana do symulatorów ciężarówek. Dzięki klasycznej konstrukcji z czterema ramionami oraz standardowej średnicy 400 mm kierownica ta przenosi autentyczność kontroli nad ciężarówką w nasze ręce. Ramę kierownicy oparto na aluminium klasy lotniczej, które bez wątpienia gwarantuje długoterminową trwałość. Obręcz pokryto perforowaną skórą z mikrofibry z ręcznym szyciem. To manualne szycie jest absolutnie przepiękne! Kierownica leży super w dłoniach, dotykanie jej to czysta przyjemność. W ciągu kilku tygodni zrobiłem wiele kilometrów w ETS2 i ATS, obręcz cały czas prezentuje się, jak po wyjęciu z pudełka. W górnej środkowej części kierownicy umieszczono pasek LED-owy, niestety nie dział on prawidłowo w ATS i ETS2. Winni są tu niestety producenci tych gier studio SCS Software, które po prostu nie umożliwia odczytu RPM przez urządzenia zewnętrzne.


Na kierownicy umieszczono 14 realistycznie ukształtowanych przycisków o krótkim skoku. Wszystkie są domyślnie podświetlane pięknymi niebieskimi diodami LED. Co interesujące sami możemy ustawić dowolny kolor dla konkretnego przycisku. Na przyciskach mamy już nadrukowane ikony przełączników z prawdziwej ciężarówki. Są to m.in. kierunkowskazy, światłą długie i drogowe, wycieraczki, tempomat, a choćby sterowanie radiem. Firma MOZA dołącza dodatkowo cztery arkusze naklejek z wieloma różnymi ikonami przycisków. Dzięki temu możemy wygodnie spersonalizować kierownicę do naszych potrzeb. Oprócz 14 przycisków na kierownicy umieszczono dwa analogi oraz dwa pokrętła, które bez wątpienia przydadzą się do różnych ciekawych rozwiązań. Analogi możemy wykorzystać do rozglądania się w kabinie lub sterowania kamerą w trybie fotograficznym. Pokrętła natomiast możemy wykorzystać do sterowania oknami lub hydrauliką ciężarówki. Obręcz wykrywana jest jak kontroler, więc wszystkie przyciski i pokrętła musimy manualnie przypisać w ustawieniach gry.


Multi-function Stalks
MOZA nie tylko stworzyła realistyczną kierownicę z prawdziwej ciężarówki. Firma poszła krok dalej i kilka miesięcy po premierze kierownicy na rynek trafił Multi-function Stalks. Jak sama nazwa wskazuje, jest to wielofunkcyjny zestaw trzech manetek z 28 przełącznikami, który również znajdziemy w prawdziwej ciężarówce. Multi-function Stalks montujemy do dowolnej bazy MOZA dzięki dwóch dobrze ukrytych śrub. Są one schowane pod magnetyczną osłoną, co zapewnia estetyczny wygląd. Całość prezentuje się, jakby od nowości była ze sobą spasowana. Aby kierownica nie ocierała się o manetki, w zestawie znajduje się specjalna przedłużka, którą mocujemy podobnie jak kierownice dzięki szybkozłączki.
Multi-function Stalks jak już wspomniałem ma 3 manetki i 28 przełączników. Na szczęście gracz nie musi ustawiać wszystkiego samodzielnie, jak ma to miejsce z przyciskami na kole TSW Truck Wheel. Wystarczy tylko w aplikacji MOZA Pit House przejść do zakładki Multi-function Stalks, kliknąć Adaptation Mode na ETS 2 ATS i mamy niemal wszystkie funkcje z ciężarówki przypisane. Tak naprawdę sami musimy przypisać tylko lewą dolną manetkę, która odpowiada za tempomat. Na pokrętle ustawiamy jego włączenie, natomiast dodawanie kilometrów na godzinę lub ich odejmowanie ustawiamy na podnoszenie lub opuszczanie manetki. Reszta takich funkcji jak światła oraz wycieraczki zostanie przypisana automatycznie.

Lewa górna manetka odpowiada za wszystkie światła, pokrętło je włącza oraz ustawia świata drogowe i długie. Podnoszenie manetki pozwala nam migać światłami, natomiast wychylenie manetki w prawo lub lewo odpowiada za kierunkowskazy. Co interesujące kierunkowskazy automatycznie się wyłączają i wracają do domyślnej pozycji wraz z wycentrowanie kierownicy. Tak to też działa w prawdziwym samochodzie. Prawa manetka służy natomiast do obsługi wycieraczek, możemy je nie tylką włączyć i wyłączyć, ale również regulować ich szybkość działania.


MOZA Racing R5
Servo Motor R5 przypomina swoją wielkością oraz ciężarem dużą kostkę brukową. Wymiary bazy wynoszą tylko 174 mm na 156 mm przy wysokości 124 mm. Natomiast jej waga wynosi 3.45 kg. Silnik Direct Drive bazy R5 ma moment obrotowy wynoszący 5.5 Nm. MOZA R5 oferuje przeciążenia niedostępne dla konstrukcji opartych na paskach i zębatkach, które stosuje tańsza konkurencja. Ta baza ma naprawdę kapitalny efekt sprężenia zwrotnego, który jest bardzo dobrze wyczuwalny w ETS2 i ATS. To naprawdę niesamowite jak na tym zestawie do truckingu, MOZA R5 z systemem Direct Drive możesz poczuć, iż prowadzisz prawdziwego i ciężkiego osiemnastokołowca.

Cała magia zaczyna się już od uruchomienia silnika, szczególnie w starszych modelach ciężarówek możemy zobaczyć, iż wirtualna kierownica lekko się trzęsie. Ten sam efekt przenosi baza MOZA R5 na obręcz TSW Truck Wheel. Teraz już się do tego przyzwyczaiłem, ale gdy pierwszy raz to zobaczyłem, to krzyknąłem głośne „wow!”. Działanie silnika Direct Drive bazy R5 jest tym bardziej niesamowite, iż potrafi dokładnie na nasze dłonie przenieść efekt nierówności jezdni i kolizji. Gdy najadę prawym przednim kołem na krawężnik to odpowiednie odbicie czuje najbardziej po prawej stronie kierownicy TSW, a nie na całej jak ma to miejsce w większość innych kierownic.
Pedały SR-P Lite
W pudełku MOZA Trucking Bundle znajdziemy także zestaw pedałów SR-P Lite, które w całości wykonano z wytrzymałej stali. W zestawie jest tylko gaz oraz hamulec, ale bez problemu na stronie producenta możemy kupić dodatkowy pedał sprzęgła. Wszystkie pedały wyposażono w wysoko precyzyjny czujnik Halla. Rozstaw pedałów możemy dowolnie regulować dzięki śrub imbusowych. Miękkość pedału gazu i hamulca jest niemal taka sama, co może być dużym problemem dla bardziej doświadczonych graczy. o ile zapragniecie, aby wasz pedał hamulca stawiał większy opór, jak w prawdziwym samochodzie, to musicie dokupić MOZA Brake Performance. Połączenie sprężyny i bloku tłumienia zapewni wam większe opory hamowania i bardziej realistyczne odczucia z obsługi pedału hamulca.

HGP Shifter
Ostatnią częścią truckingowego zestawu jest HGP Shifter, czyli skrzynia biegów. Jest to jedyny shifter, jaki firma MOZA ma w swojej ofercie i niestety nie jest on najlepszym wyborem do ciężarówek. Jest to lewarek najbardziej nadający się do gier rajdowych. Dźwignia chodzi naprawdę ciężko, wrzucanie kolejnych biegów trzęsie całym biurkiem. Najlepiej mieć do jej używania naprawdę solidny stojak. Oczywiście jest to produkt premium z górnej półki, w całości wykonany z obrabianego aluminium klasy lotniczej. Shifter jest solidny, wytrzymały i z pewnością niezawodny. Posiada siedem biegów do przodu i jeden wsteczny, spełniając tym samym potrzeby wielu scenariuszy wyścigowych oraz symulacyjnych. Dźwignia zmiany biegów HGP wykorzystuje 15-bitowy bezkontaktowy czujnik kąta o wysokiej precyzji. Gwarantuje on pewną zmianę przełożeń oraz długą żywotność bez konieczności konserwacji. Bez wątpienia jest to shifter na lata.

Aplikacja mobilna MOZA Racing
Z pewnością wielu z was spodoba się informacja, iż zestaw MOZA Trucking Bundle możemy konfigurować dzięki aplikacji mobilnej MOZA Racing. Jest ona niemal wierną kopią aplikacji MOZA Pit House, którą instalujemy na PC. Zestaw wyścigowy z aplikacją łączy się dzięki technologii Bluetooth. Aplikacja ma już wbudowane gotowe ustawienia dla kilku kategorii pojazdów wyścigowych. Znajdziemy tam przygotowane ustawienia dla Formuły 1, GT oraz rajdówek. Nie zapomniano bynajmniej o fanach driftów, czy właśnie ciężarówek. Oni także znajdą specjalistyczne ustawienia w aplikacji. Przygotowano też najlepszy swobodny tryb performance, który przeznaczony jest dla takich gier jak Need for Speed, czy Forza Horizon 5.
Kilka z wyżej wymienionych programów ma jeszcze ustawienia pod konkretne gry. W trybie GT możemy wybrać ustawienia pod takie gry jak: Assetto Corsa, AC Competizione, iRacing, czy Automobilista 2. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy sami przygotowali i zapisali ustawienia dla konkretnej gry, a choćby samochodu. Aplikacja na PC, jak i mobilna oferuje tak dużo ustawień, iż choćby średniozaawansowany wirtualny kierowca może się w tym pogubić. Dzięki tej aplikacji możemy ustawienia kierownicy zmieniać w trakcie gry. Możemy dopracować obrót kierownicy w przypadku gdy ruchy na naszej kierownicy nie pokrywają się z tymi na ekranie. Można też zwiększyć lub zmniejszyć siłę Force Feedback, czy zakres pracy pedałów.
Wrażania z gry w ATS i ETS2
Po kilku tygodniach testów MOZA Trucking Bundle wraz z Multi-function Stalks jestem dosłownie wbity w fotel. Prowadząc ciężarówki, czy to w ATS, czy Euro Truck Simulator 2 uśmiech nie schodził z mojej twarzy. W końcu doczekałem się odpowiednich akcesoriów, które z najdrobniejszymi szczegółami odzwierciedlą mi prace prawdziwego kierowcy TIR-a. 40-centymetrowa obręcz TSW z obrotem 2700 stopni bije na głowę wszystkie wyścigowe kierownice, które do tej pory używałem. Każda 25 – 30-centymetrowa kierownica z obrotem zaledwie 900 stopni jest tylko zwykłą, niewymagającą zabawką.
Kierownicą MOZA TSW Truck trzeba się naprawdę sporo nakręcić i nie jest to absolutnie wada! Często trzeba skręcić koła, zanim dodamy gazu, bo inaczej nie zmieścimy się w zakręcie. Dopiero ta kierownica pokazała mi, jak trudna i wymagająca jest praca kierowcy ciężarówki. Mniejsze kierownice ze znacznie mniejszy kątem obrotu bardzo zamazują ten rzeczywisty obraz. Gorąco polecam wraz z TSW Truck Wheel kupić od razu zestaw manetek Multi-function Stalks. Dopiero dzięki temu akcesorium doceniłem, jak fantastycznym wynalazkiem jest tempomat. Do tego używanie do kierunkowskazów manetek zamiast przycisków zdecydowanie bardziej zwiększa imersje z jazdy. Podobnie jest z obsługa wycieraczek dzięki prawej manetki.
Podsumowanie
MOZA Trucking Bundle kosztuje $549.00 w oficjalnym sklepie. W Polsce taki zestaw można kupić od 2200 zł. Moim zdaniem jest to uczciwa cena. Baza R5 jest świetna, ma kapitalny system Direct Drive, który możecie wykorzystać w wielu grach wyścigowych. Jest bardzo mała, pod kierownicą TSW choćby jej nie widać. Jednak jest na tyle silna, iż w ATS i ETS2 poczujecie każdą nierówność drogi, a choćby drgania kierownicy tuż po włączeniu silnika! Moim zdaniem jest to zestaw na lata. Prędko nic lepszego nie trafi na rynek. W pudełku znajdziesz również kapitalny metalowy uchwyt do biurka, który pozwoli Ci regulować położenie kierownicy od 0 do 70 stopni.
Kierownica świetnie prezentuje się na wielu pomysłowych gamingowych stanowiskach u YouTuberów zajmujących się fachowo symulatorami. Jest naprawdę solidnie i manualnie wykonana, to bez dwóch zdań klasa premium, którą aż chce się dotykać. Natomiast zestaw manetek Multi-function Stalks spełni oczekiwania wszystkich graczy, którzy nie chcą obsługiwać ciężarówki dzięki klawiatury. Korzystanie z manetek do obsługi wycieraczek, świateł, kierunkowskazów, szczególnie do obsługi tempomatu jest niezwykle przyjemne. Z pewnością docenią to także starsi gracze, którzy wybierają się na emeryturę i szukają prostych gier, aby miło spędzić przy nich czas. Ten zestaw to mistrzostwo świata i bez wątpienia marzenie każdego fana truckingu. Marzenie, które można bez problemu spełnić, o ile tylko dysponuje się odpowiednią ilością gotówki.
Sprzęt na testy dostarczyła firma MOZA Racing