Gdybym kiedykolwiek chciał zamieszkać w grze wideo, byłaby to gra dewelopera Pounce Light Malutka Polana, gra polegająca na budowaniu scen, w której projektujesz zamki i ogrody wprost z bajki. Jego stonowane kolory i satysfakcjonujące dźwięki tylko dodają niemal idealnej atmosfery: możesz usłyszeć, jak cegły wpadają na swoje miejsce, gdy układasz kamienny mur wokół wieży czarodzieja lub oglądać owce wędrujące po twoich rozległych polach. Malutka Polana przypomina połączenie budowania i malowania klocków Lego, bez żadnych celów ani zadań, Malutka Polana to wszystko wibracje.
Jest to również część rosnącego trendu gier budujących sceny, które podążają za podobną strukturą, dając graczom dostęp do piaskownicy pełnej narzędzi — czegoś bardziej przypominającego stos kreatywnych zabawek niż cokolwiek innego. W ciągu ostatnich kilku lat nastąpił napływ gier, które są w całości atmosferą; twórca gry wkłada narzędzia w ręce gracza, a następnie odchodzi, aby pozwolić mu bawić się wszystkim.
Jedną z najwcześniejszych wersji kreatora scen jest Krajobraz miasta od Oskara Stålberga, który ukazał się w 2021 r. Stylizowana, kolorowa sztuka jest główną atrakcją; z jej narzędzi możesz stworzyć własne miasto na wyspie. Przez ostatnie kilka lat Krajobraz miasta-jak gatunek zaczął się rozwijać. Poza Malutka Polanaktóry ukaże się 23 września, jest Friedemann’a Domek letniskowybudowniczy letnich wakacji; Matta Starka Tramwaj, gra o budowaniu miasta, w którym króluje pociąg, a atmosfera przypomina Amsterdam; Pustki wewnątrz Dysopikapiaskownica miejska cyberpunku; i Studio KaKaBoBi Okapnadchodzący starożytny chiński twórca wioski. Gry takie jak Dynie (wydana 15 sierpnia przez AuntyGames) i Uliczka Minami (wydane 28 lutego przez Doot i Bliboop) są mały bardziej zaangażowane, dodając kilka interaktywnych elementów symulacji. Niezależnie od tego, motyw jest ten sam: Baw się narzędziami. Twórz, co chcesz. I, co najważniejsze, nie stresuj się tym.
Krajobraz miasta był niespodziewanym hitem, gdy został wydany w 2021 r.; Stålberg powiedział w tym roku brytyjskiej publikacji branżowej MCV/Develop, iż sprzedano ponad 380 000 egzemplarzy gry. Następna generacja gier budujących sceny wydaje się być inspirowana Krajobraz miastaale nigdy nie sprawiają wrażenia kopii. Każdy z nich ma swoją własną wersję koncepcji, a wiele z nich ma nieco bardziej złożoną mechanikę budowy — Malutka Polana pozwala wytyczać ścieżki na wsi, podczas gdy Domek letniskowy umożliwia wybór różnych wariantów okien i drzwi. Uliczka Minami idzie o krok dalej, pozwalając graczowi wewnątrz budynków (w przenośni) decydować, co sprzedaje i za jaką cenę.
Malutka Polana jest kwintesencją tego, co sprawia, iż gry takie jak te są absolutną rozkoszą. Piękno prostoty tych gier często tkwi w małych niespodziankach, do których zaprasza cię świat. Podczas gdy budujesz, świat zmienia się i kręci. Natura rozkwita wokół brukowanych ścieżek Malutka Polanai pies pojawia się na twoim progu Domek letniskowyW zależności od zakrętów i zakrętów Twojego tramwaju, możesz znaleźć most w swoim Tramwaj scena. To sposób na pobudzenie ciekawości i euforii zadawania pytań, co się dzieje, gdy…? Co się dzieje, gdy budujesz staw w Malutka Polana? Oczywiście, iż będą kaczki. Co się stanie, gdy pociągniesz linię drewnianych płotów w górę i wokół rozpadającej się wieży? Usłyszysz, jak drewno klekocze o siebie, gdy słupki opadają na swoje miejsce.
Część krytyki tego typu gier zadaje pytanie, czy można je w ogóle uznać za gry, bez żadnego celu lub zadania. Ale gry budujące scenę są czymś więcej: to pudełka z zabawkami pełne rzeczy do zabawy.