Valve oficjalnie zapowiedziało trzy nowe sprzęty: konsolę Steam Machine, autonomiczne gogle VR Steam Frame oraz całkowicie przeprojektowany Steam Controller. Zapowiedź pojawia się niemal dokładnie dekadę po nieudanym debiucie oryginalnych Steam Machines i stanowi znaczące rozszerzenie ekosystemu sprzętowego Valve. Wszystkie trzy urządzenia mają trafić do sprzedaży wiosną 2026 roku, choć nie ujawniono jeszcze żadnych cen.
Nowe Steam Machine to zasadniczo konsolowa wersja Steam Decka – połączenie świata PC i konsol w formie urządzenia do salonu. Wizualnie urządzenie przypomina nieco Xboksa Series X, z minimalistyczną konstrukcją w formie sześcianu z podświetlanym paskiem LED i wymiennym frontem. Pod “maską” znajdziemy specjalnie zmodyfikowany 6-rdzeniowy i 12-wątkowy procesor AMD Zen 4 taktowany do 4,8 GHz oraz kartę graficzną AMD RDNA3 z 28 jednostkami obliczeniowymi, taktowaną maksymalnie na 2,45 GHz przy TDP 110W. To układ ponad 6 razy mocniejszy niż w Steam Decku, wspierający gaming w 4K przy 60 FPS z FSR oraz ray tracing. System wyposażono w 16 GB pamięci DDR5 oraz 8 GB VRAM GDDR6, z możliwością wyboru między wersją z 512 GB lub 2 TB pamięci SSD. Specyfikację rozszerza DisplayPort 1.4, HDMI 2.0 (do 4K@120Hz z HDR, FreeSync i CEC), Ethernet 1 Gbps, Wi-Fi 6E, USB-C 10 Gbps oraz cztery porty USB-A, a także szybkie gniazdo microSD na froncie. Całość pracować będzie pod sprawdzonym już systemem Steam OS.

Światło dziennie ujrzał w końcu także projekt “Deckard”, odtąd znany jako Steam Frame – autonomiczny zestaw VR działający na systemie SteamOS. Autonomiczny czyli taki, który do działania nie potrzebuje komputera. To drugie podejście Valve do tego rodzaju urządzeń po Valve Index z 2019 roku. Gogle wyposażono w wyświetlacze LCD o rozdzielczości 2160 x 2160 pikseli na oko przy częstotliwości odświeżania 72-144 Hz, procesor Snapdragon z 8. serii (prawdopodobnie 8 Gen 3), 16 GB pamięci RAM oraz adapter Wi-Fi 6E zapewniający szybkie, bezpośrednie połączenie o niskiej latencji między headsetem a PC. Na rynku pojawią się dwie wersje – jedna wyposażona w 256 GB, druga w 1 TB miejsca na gry, z możliwością powiększenia pamięci przy pomocy kart rozszerzeń. Frame wspiera tracking 6-DOF oraz SLAM, posiada monochromatyczny passthrough kamerowy (znany np. z gogli Meta Quest) oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 21,6 Wh. Kontrolery oferują pełny tracking 6-DOF, wykrywanie pojemnościow , magnetyczne thumbsticki TMR dla lepszej precyzji, feedback haptyczny oraz wymienne baterie AA o żywotności 40 godzin.

Nowy Steam Controller łączy tradycyjne przyciski z panelami dotykowymi i oferuje zaawansowane wibracje w czterech silnikach – dwa pod panelami dotykowymi zapewniają precyzyjny feedback dotykowy, a dwa w uchwytach generują mocne wibracje z gier. Kontroler wykorzystuje magnetyczne drążki TMR nowej generacji, które są bardziej precyzyjne i trwalsze niż klasyczne, a dodatkowo wykrywają dotyk palca. Żyroskop do celowania ruchem można gwałtownie włączać i wyłączać dzięki czujnikom chwytu w uchwytach, a przyciski mają regulowaną siłę nacisku. Wbudowany akumulator litowo-jonowy wystarcza na ponad 35 godzin grania (mniej przy grach VR ze Steam Frame) i ładuje się przez dedykowaną stację Puck lub kabel USB-C. Puck to magnetyczna stacja dokująca, która jednocześnie działa jako szybki przekaźnik bezprzewodowy 2.4 GHz z opóźnieniem około 8 ms. To rozwiązanie szybsze i stabilniejsze od Bluetooth, obsługujące do 4 kontrolerów jednocześnie. Controller działa z PC (Windows, Mac, Linux), Steam Deckiem, konsolami Steam Machine i goglami Steam Frame oraz telefonami i tabletami poprzez aplikację Steam Link.

“Steam Deck odniósł sukces, na który liczyliśmy, ale gracze PC wciąż pytali o więcej sposobów na granie w tytuły ze swoich bibliotek Steam” – powiedział Gabe Newell, prezes Valve. “Wieloletnia praca nad sprzętem, a przede wszystkim nad systemem SteamOS, pozwoliła nam w końcu na przygotowanie urządzeń takich jak Steam Controller, Steam Machine i Steam Frame”.
Valve nie ujawniło jeszcze cen żadnego z trzech nadchodzących urządzeń. W jednym z wywiadów inżynier sprzętu Yazan Aldehayyat stwierdził jedynie, iż firma celuje w “konkurencyjną cenę” odpowiadającą wartości produktu. Premiera wszystkich trzech urządzeń zaplanowana jest na wiosnę 2026 roku.

2 godzin temu

















