VR miało świetny rok, ale wydaje się, iż to łabędzi śpiew

prawica.net 2 tygodni temu

W 2024 roku ciężko było nadążyć za grami VR i to dobrze. Seria Batman Arkham doczekała się świetnej nowej odsłony, Batman: Arkham Shadow, dostępnej wyłącznie w Meta Quest 3. Metro Awakening przedstawiło się jako wersja VR, która działa jako prequel serii Metro, podczas gdy Behemoth ze Skydance stawia na mroczną fantazję, opierając się na pomysły niedocenianych gier The Walking Dead: Saints & Sinners. Psychodeliczny Thumper zyskał duchowego następcę w postaci Thrashera, a po sequelu z 2023 r. powstał choćby wysokiej jakości remake starej gry VR, Arizona Sunshine. Z zewnątrz wydaje się, iż VR przechodzi okres kluczowy. jeżeli spojrzeć na rok 2023, przestrzeń przygotowywała się już na tę dynamikę wraz z premierą Asgard's Wrath 2, Assassin's Creed Nexus i remake'u Resident Evil 4 w wersji VR w drugiej połowie roku. Ale to wszystko są duże założenia, biorąc pod uwagę, iż przestrzeń ta pozostaje rynkiem niszowym; choroba lokomocyjna przez cały czas jest jednym z wielu problemów. Chociaż niektóre gry lepiej oferują więcej opcji ułatwień dostępu, platforma jest daleka od przystosowania dla niepełnosprawnych graczy. Chociaż premiery gier były najważniejszym wydarzeniem, nie można tego samego powiedzieć o stojących za nimi firmach i samych zestawach słuchawkowych. Sony podobno wstrzymało produkcję PSVR 2 w marcu, aby nadrobić zaległości w produkcji, a PlayStation London Studio (które stało za takimi grami jak Blood & Truth i PlayStation VR Worlds) zostało zamknięte w maju. W międzyczasie Meta zwolniła pracowników działu Reality Labs; od zeszłego roku zamknęła wiele gier, a także studio stojące za Echo VR, które firma nabyła cztery lata temu; anulowane plany konkurenta Apple Vision Pro; zamknął studio rzeczywistości rozszerzonej Spark; i wstrzymał prace nad wersją VR Grand Theft Auto: San Andreas na czas nieokreślony. Nie jest jasne, jak długo Meta będzie przez cały czas finansować tworzenie gier VR, co może być znaczącym hitem dla branży, biorąc pod uwagę, iż jej oddział wydawniczy był odpowiedzialny za gry takie jak Among Us VR, Rock Band VR i Batman: Arkham Shadow. Ponieważ Sony podobno ogranicza inwestycje w rozwój VR i w przygotowaniu są tylko dwa własne tytuły, nie jest pewne, czy kalendarz wydawniczy taki jak na rok 2024 powtórzy się, czy też będziemy świadkami zamaskowanego łabędziego śpiewu.Aces of Thunder , Hitman: World of Assassination i Zombie Army VR to tylko kilka gier, których premiera została przesunięta na rok 2025. W całym roku 2024 było wiele przykładów nie tylko opóźnień, ale ogólnie trudne starty. Bulletstorm VR uznano za niegrywalny, dopóki seria poprawek nie poprawiła czegokolwiek, od fizyki po grafikę i sztuczną inteligencję wroga. Dwie oczekiwane horrory, Madison VR i Phasmofobia, były wielokrotnie opóźniane. W przypadku tego ostatniego recenzenci radzili go unikać do czasu poprawy jakości portu – podobnie jak w przypadku Hitman 3 VR Reloaded. W wywiadzie dla Inverse programiści wskazali na niektóre problemy, z którymi borykają się twórcy VR: problemy ze zgodnością silnika w przypadku gier pierwotnie zbudowanych w niektórych wersjach Unity, wykorzystanie reprojekcji w celu sztucznego zwiększania liczby klatek na sekundę kosztem jakości obrazu (co prowadzi do rozmycia obrazu) oraz wymagające procesy VRC (lista kontrolna wymagań technicznych rzeczywistości wirtualnej, która każda gra musi przejść podczas certyfikacji). choćby testy kontroli jakości są bardziej obciążające niż zwykle. W wywiadach z Game Informer testerzy wspomnieli, iż proces ten jest wymagający pod względem fizycznym, natomiast przyzwyczajenie się do testowania w rzeczywistości wirtualnej może zająć trochę czasu, zwłaszcza przez dłuższe okresy czasu, a jeden z byłych programistów stwierdził, iż często czuje się „oderwany od rzeczywistości”. przez pierwsze dwa tygodnie pracy. Patrząc w przyszłość, niektóre studia przez cały czas wykazują aktywne inwestycje w powierzchnię. W wywiadzie dla Game Informer na temat wersji remake'u Resident Evil 4 w VR producent Masato Kumazawa powiedział, iż jednym z powodów bezpłatnego udostępnienia wersji VR Village i RE4R jest pomoc w rozszerzeniu rynku VR. Seria Resident Evil jest naprawdę dobra” – powiedział reżyser Keisuke Yamakawa. „Chciałbym, aby VR zyskało znacznie większą popularność wśród opinii publicznej. Ponieważ zestawy słuchawkowe mogą być przez cały czas dość drogie i ciężkie, chciałbym, aby zestawy były coraz lżejsze i tańsze, aby były bardziej dostępne [approachable] do ogółu odbiorców.” Zestawy słuchawkowe rzeczywiście są coraz lżejsze, ale koszt wejścia na rynek jest przez cały czas wysoki. Model Meta Quest 3 256 GB kosztuje 499 dolarów, w porównaniu do PSVR 2 za 549 dolarów i Pico 4 Ultra za 600 euro (około 630 dolarów). Z tych trzech PSVR 2 nie jest systemem bezprzewodowym i pierwotnie wymagał konsoli PlayStation 5. Firma Sony wypuściła na rynek w sierpniu adapter do komputera PC w cenie 59 dolarów. jeżeli masz przyzwoity komputer, na którym można uruchamiać gry VR, katalog znacznie się powiększy, a co za tym idzie, zwiększy się także żywotność zestawu słuchawkowego. A skoro już o tym mowa, istnieje wiele zestawów słuchawkowych przeznaczonych dla komputerów PC, takich jak Valve Index (999 USD) i seria Vive (zaczynająca się od 600 do 700 USD). Ale wyżej wymienione zestawy słuchawkowe są w tej chwili zdecydowanie tymi, które cieszą się głównym zainteresowaniem. (Apple Vision Pro, którego cena zaczyna się od 3499 dolarów, niewątpliwie nie jest przeznaczony dla przeciętnego konsumenta, więc go tutaj nie uwzględniam). Należy również wziąć pod uwagę wahania na rynku. Meta Quest 2 i Quest Pro wycofują się ze sprzedaży do końca 2024 roku. Podobnie jest z modelem Meta Quest 3 128 GB, który już wyprzedaje się w Internecie. Firma ma nadzieję zastąpić te luki Meta Quest 3S, wydanym w październiku w cenie 299 dolarów. Jednakże ten model ma pewne kompromisy sprzętowe, takie jak użycie konfiguracji z jednym wyświetlaczem na jedno oko w Quest 2, w przeciwieństwie do konfiguracji z dwoma wyświetlaczami w Quest 3, co skutkuje niższą rozdzielczością i większymi obiektywami. jeżeli chodzi o gry, okazjonalne dziwactwa, takie jak Triangle Strategy prezentująca swoją kampanię jako pływające dioramy w rzeczywistości mieszanej, wciąż zaskakują. Mniejsze studia również zasługują na uwagę – The Exit 8, Sushi Ben i Umurangi Generation VR wyróżniły się w 2024 r. Gatunki takie jak gry rytmiczne przez cały czas się rozwijają, a w tym roku więcej studiów stawia na adaptacje, takie jak Metal: Hellsinger VR i Spin Rhythm , a istniejące gry otrzymują ciągłe aktualizacje. Beat Sabre przez cały czas będzie otrzymywać zarówno bezpłatne, jak i płatne utwory, a Synth Riders ma tryb mieszanej rzeczywistości w Quest 3. Ale trudno patrząc na krajobraz stwierdzić, iż wiele gier bawiących się gatunkami nie wytrzymywało upływu czasu. Rock Band VR, Audica i Dance Central, wszystkie jointy Harmonix, od lat nie mają oficjalnego wsparcia. Jasne, Just Dance VR został wydany w październiku, ale nowe gry sprawiają wrażenie raczej przelotnych zamienników niż nowych pozycji w wyłaniających się podgatunkach. Rok 2025 jest już za rogiem, przyszłość jest niepewna. Meta wydaje się bardziej zaangażowana w tak zwany aspekt metaverse gogli, tworząc ekosystem bardziej odpowiedni do spotkań i nawiązywania kontaktów, z awatarami, na których można wskoczyć „masz chwilę?” połączeń telefonicznych lub wbudowanych aplikacji kalendarza, które można zsynchronizować z Google i Outlookiem, lub używać zestawu słuchawkowego podczas lotu lub podróży pociągiem zamiast korzystać z gier wideo. Wysiłki społeczności, takie jak Flat2VR, stale wprowadzają innowacje, dodając obsługę VR do niezliczonej liczby gier. Zespół moderski zaczynał od takich hitów jak mod Half-Life 2: VR i od tego czasu utworzył studio pracujące w oficjalnym charakterze nad licencjonowanymi adaptacjami, takimi jak Trombone Champ: Unflattened. Scena modowania, szczególnie na PC, przez cały czas jest wyjątkowa. Możesz teraz grać w Halo: Combat Evolved w rzeczywistości wirtualnej z pełnym sterowaniem ruchem, podczas gdy inni ludzie niestrudzenie pracowali, aby osiągnąć coś odwrotnego, na przykład płaską wersję Half-Life: Alyx.VR może przez cały czas mieć niszową publiczność, ale zainteresowanie w swojej przyszłości nie blaknie. Gry takie jak Gorilla Tag zgromadziły ponad 12 milionów graczy przez całe życie i utrzymują milion aktywnych użytkowników dziennie, a zainteresowaniem grami cieszą się dzieci z pokolenia alfa. Możemy mieć tylko nadzieję, iż przyszły rozwój skupi się bardziej na grach wideo, zarówno dla dorosłych, jak i młodszych grup demograficznych, zamiast na digitalizacji jeszcze większej liczby aspektów życia codziennego, zwłaszcza skupiając się na pracy. Mam nadzieję, iż w miarę jak PSVR 2 i Meta Quest 3 zbliżają się do dwóch lat swojego cyklu życia, więcej studiów będzie mogło spojrzeć wstecz na rok 2024 jako na poprzeczkę do przekroczenia, a nie na pułap, który na zawsze będzie poza zasięgiem.Więcej najlepszych z 2024 r.:

Idź do oryginalnego materiału