Od ponad 40 lat gra Atari 2600 Zemsta Yarsa przetrwał. Atari wielokrotnie wypuszczało grę akcji z 1982 roku, zarówno w formie kartridża, jak i wbudowaną w konsole retro. Wielu deweloperów próbowało przerobić towymyśl ją na nowo lub stwórz oficjalną kontynuację tej prostej strzelanki.
We wrześniu deweloper WayForward Technologies podejmie kolejną próbę Zemsta Yarsaale zygzakiem podąża tam, gdzie inni już zboczyli. WayForward Wzrost Yarsa jest grą akcji i przygody w stylu eksploracji Super Metroid I Kompleks Cieniaa zamiast mściwej chromowanej muchy-kosmity, jej głównym bohaterem jest młoda hakerka — imieniem Emi „Yar” Kimura — która próbuje zniszczyć mroczną korporację od środka.
Wzrost Yarsa to z pewnością odstępstwo, ale jest ono tworzone „z jak największym szacunkiem” dla oryginału Zemsta Yarsamówi reżyser gry James Montagna w wywiadzie dla Polygon.
„Dokonałem najgłębszego nurkowania, jakie można wykonać w całej historii Zemsta Yarsa„– powiedział mi Montagna podczas rozmowy wideo. „Mam na myśli choćby takie rzeczy jak wydanie płyty winylowej z 1982 r. Zemsta Yarsa — naprawdę niejasne rzeczy, które interesują może dwie osoby na świecie. Próbowaliśmy po prostu wchłonąć jak najwięcej wiedzy, ponieważ jeżeli mamy to zrobić, chcemy mieć pewność, iż zrobimy to adekwatnie. Chcemy poznać dziedzictwo tego, skąd to pochodzi. I myślę, iż to naprawdę ważne, kiedy dostajesz coś takiego, ponieważ ma to historię i chcemy to uszanować”.
Nadal, Wzrost Yarsa jest tematycznie, estetycznie i mechanicznie bardzo różny od oryginału Zemsta Yarsaale to celowe, powiedział Montagna. Część z tego służy fabule nowej gry, ale część, przyznał Montagna, wykorzystuje mocne strony WayForward jako dewelopera platformówek i Metroidvanii.
„To także trochę [us] zaskakiwanie graczy czymś, o czym być może choćby nie wiedzieli, iż chcą” – powiedział. „Nikt nie spodziewał się ani nie prosił o eksploracyjną grę akcji-platformówki Zemsta Yarsa reimagining, prawda? Ale myślę, iż częścią naszej pracy jako projektantów jest pokazanie ludziom dlaczego i jak coś takiego może mieć sens.”
Historia Wzrost Yarsa jest o czarnym kapeluszu hakerskim, do którego zwraca się „tajemnicza postać z głębokimi kieszeniami, aby zhakować ten mega konglomerat o nazwie QoTech”. Emi przyjmuje fuchę, ponieważ cena jest odpowiednia, wyjaśnił Montagna. „Ona ma tę antagonistyczną passę; od razu robi coś trochę nikczemnego i nieuczciwego”, powiedział. „Ona dostaje pracę w QoTech, aby zdobyć ich zaufanie w ciągu kilku tygodni, a gra rozpoczyna się w nocy, w której zamierza dokonać swojego napadu. W miarę postępów w grze dowiesz się coraz więcej o jej historii.
„Dlaczego jest Zemsta Yarsa wyobrażanie sobie posiadania takiego rodzaju postaci i takiego stylu rozgrywki? Zaczyna mieć sens, im więcej w to grasz. I mogę wyjaśnić tylko tyle, nie zdradzając całkowicie pewnych rzeczy, ale tak naprawdę sprowadza się to do tego, cóż, tak właśnie komunikujemy historię. To gatunek, w którym jesteśmy dobrzy, i trochę [that] „Chcemy zaskakiwać i zachwycać”.
Wzrost Yarsa oddaje hołd oryginałowi Zemsta Yarsa w jeden istotny sposób: gra jest wypełniona hakerskimi minigierkami zbudowanymi wokół oryginalnej koncepcji gry. Aby hakować rzeczy w Rosnącygrasz jako pikselowa mucha (Yar) i atakujesz wroga (Qotile), którego chroni tarcza. Gry hakerskie to zremiksowane wersje pola gry oryginału, zmiksowane z innymi klasycznymi grami Atari 2600, takimi jak Kosmiczni najeźdźcy I Dowództwo rakietowe.
„To niemal tak samo jak mikrogra WarioWare w pewnym świetle” – powiedział Montagna. „To także gra skradankowa. Myślę więc, iż jest w niej tak wiele elementów różnych [game genres] […] prawdopodobnie dlatego osobiście waham się nadać tej grze pewne etykiety, ale nie mogę poprawić nikogo, kto nazywa ją metroidvanią”.
Podczas gdy WayForward próbuje zrobić coś nowego i innego w swojej interpretacji serii Yars, Rosnący jest również listem miłosnym do Atari, powiedział Montagna. W Wzrost YarsaW zwiastunie rozgrywki możesz zobaczyć Przestrzeń komputerowa szafki i odniesienia do twórcy Atari, Nolana Bushnella. Ale te nawiązania do historii Atari będą czymś więcej niż tylko dekoracją scenografii, wyjaśnił Montagna.
„Pod wieloma względami chcieliśmy, aby każdy szczegół był czymś, co potencjalnie może mieć znaczenie dla kogoś” – powiedział. „Istnieje sposób, aby to zrobić, który nie wydaje się inwazyjny ani [exclusionary]Powinna być jakaś reakcja emocjonalna — na przykład, O, oni mnie rozumieją. Dorastałem z tym. Lub Wiem co to jest. W całej grze pojawiają się różne stopnie odniesień do Atari — choćby całe walki z bossami w tej grze są odniesieniami do czegoś związanego z Atari w jakiś sposób, kształcie lub formie. Mam nadzieję, iż gracze będą czekać na to, aby zobaczyć, co to jest.”
Nawet bohater-haker w grze jest zbudowany wokół ikonografii Atari. Błękitne włosy Emi to połączenie logo Atari „Fuji” i sylwetki oryginalnego sprite’a Yar.
Ale Montagna powiedział, iż Wzrost Yarsa nie można po prostu polegać na nostalgii lub znanej nazwie gry, aby odnieść sukces. Musi świetnie grać i być dobrą grą akcji-przygody eksploracyjnej na zatłoczonym rynku gier retro inspirowanych Metroidem.
„Z przyjemnością mogę powiedzieć, iż uważam, iż wykonaliśmy kawał dobrej roboty, dbając o to, aby przepływ był prawidłowy” – powiedział Montagna. Wzrost Yarsa‘s koncentruje się na precyzji i różnorodności rozgrywki. „Możesz strzelać do wrogów, skakać z platformy na platformę, kosić serię wrogów, a potem w następnym pokoju wszystko się zmieni. Będzie to trochę skradankowej rozgrywki, w której zwalniamy tempo. Myślę, iż ten przypływ i odpływ jest dobry, ponieważ jeżeli to tylko czysta adrenalina, może być wyczerpujące. Wprowadzamy również wyzwania hakerskie, które również trochę przerywają moment po momencie”.
Wzrost Yarsa pojawi się na Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Windows PC, Xbox One i Xbox Series X już 10 września.