'Wieeelki żyyyycia krągggg...' Recenzja: Ekosystem 3. Sawanna

itomigra.blogspot.com 3 dni temu

Wrzesień się skończył, a nasza myśl przewodnia miesiąca, czyli zwierzęca tematyka, jeszcze nie została wyczerpana! Prawdopodobnie nigdy nie dobrniemy do jej końca 😅. W każdym razie dzisiaj jeszcze raz podejmiemy wątek i wybierzemy się na słoneczną sawannę... Zapraszamy do lektury.

Informacje/Pierwsze Wrażenia:


Ekosystem: Sawanna
to już trzecia odsłona popularnej (i prześlicznej) gierki karcianej z portfolio Naszej Księgarni. Pierwowzór możecie poznać pod TYM linkiem, natomiast w drugą część zanurzycie się TUTAJ.


By rozegrać partię, potrzebujecie 20 minut oraz 1-6 osób z ukończonym 8 rokiem życia. Pudełko jest rozmiarowo identyczne, jak u poprzedniczek, także sztosik. Idealnie prezentują się na półeczce z siostrami! Pod wieczkiem znajdziemy: talię zwierząt, przypominacze punktowania dla graczy, notesik (dwustronny!) i ołówek. Zarówno okładka, jak i karty ozdobione zostały prześlicznymi grafikami autorstwa p. Martyny Szpil-Augusiewicz.

Zasady:


Cała seria Ekosystem oparta jest o mechanikę draftu, czyli przekazywania i wybierania kart z puli. Za ich pomocą będziemy tworzyć w swoim obszarze gry środowisko, które punktując, zapewni nam zwycięstwo!


Przygotowanie Sawanny wygląda identycznie, jak w przypadku innych gier z serii. Z przetasowanej talii rozdajemy uczestnikom po 11 kart i ... tyle! Możemy rozpoczynać. Całość trwa 2 rundy, a w każdej z nich rozegramy 10 tur symultanicznych, czyli takich, w których gracze wykonają ruch jednocześnie. Na czym on będzie polegał? Schemat jest taki sam- otrzymujesz karty, wybierasz jedną, na "trzy-cztery" zagrywasz na swój obszar i przekazujesz pozostałą resztę dalej.


Clue
zabawy tkwi oczywiście w wyborze i sprytnym umieszczaniu kart w swoim obszarze. Tworzyć będziemy środowisko, czyli prostokąt 4 x 5 kart. Z każdą turą dokładamy kolejne elementy, tak by stykały się bokiem (dłuższym lub krótszym) z tymi już istniejącymi. Po pierwszej rundzie uzupełnione jest 10 luk, po drugiej każdy Ekosystemem jest ukończony Co dalej? Liczymy. Punkty otrzymamy za zależności między kartami- oazy promują różnorodność, słonie wolą autonomię gatunku, zebry bonusują trawy, a tych wartość rośnie wraz z rozmiarem łąki. Nowością w tej edycji są drapieżnicy- gepardy i lwy "polują" na roślinożerców dosłownie ich zjadając, a także padlinożercy- sępy i hieny przynoszą nagrodę za wcześniej zjedzone zwierzęta (powstałe w wyniku polowania dziurki). Zwycięża oczywiście osoba, której ekosystem najlepiej zapunktuje.

Wrażenia:


Czy jest coś jeszcze, czego o Ekosystemie nie powiedziano? Osobiście skleciliśmy już dwa duże teksty- TUTAJ i TUTAJ. Nie wspomnę o niezliczonych polecajkach na Instagramie i spotkaniach w realu. A jeżeli jeszcze mało- pomagaliśmy przy organizacji turniejów! Kochamy Ekosystem? To chyba jasne! Bez zająknięcia więc powtórzę: świetna, płynna i dynamiczna rozgrywka, proste zasady, które wytłumaczycie w minutę (każdemu!), syndrom kolejnej partyjki i przecudowne grafiki. Z grą zwyczajnie chce się obcować. Trzecia część nie odstaje- nie zawodzi, a jedynie pogłębia i odświeża miłość do serii.


Spuścizna po poprzedniczkach jednak wiąże się z tym, iż niejeden negatywny "gen" Sawanna odziedziczyła. Od nich zaczniemy. Karty są delikatne, dość gwałtownie ulegają "oznaczaniu". Najczęściej dochodzi do tego, gdy skrobie się je ze stołu i tasuje. Rozwiązanie? Tak jak poprzednio- wystarczą koszulki. Nie mieszczą się w pudełku? Polecamy zrezygnować z wypraski. Drugi minus wynika z samego zamysłu rozgrywki. Przy większym składzie, gra zajmuje więcej miejsca na stole (każdy ekosystem to dwadzieścia wyłożonych kart). Rozwiązanie? Większy blat lub podłoga. Trzecie zażalenie wiąże się z kaprysem rozpieszczonego geeka. Skoro Rafa Koralowa miała nowe "coś", dlaczego afrykańska trzódka nie wprowadziła czegoś ekstra!?


Oczywiście żart. Sawannie (nawet bez bonusowych minirozszerzeń) niczego nie brakuje. Wprowadzone zdolności są świeże, wciąż eleganckie (bałem się, iż zostaną przekombinowane!), a co najważniejsze- nie rzutują na czas rozgrywki i przyswajalność zasad. Nasza Księgarnia zadbała choćby o to, by wygodnie liczyło się punkty i opublikowała dedykowany kalkulator (TUTAJ). Rybki muszą wybaczyć, aktualnie Sawanna jest moją ulubioną edycją (świetny pomysł z fizycznym zjadaniem!). Polecamy wszystkim, jak ekosystem długi i szeroki! Kolejna wersja to tylko znak, iż mała karcianeczka cieszy się powodzeniem nie tylko wśród naszych testerów- i podobnie jak Carcassonne czy Catan- staje się poważną marką w planszówkowym świecie! Dobrze! Przynajmniej jeden Ekosystem w każdej kolekcji powinien się znaleźć- a mocno liczymy, iż to nie koniec (wszak środowisk jeszcze zostało do przerobienia, a i wersja Junior aż się prosi! 😂).

Plusy:

+ prosta i dynamiczna rozgrywka
+ świeże, nieskomplikowane zdolności
+ nowe mechaniki drapieżników i padlinożerców
+ syndrom kolejnej partyjki
+ edukacyjny aspekt
+ piękne grafiki
+ dobra gra w niskiej cenie
+ karty pomocy (przypominacze punktowe)
+ kalkulator punktów

Minusy:

- karty do zakoszulkowania
- brak bonusów (rozpieszczony geek)

T.
Przydatne linki:
znajdziecie nas na Instagramie
TUTAJ dołączycie do nas na Facebooku
TUTAJ poczytacie o grze w serwisie Planszeo

Idź do oryginalnego materiału