W tym roku Microsoft intensywnie pracował nad poprawieniem doświadczenia graczy na PC i urządzeniach przenośnych. Wraz z końcem roku, firma przygotowała podsumowanie i zapowiedziała kolejne działania. Windows 11 otrzyma zestaw zmian, które mają wyraźnie poprawić jakość grania.
Firma podkreśla, iż jej celem jest uczynienie Windowsa „najlepszym miejscem do grania”. Szczegóły nowych funkcji mają zostać ujawnione na konferencji GDC w marcu 2026 r – ale już wiadomo, co to będzie.
Co zmieniło się w tym roku?
Przyjrzyjmy się najpierw tegorocznym nowościom:
Nowe handheldy i lepszy gaming mobilny
Microsoft wraz z partnerami – ASUS i AMD – wypuścił przenośne konsole z Windows 11: ROG Xbox Ally oraz Ally X. Urządzenia te zaprojektowano tak, by połączyć moc PC z mobilnością handhelda.
Sprawdź, jak wypadł ROG Xbox Ally X w naszym teście.Xbox Full Screen Experience (FSE)
Na handheldach zadebiutował „konsolowy” interfejs pełnoekranowy – Xbox Full Screen Experience. Ukrywa klasyczny pulpit Windows i od razu przenosi gracza do biblioteki gier, zoptymalizowanej pod pad.
Advanced Shader Delivery (ASD)
ASD to technologia polegająca na przesyłaniu gotowych shaderów razem z grą – dzięki temu tytuły uruchamiają się szybciej, a pierwsze uruchomienie jest płynniejsze. Przykładowo: w tytule Avowed czas wczytywania zmalał o ponad 80%. W Call of Duty: Black Ops 7 – o ponad 95%.
Lepsza wydajność systemu
Windows 11 otrzymał szereg optymalizacji pod kątem gamingowym: dopracowano zarządzanie energią i trybami CPU w handheldach i usprawniono obsługę pamięci zintegrowanej. Zmniejszono obciążenie procesora wynikające z działających w tle usług, co przełożyło się na stabliniejsze granie.
Windows on Arm – więcej gier i wsparcie antycheat
Rok 2025 to również duży progres dla platformy Arm. Poprawiono kompatybilność (dzięki emulatorowi Prism), dodano obsługę instrukcji AVX/AVX2, co pozwoliło na uruchamianie bardziej wymagających gier i aplikacji.
Do tego dołączyło wsparcie dla systemów antycheat (m.in. Easy Anti-Cheat, BattlEye), co wcześniej było główną przeszkodą dla wielu tytułów. Wreszcie, aplikacja Xbox PC pozwala już instalować i uruchamiać tytuły lokalnie na laptopach Arm – bez konieczności korzystania z chmury.
Nowe możliwości grafiki i dźwięku – DirectX i Bluetooth LE Audio
W 2025 roku Windows otrzymał aktualizację graficzną: wprowadzono DirectX Raytracing 1.2 z funkcjami Opacity Micromaps i Shader Execution Reordering. To może choćby dwukrotnie poprawić wydajność ray-tracingu. Poprawiono też obsługę dźwięku przez Bluetooth LE Audio.
Ulepszenia, które trafią do Windows 11 w 2026
W przyszłym roku, Microsoft dalej będzie próbował przybliżyć gamingowe doświadczenie z Windowsa do konsolowego:
Rozszerzenie FSE na cały PC i laptopy
Konsolowy interfejs Xbox, dotąd dostępny głównie na handheldach, trafi niedługo do pełnoprawnych komputerów stacjonarnych i laptopów z Windows 11.
Interfejs FSE potrafi zmniejszyć zapotrzebowanie na pamięć RAM o 9% oraz obniżyć wykorzystanie procesora w porównaniu do standardowego pulpitu Windows.Większa kompatybilność ASD
Advanced Shader Delivery będzie rozszerzane o kolejne gry i – w przyszłości – o dodatkowe platformy sprzętowe. Dzięki temu więcej tytułów będzie uruchamiało się błyskawicznie i działało płynnie już od pierwszego startu.
Auto Super Resolution – skalowanie obrazu
AI
Jedną z najbardziej wyczekiwanych nowości jest Auto SR – funkcja skalowania obrazu oparta na SI. Początkowo dostępna na komputerach Copilot+ z procesorami Snapdragon X, w 2026 trafi jako test do ROG Xbox Ally X z układem AMD Ryzen AI. Ma to poprawić jakość obrazu w grach przy niskiej rozdzielczości.
Systemowe optymalizacje i aktualizacje sterowników
Microsoft deklaruje dalszą pracę nad optymalizacją: lepsze zarządzanie zadaniami w tle, optymalizacje stosu graficznego i regularne aktualizacje sterowników. To wszystko ma zagwarantować, iż Windows będzie działał wydajnie i stabilnie jak konsola.
Krok w stronę konsol?
Jak widać, 2025 był rokiem sporych zmian. Mobilne konsole z Windows 11 wreszcie zaczęły przypominać prawdziwe handheldy gamingowe. jeżeli chodzi o PC i laptopy, to lepsza optymalizacja i nowoczesne technologie graficzne przybliżyły Windowsa do poziomu konsol.
W 2026 roku Microsoft planuje pójść krok dalej: od konsolopodobnego interfejsu na wszystkie urządzenia, przez skalowanie grafiki AI, po głębokie ulepszenia systemowe. Co z tego wyjdzie – zobaczymy.

1 dzień temu

















