Xbox ROG Ally – Microsoft na rynku handheldów. Specyfikacja, cena i data premiery konsoli

3 godzin temu

Microsoft i ASUS wchodzą na rynek konsol przenośnych z dwoma urządzeniami: ROG Xbox Ally oraz ROG Xbox Ally X. Sprzedaż obu urządzeń ruszy w Polsce jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia 2025 roku. To ruch, który może pozwolić Microsoftowi sięgnąć po znaczną część rynku, zdominowanego dotąd przez Steam Decka czy Nintendo Switch.

ROG Xbox Ally bazuje na procesorze AMD Ryzen Z2 A, 16 GB pamięci RAM LPDDR5X-6400 i nośniku 512 GB SSD. Mocniejszy Ally X otrzyma z kolei procesor AMD Ryzen AI Z2 Extreme (8 rdzeni, 16 wątków, Zen 5/Zen 5c), grafikę Radeon 890M z 16 blokami CU RDNA 3.5, 24 GB RAM i 1 TB SSD. Oba modele mają 7-calowy ekran IPS Full HD 120 Hz o jasności 500 nitów i wsparciu dla AMD FreeSync Premium. Ally X wyróżnia się większą baterią (80 Wh), portem USB 4 typu C z Thunderbolt 4, lepszą ergonomią oraz impulsowymi triggerami (spusty mają dodatkowe silniki wibracyjne, które generują krótkie impulsy, np. podczas odrzutu ze strzelającej broni).

Konsola działa pod kontrolą Windowsa, co daje dostęp nie tylko do gier z Xboxa, ale też Steama, GOG-a, Battle.netu czy Epic Games Store. Nowy, pełnoekranowy interfejs Xbox ułatwia zarządzanie biblioteką gier i ustawieniami, a zintegrowany Game Bar pozwala gwałtownie przełączać się między aplikacjami i monitorować wydajność. Microsoft i ASUS zapowiadają też program oznaczania gier zoptymalizowanych pod debiutujące handheldy oraz natywną wersję Roblox na premierę. Nowi użytkownicy otrzymają też dostęp do Game Pass bez dodatkowych opłat na start.

Ceny w Polsce nie są jeszcze oficjalnie potwierdzone, ale bazując na wcześniejszych urządzeniach, ROG Xbox Ally może kosztować około 3400 zł, natomiast Ally X – ok. 3899 zł. Microsoft nie podał jeszcze dokładnej daty premiery, ale urządzenia pojawią się w sprzedaży globalnie przed końcem 2025 roku, także w Polsce.

Microsoft, wchodząc w segment handheldów, może realnie zagrozić pozycji konkurencji. Otwartość systemu, niespotykanie szeroka kompatybilność i mocna specyfikacja to atuty, które mogą przyciągnąć zarówno graczy PC, jak i konsolowych. W praktyce to pierwszy tak szeroko zakrojony eksperyment giganta z Redmond na rynku mobilnego grania.

Idź do oryginalnego materiału