Ta historia jest częścią Straight Fire, otwartego listu miłosnego do wszystkiego, co smocze. Daj więcej ognia Tutaj.
Błyszczący, bezskrzydły smok pełza po niebie wysoko nad Hyrule. Podejdź wystarczająco blisko Legenda Zeldy: Łzy KrólestwaŚwietlistego Smoka — wszystkie złote łuski i świecące odłamki turkusu — a zauważysz w tym smoku coś wyjątkowego: Mistrzowski Miecz jest osadzony w głowie smoka, wetknięty pomiędzy jego rogami. I to nie przypadek, iż broń Linka utknęła w czaszce tego konkretnego smoka; Smok Światła jest być może najważniejszą postacią w Łzy Królestwa.
[Ed. note: This story contains spoilers for Tears of the Kingdom.]
To dlatego, iż Smokiem Światła jest Księżniczka Zelda, córka króla Hyrule.
Łzy Królestwakontynuacja Nintendo Legenda Zeldy: Breath of the Wildzaczyna się od zerwanej pieczęci, która uwalnia rozkładające się zwłoki Ganondorfa z powrotem do świata, gdy otwierają się szczeliny i głęboki mrok spowija Hyrule. Wysłana w przeszłość Zelda zmuszona jest podjąć decyzję: połyka potężny, sekretny kamień, aby poddać się procesowi „drakonifikacji”, zmieniając się w nieśmiertelnego smoka – Smoka Światła. Jej wspomnienia są rozproszone po Hyrule w kałużach wody zwane Łzami Smokaw którym gracz dowiaduje się, iż poświęcenie Zeldy daje Linkowi moc pokonania Ganondorfa. Chroni Mistrzowski Miecz przez tysiące lat, dopóki nie odzyska sił.
Smoki miały ciche znaczenie w serii Legend of Zelda – zarówno jako przyjaciel, jak i wróg
Zelda ma wiele cech, które rozpoznaliśmy u smoków, zwłaszcza smoków z Azji Wschodniej – jest mądra, potężna i życzliwa. Jej obecność zawsze wisi nad franczyzą, choćby jeżeli nie jest bezpośrednio w nią zaangażowana, jak w starożytnym micie. Łzy Królestwarównież pozostawia nas z poważnym pytaniem dotyczącym dziedzictwa Zeldy oraz umiejscowienie gry na osi czasu Zeldy; Łzy Królestwa ustala, iż Zelda ucieleśnia Smoka Światła od setek, a choćby tysięcy lat.
Przez dziesięciolecia smoki odgrywały niewielką rolę w serii Legend of Zelda – zarówno jako przyjaciel, jak i wróg. Łzy Królestwa to kulminacja dziesięcioleci szacunku i czci, łącząca w sobie dziedzictwo godne księżniczki Hyrule. Smok Światła i trzy inne smoki Łzy Królestwa nie stanowią zagrożenia dla Hyrule, chociaż trzy ostatnie mają charakter terytorialny. Farosh, Naydra lub Dinraal zranią Linka swoimi mocami żywiołów, chyba iż będzie miał na sobie odpowiednią zbroję.
Czasami Smok Światła może być nieprzewidywalny i dziki; stało się jasne, iż Zelda nie jest tam w pełni sobą, a jej wspomnienia zostały utracone, gdy się przemieniła. Gdy Link próbuje wyciągnąć Mistrzowski Miecz z głowy smoka, ta kręci głową w proteście. Link odniesie sukces tylko wtedy, gdy będzie miał wystarczającą wytrzymałość, aby oprzeć się próbom smoka, aby go zrzucić coś wewnątrz Świetlnego Smoka rozpoznaje szermierza i rozplątuje włosy, trzymając miecz na miejscu. Są też wskazówki, iż Zelda gdzieś tam jest – połączenie odłamków Światła Smoka z bronią Linka leczy, co być może jest ukłonem w stronę troskliwej relacji Zeldy z Linkiem.
Od razu staje się oczywiste, iż Smok Światła, podobnie jak Dinraal, Farosh i Naydra, mają swoje korzenie w mitologii wschodnioazjatyckiej, a nie w obrazach europejskich, czego najbardziej widocznym dowodem są długie, wężowe ciała smoków i brak skrzydeł. Sądząc po długich pyskach, stworzenia te mają długie, falujące wąsy i kępki włosów zakończone zestawem rogów. (Demoniczny Smok także od końca Łzy Królestwa ma podobny wygląd – ale oczywiście jest rzeczywiście zły.)
Smok Światła w rzeczywistości bardziej przypomina chińskiego smoka, według opisów z Towarzysz smoka: encyklopedia autorka Carole Wilkinson: Chińskie smoki są zwykle przedstawiane z czterema palcami i rozgałęzionymi rogami i żyją w powietrzu, a nie w morzu – pisze. Podobieństwa dotyczą także usposobienia smoka. Tradycyjnie chiński smok jest „symbolem największej boskiej ochrony”, ale japoński smok jest symbolem mocy, Badacze socjologii z Uniwersytetu w Wuhan napisali w 2010 roku. Smoki należy szanować jako świętych bogów, a nie należy się ich bać jako potworów, takich jak są przedstawiane w mitologii europejskiej, gdzie smoki są często chciwe, destrukcyjne i złe.
Łzy Królestwa reżyser Hidemaro Fujibayashi i producent Eiji Aonuma rozmawiali o kreowaniu smoków na Podcast Nintendo Power: „Zamiast motywu bitwy lub czegoś, co będzie powodowało przypływ adrenaliny, pomyśleliśmy o czymś mistycznym, może czymś spokojnym i innym doświadczeniem, które sprawi, iż przygoda gracza będzie bardziej ekscytująca” – powiedział Fujibayashi. „Dlatego zdecydowaliśmy, iż niekoniecznie będzie to bitwa. Odnosząc się do pomysłu przedstawiania smoków przez Japończyków, chcieliśmy uwzględnić poczucie pobożności, a może coś bardziej pogodnego”.
„W wielu japońskich folklorach często pojawiają się historie, w których smoki są w zasadzie inkarnacjami bogów” – dodał Aonuma.
Oddech Dzikiegogdzie po raz pierwszy przedstawiono Dinraala, Farosha i Naydrę, ilustruje następującą sytuację: Z tradycji Zonai dowiadujemy się, iż starożytna cywilizacja czciła smoki. W ich kulturze smoki reprezentowały odwagę (jedną z trzech wartości reprezentowanych przez Triforce). Gracze odkryli, iż każdy z trzech smoków żywiołów wydaje się mieć… kawałek Triforce wyryty na ich plecach — wspólnie uzupełniamy kultowy symbol.
Łzy Królestwalogo nawiązuje choćby do symbolicznych smoków Zonai; dwa smoki tworzą uroboros – symbol życia, śmierci i odrodzenia. Jak zauważył Triforce Timesmożesz przypisać te słowa do Link, Ganon i Zelda. W rzeczywistości wszystkie te słowa można zastosować do samej Zeldy Łzy Królestwa: Stając się smokiem, poświęciła życie i śmierć. I tylko dzięki swojemu dziedzictwu mogła się odrodzić.