Jak przewidywaliśmy, Astrobot wygrał grę roku w Nagrody gier 2024. To był stosunkowo otwarty wyścigbez uciekającego faworyta, co dodało ceremonii wręczenia nagród 2024 dodatkowego dreszczyku emocji. Ale w rzeczywistości zachwycająca platformówka Team Asobi była doskonale przygotowana, aby obrać łatwą drogę przez środek do głównej nagrody w grach. Astrobot zgarnął do domu cztery nagrody — zdobyła także nagrodę za najlepszą reżyserię gry, najlepszą grę akcji/przygodową i najlepszą grę rodzinną — co czyni ją największym zwycięzcą wieczoru.
Choć niektórzy obserwatorzy nagród będą rozczarowani — chińska gra akcji Czarny mit: Wukong i niezależna gra karciana Balatro w szczególności miał głośnych zwolenników – to zwycięstwo, co do którego niewielu będzie miało głębokie zastrzeżenia. I właśnie dlatego zwyciężyło. Nienagannie dopracowany, zaraźliwie radosny i w 100% niekontrowersyjny, Astrobot była jedyną grą na rok 2024, co do której wszyscy mogli się zgodzić.
Nie oznacza to jednak, iż jego zwycięstwo nie ma w sobie żadnego elementu zaskoczenia. Gry nominowane w kategorii Familijnej rzadko zdobywają tytuł Gry Roku; jedyny inny raz, kiedy to się wydarzyło, to kiedy Potrzeba dwóch zdobył główną nagrodę w 2021 r. Jury głosujące w ramach Game Awards generalnie preferuje gry skierowane do dorosłych odbiorców, z bardziej „dojrzałą” tematyką i prezentacją. Jury także preferuje gry z mocnymi elementami narracyjnymiKtóry Astrobot po prostu nie ma. Ale warto to podkreślić Potrzeba dwóch to przyjazna, kooperacyjna gra platformowa o rozwodzie i nie tylko Astrobotnie tylko atrakcyjna dla dzieci swoimi uroczymi postaciami i radośnie anarchiczną atmosferą, ale także przemawia do nostalgicznych graczy dzięki mocno promowanym, kolekcjonerskim obchodom 30-lecia PlayStation. Obie gry mają w sobie coś sentymentalnego i emocjonalnego, co jest nieodłącznym elementem obu gier – bardziej niż, powiedzmy, Super Mario Bros. Cud – i to mogło pomóc Astrobot uderzyć głębiej w serca głosujących jury.
Mimo wszystko cieszy nas tak duże uznanie dla tytułu, który ma na celu włączenie niektórych z najbardziej pomijanych i niedocenianych odbiorców gier: dzieci. Wszystkie te głębokie odniesienia zaciemnianie wydań wydawanych wyłącznie w Japonii w latach 90. może wprowadzić fanów w nastrój, ale nie stanowi to przeszkody w niewinnej, wartościowej przyjemności korzystania z gry wideo, która jest nieubłaganie kreatywna i po prostu niezwykle przyjemna w graniu. (Wystarczy zapytać mojego 8-latka, który ma włączone napisy końcowe Astrobot już trzy razy.)
Na wszystkie inne sposoby Astrobot jest klasycznym zwycięzcą GOTY. To olśniewająca technicznie gra konsolowa o wysokich walorach produkcyjnych. Udało się świetne recenzje i osiągnął ogromny poziom krytycznego konsensusu. Ma przystępną, niespecyficzną uniwersalność, która z łatwością może przekroczyć bariery kulturowe i dotrzeć do każdego zakątka międzynarodowego jury TGA.
Wszyscy pozostali nominowani mieli przy swoich nazwiskach znaczącą gwiazdkę. Elden Ring: Cień Erdtree był ograniczany choćby przez swój status ekspansji przed publicznym oburzeniem nad jego nominacją. Czarny mit: Wukong cieszyła się ogromnym poparciem międzynarodowym i popularnym, ale tak jest po prostu nie jest to gra krytykówa ostatnie 10 lat wielokrotnie pokazało nam, iż zwyciężą tylko gry cieszące się szerokim wsparciem krytycznym (innymi słowy, wysoką oceną w serwisie Metacritic).
Kuszące było kręcenie narracji Balatroszanse, zwłaszcza po tym, jak byliśmy w Polygon wybraliśmy ją jako naszą własną grę roku. Miał recenzje i jak na standardy indie był bardzo szeroko odtwarzany. Ale czas na sprawdzenie rzeczywistości. Ostatnim razem, gdy gra niezależna wydawała się poważnie stanowić wyzwanie w kategorii Gry Roku w konkursie The Game Awards, był to przypadek Hades‘ wystartował w 2020 roku. W tym roku zdobył tytuły GOTY wielu znanych sklepów, a niektórzy z nas przeżyli szok, gdy przegrał z Ostatni z nas, część 2. Ale spójrz na to poręczny globalny moduł śledzący tytułów gier roku – śledzenie gier, które zdobyły nagrody GOTY lub zajmowały pierwsze miejsca na listach dziennikarskich na koniec roku – opowiada otrzeźwiającą prawdziwą historię. Ostatni z nas, część 2 została wybrana grą roku 326 razy Hades75. To choćby nie było blisko. Uznanie dla gier niezależnych na równi z tytułami AAA istnieje tylko w określonej bańce i nie ma mowy, żeby gra taka jak Balatro może zbudować szeroką koalicję poparcia potrzebną do zwycięstwa GOTY na The Game Awards. To się po prostu nie dzieje. Nadal, Balatro programista LocalThunk może wrócić do domu zachwycony trzema nagrodami, tracąc drugie miejsce Astrobot.
Astrobotpowinien być najbliższy rywal Final Fantasy 7: Odrodzeniekolejna olśniewająca gra konsolowa o szerokim zasięgu. Ale Odrodzenielunch zjadł Atlus Metafora: ReFantazioniszowa, ale równie epicka gra RPG, która ostatecznie zyskała nieco więcej powagi i nieco większego uznania wśród krytyków. Metaforatrzy zwycięstwa i koniec triumfu Odrodzenie w kategorii Najlepsza gra RPG sugeruje, iż prawdopodobnie zajęła drugie miejsce Astrobot pod względem głosów na GOTY.
AstrobotZwycięstwo umacnia pozycję Sony jako wydawcy odnoszącego największe sukcesy w historii The Game Awards. Ma teraz na swoim koncie trzy zwycięstwa w GOTY, więcej niż jakikolwiek inny wydawca. (EA ma dwie, Nintendo jedną, a Microsoft żadnej). Sony także po raz czwarty znalazło się na szczycie tabeli łącznej liczby zdobytych nagród Astrobotcztery zwycięstwa uzupełnione dwoma kolejnymi dla Helldivers 2. Nieźle jak na firmę, która ostrzegała na początku roku, iż tak w 2024 r. nie pojawią się żadne ważne ekskluzywne gry.
Chociaż The Game Awards to bez wątpienia najbardziej prestiżowe wydarzenie w okresie nagród w branży gier, jest także jednym z najwcześniejszych — w przeciwieństwie do nagród filmowych, których kulminacją są Oscary po wielomiesięcznej rundzie tak zwanych prekursorów. Podobnie AstrobotZwycięstwo TGA zwiastuje procesyjny przegląd Drużyny Asobi przez resztę ważnych nagród w nadchodzących miesiącach? Nie koniecznie. Branżowe nagrody DICE często podążają śladem TGA, ale brytyjska nagroda BAFTA Games Awards tylko dwukrotnie poszła tą samą drogą co TGA i szczyci się wyborem mniej znanych tytułów, takich jak Powrót I Zewnętrzne Dzicze w kategorii Najlepsza Gra. Może jest tam wolne miejsce Balatro Tam.
Na razie jednak organizacja The Game Awards zrobiła to, co potrafi najlepiej: wybrała zwycięzcę głównego nurtu, z którym wszyscy mogą się zgodzić. To znaczy, spójrz tylko na małego Astro, jego urocze, poruszające się kończyny i jego urocze, migające diody LED. Nie odmówiłbyś mu odrobiny sztućców, prawda?