CHECKPOINT #3: TGA trwało kwadrans czy 3,5 godziny?

5 dni temu

Koreańczycy inwestują, 11 bit zgarnia The Game Awards i (chyba) topi projekt za 50 mln zł, Rebel Wolves zapowiada zapowiedź, People Can Fly zwalnia, Digital Dragons rekrutuje, Microsoft wita kolejny związek zawodowy… A, i chyba CD Projekt RED coś ogłosił.

Mówiąc krótko: zapraszamy na kolejny przegląd tygodnia!

***

  • Dziesięć lat temu CD Projekt RED pokazał zwiastun Wiedźmina 3 podczas pierwszego The Game Awards, teraz zaś pojawił się na jubileuszowej edycji imprezy z trailerem „czwórki”! Potwierdziły się plotki, podług których Geralt zawiesił oba miecze na kołek, a w kolejnej odsłonie pokierujemy jego przybraną córką.

  • Techland zaprezentował w Los Angeles zwiastun Dying Light: The Beast. Samodzielny spin-off serii powróci do jej horrorowych korzeni „jedynki”, wykorzystując jednak technologiczne zdobycze „dwójki”. Come back zanotuje w nim Kyle Crane (ów zmierzy się z niejakim Baronem) oraz znany z dodatku The Following łazik. Premiera ma nastąpić latem przyszłego roku.

  • Bilans tegorocznego The Game Awards jest dla Polaków słodko-gorzki. Niby bowiem zdobyliśmy osiem nominacji (pięć dla Silent Hilla 2, dwa dla Manor Lords i jedną dla Frostpunka 2), ale udało nam się je przekuć w raptem jedną nagrodę. Ekipa 11 bit studios zgarnęła statuetkę za „najlepszą strategię”. Gratulujemy!

  • Z kronikarskiego obowiązku dodajmy, iż szansę na laury miała także wydawana przez bitów Indika (a więc zaangażowana przygodówka rosyjskiej proweniencji). W starciu o miano „Game for Impact” przegrała ona jednak z hiszpańską Nevą, platformową opowieścią o przyjaźni między dziewczynką i wilkiem.

***

  • Wielkim nieobecnym gali były właśnie Wilki. Konkretniej: założone przez Konrada Tomaszkiewicza (reżyser Wiedźmina 3 i współreżyser Cyberpunka 2077) studio Rebel Wolves. Choć plotkowano, iż Dawnwalker, ich próba „zrewolucjonizowania gier RPG”, zawita do Peacock Theatre, ostatecznie na plotkach się skończyło… PR-owcy gwałtownie puścili jednak w świat przekaz, iż Wilczki pokażą swój debiut już naprawdę niedługo!

Still recovering from this year’s #TheGameAwards Such an amazing show, so many cool announcements and trailers – huge congrats to all participating studios!

But something tells us the season of reveals is not over just yet…

— Rebel Wolves (@RebelWolvesDevs) December 13, 2024

  • Sęk w tym, iż ostatecznie sprezentowały nam zapowiedź zapowiedzi. Zespół udostępnił bowiem nie rozgrywkę, nie cinematik, lecz… tytuł i logo (oraz obietnicę, iż więcej dowiemy się za miesiąc).

***

  • Pozostając jeszcze w temacie The Game Awards: choć Geoff Keighley przez cały czas stroni od informowania o bolączkach gamedevu (gdyż – jak sam tłumaczy – TGA ma być „celebracją” medium, nie zaś platformą do rozwiązywania jego problemów), choćby on nie mógł dłużej milczeć. Jak przyznał: – W ciągu ostatnich lat branża doświadczyła znaczących, bezprecedensowych zwolnień. Mają one wpływ na gry, które kochamy i, co najważniejsze, ludzi, którzy je tworzą. Na tym jednak jego „aktywizm” się zakończył.
  • Co znacznie ważniejsze, przyznawaną po raz pierwszym nagrodę dla „Game changera” otrzymał Amir Satvat, który pomógł w znalezieniu posady niemal trzem tysiącom zwolnionych! Wszystkim, którzy nie byli tamtej nocy na nogach, polecamy wsłuchać się w jego przemówienie.

***

  • Swen Vincke, którego Baldur’s Gate 3 zgarnął w ubiegłym roku sześć statuetek (a w tym roku dołożył do puli kolejną, za najlepsze wsparcie!) wręczył nagrodę dla „gry roku” (Astro Bota). Prezes Lariana wykorzystał swoje pięć minut, najlepiej, jak mógł: na wygłoszenie manifestu. Jak stwierdził: studia powinny pracować nad grami, w które ich pracownicy sami chcieliby grać; branży nie wolno przy tym ulegać dyktatowi „celów rynkowych”, naciskom na szybki zysk i krótkoterminowe cele. Jako fundament sukcesu Vincke wskazał miłość do medium, idealizm i wierność samemu sobie. Nic dodać, nic ująć.

***

  • Kierowane przez Swena Larian Studios wystartowało z kalendarzem adwentowym. Po rozwiązaniu kilku prostych układanek, otrzymujemy w nagrodę film z pozdrowieniami od belgijskiej centrali oraz jej zagranicznych filii (w tym polskiej!). Na jednym z ujęć odpowiedzialna za komunikację Aoife Wilson podnosi prezent z etykietką „kolejna gra Lariana”. Gdy jednak szykuje się do otwarcia podarku, prezes czujnie powala ją godną rugbisty szarżą. „Ten projekt potrzebuje spędzić w piekarniku jeszcze trochę czasu” – obwieszcza.

***

  • Podczas TGA zaprezentowano ponad 40 nadchodzących tytułów, w tym Steel Hunters (online’owego shootera z mechami autorstwa Wargamingu), Split Fiction (kolejną co-opową bonanzę od twórców It Takes Two), Thick as Thieves (duchowego następcę Thiefa, nad którym dłubie m.in. Warren Spector), Mafię: The Old Country (która przeniesie cykl na Sycylię początków XX wieku) oraz Turok: Origins (tym razem zawalczymy z dinozaurami z perspektywy TPP, w dodatku wespół z żywymi graczami).

***

  • Poza Wiedźminem 4 największą furorę zrobił jednak Intergalactic: The Heretic Prophet od Naughty Dog (Uncharted, The Last of Us). Ma to być science-fiction, w którym wcielimy się w łowczynię nagród uwięzioną na odciętej od reszty wszechświata planecie.

***

  • Na koniec relacji z TGA mamy przykrą konstatację: tradycyjnie kilka czasu w „Nagrodach dla Gier” zajęły nagrody dla gier. Niby event ciągnął się przez 3,5 godziny, ale ogłaszanie zwycięzców trwało raptem 16 minut.

  • Choć Silent Hill 2 przegrał w każdej z pięciu kategorii, opus magnum Bloober Teamu doceniła kapituła The Horror Game Awards, przyznając mu łącznie cztery wyróżnienia: dla horroru roku, survival horroru roku, za najlepszy występ aktorski (Luke Roberts jako James Sunderland) i soundtrack (autorstwa Akiry Yamaoki). Masahiro Ito (dyrektor artystyczny pierwowzoru, a także innych klasycznych odsłon serii) otrzymał natomiast nagrodę za całokształt twórczości.

***

  • Triumf 11 bit studios podczas TGA nie przysłonił nam kłopotów z (prawdopodobnie) Projektem 8; chwilę przed startem imprezy spółka poinformowała bowiem o: „analizie sytuacji na jednym z projektów growych”. Jak czytamy w komunikacie: „może (ona – dop. red.) skutkować potrzebą dokonania odpisu na niezakończone prace rozwojowe, których wartość bilansowa na dzień 30 września 2024 roku wynosiła 48 432 077,90 PLN”. Media inwestycyjne zabiły na alarm (StockWatch pisał, iż „Ryzyko pełnego odpisu P8 jest bardzo wysokie”), a na efekt nie trzeba było długo czekać. W dwa dni wycena spółki skurczyła się o 35%.

Źródło: bankier.pl

  • Przypomnijmy, iż po raz pierwszy spółka wspomniała o grze w maju 2021 r. Wiadomo, iż szykuje ona „society survival” (studio zalicza do tego grona This War of Mine i Frostpunka), którego premierę optymistycznie planowała na lata 2024-2025… Jednak to adekwatnie wszystko, czym się z nami podzieliła. Od momentu „zapowiedzi” dostaliśmy bowiem raptem jeden artwork, a prezes Przemek Marszal wspomniał (w naszej youtube’owej serii „Hall of Fame”), iż „ma to być zupełnie nowy gatunek gry”. Pytanie: ma być, czy miał być?

***

  • Zadebiutował Forget Celebrations, charytatywny dodatek do obchodzącego 10-lecie This War of Mine. Zyski z niego trafią na konta War Child UK, Amnesty International, Liberty Ukraine Foundation oraz Fundacji Indie Games Polska (a więc wydawcy serwisu PolskiGamedev.pl). Więcej o inicjatywie piszemy w tym miejscu, a samo DLC polecamy nabyć (np. za pośrednictwem Steama), by redaktor naczelny serwisu miał co jeść.

***

  • Koreański NCSoft pochwalił się inwestycją w warszawskie Virtual Alchemy, studio założone przez Dominika Sypnickiego i Kamila Mickiewicza. Ich Band of Crusaders ma być „osadzonym w złowieszczej wersji średniowiecznej Europy” miksem RPG-a ze strategią. Nie jest znana kwota, którą wydawca wyłożył na rozwój projektu.

  • Godzi się zauważyć, iż to już kolejna firma rodem z Korei, która buduje przyczółki nad Wisłą. Wcześniej Neowiz przelał 8 mln dolarów w rozwój neo-westernowego RPG-a od ekipy Zakazane, a także 17 mln na postapokaliptyczną produkcję od Blank Game Studios. Z kolei Krafton wsparł pieniędzmi Covenant.dev (Gord) i wykupił pakiet mniejszościowy w Far From Home (Forever Skies). A ponadto wysupłał 30 milionów dolarów na 10% udziałów People Can Fly.

***

  • Skoro już o People Can Fly: zastrzyk wonów (czyli południowokoreańskiej waluty) nie uchronił studia przed „wstrzymaniem” Projektu Victoria i „redukcją” zatrudnienia przy Projekcie Bifrost. W efekcie tuż przed Świętami PCF pożegna się ze 120 pracownikami.

  • Obie gry zaanonsowano w maju 2022, ale od tego czasu zespół nie zająknął się na ich temat ani słowem. Prezes Stanisław Wojciechowski umotywował obie decyzje „utrzymującą się presją zewnętrznych czynników rynkowych” oraz faktem, iż „rynek się zmienia, a studio musi dostosować się do obecnych realiów”.

***

  • Wspomniane w kontekście koreańskiego zastrzyku gotówki Forever Skies otrzymało z dawna oczekiwany tryb kooperacji (dla maksymalnie czterech graczy).

  • W związku z aktualizacją, tytuł notuje wzrost liczby równocześnie grających… choć do premierowych wyników przez cały czas mu daleko.

źródło: SteamDB

***

  • Wraz z patchem 1.7, duet CI Games & HEXWORKS usprawnił system walki Lords of the Fallen. „Wśród wprowadzonych zmian można wymienić: doprecyzowanie systemu anulowania animacji, zoptymalizowanie okien niewrażliwości, poprawę intuicyjności uników i przewrotów, dodanie podpowiedzi przycisków dla ciosów krytycznych, kompleksowe zbalansowanie systemu wytrzymałości i wiele więcej” – czytamy w prasówce.

***

  • Wydawnictwo Studio JG udostępniło debiutancki tom „Cyberpunk: Edgerunners MADNESS”, mangowego prequela serialu Netflixa. Za jego scenariusz odpowiada Bartosz Sztybor (korzystając z okazji: zachęcamy do lektury naszego wywiadu z Nim oraz Janem Rosnerem).

***

  • Cyberpunk 2077 niespodziewanie otrzymał aktualizację 2.2, która wzbogaciła builda o 100 nowych opcji personalizacji postaci, rozbudowany tryb fotograficzny oraz nowe zadanie poboczne, będące w istocie crossoverem z indyczym megahitem Balatro.

Hey @CyberpunkGame, what the hell is this? pic.twitter.com/alfQ6gEbe5

— Balatro (@BalatroGame) December 11, 2024

Just like The Witcher and Cyberpunk cards in Balatro, the “Cyberpunk Joker” you can now discover in Cyberpunk 2077 as part of the Update 2.2 has been created in-house by Olgierd Ciszak – one of CDPR’s talented artists. pic.twitter.com/FzhXEaOMAH

— Radek The Game Awards (@gamebowski) December 11, 2024

***

  • Tegoroczna edycja Tokyo Game Show okazała się rekordowa, w czterodniowej imprezie wzięło udział 985 wystawców (w tym 535 zagranicznych) z 78 państw oraz 275 tys. zwiedzających. Po więcej informacji odsyłamy do oficjalnego raportu.

***

***

  • Steam pobił rekord równocześnie grających! W pewnym momencie ich liczba przekroczyła populację Polski.

Steam hits new all-time Concurrent users Peak of over 39Mhttps://t.co/4YFmrfC7Lh pic.twitter.com/xZO3ivay6g

— HazzadorGamin, Dragon of Dojima (@HazzadorGamin) December 9, 2024

***

  • Alexander Aleksandrovich Vedyakhin (prezes Sberbanku, który w ponad 50% należy do Centralnego Banku Federacji Rosyjskiej) obwieścił, iż w temacie rozwoju sztucznej inteligencji Moskwa jest o krok za Waszyngtonem i Pekinem. W wywiadzie dla Agencji Reutersa stwierdził, iż do 2030 jego ojczyzna znajdzie się w czołówce państw implementujących AI.
  • Dla porządku przypomnijmy, iż według Tortoise Media Rosja zajmuje w tej chwili 31. miejsce zestawienia państw implementujących AI (wyprzedzają ją m.in. Indie i Brazylia).

***

  • Nasi koledzy z „CD-Action” mieli okazję jako pierwsi na świecie pograć w Heroes of Might & Magic: Olden Era, a więc najnowszą odsłonę tej wyjątkowo bliskiej polskim sercom serii. Jak twierdzą: „To Heroes 3, ale z niezbędnymi nowościami”.

***

  • Kroniki Myrtany to mod, który – nie bójmy się wielkich słów – zmienił percepcję krajowej sceny moderskiej. Po debiucie zebrał on na Steamie „przytłaczająco pozytywne” oceny (98% przychylnych opinii z ponad 15 tys. not wystawionych ogółem), następnie dorobił się miana „moda roku” oraz „moda dekady” według społeczności ModDB oraz czterech nominacji do Digital Dragons Awards.
  • Odpowiedzialny za projekt zespół bynajmniej nie składa broni; edycja 2.0 ma wprowadzić do builda nowe mechaniki, zaklęcia, postacie, zadania i (nareszcie!) opcje personalizacji Marvina (tj. protagonisty). Ogrom nowin jest tak wielki, iż trudno nie traktować tej „aktualizacji” jako pełnoprawnego dodatku.

  • Obszerną rozmowę z twórcami Kronik Myrtany przeczytacie w naszym artykule „Moda na Moda”.

***

  • Na Amazon Prime zadebiutował „Secret Level”, antologia filmów animowanych od twórców cyklu „Miłość, śmierć i roboty”, w której wystąpili m.in. Arnold Schwarzenegger, Keanu Reeves oraz Kevin Hart.

  • Słowem wyjaśnienia: to list miłosny do gamedevu i popkultury, poszczególne odcinki biorą na tapet system RPG „Dungeons Dragons”, figurkowego bitewniaka „Warhammer 40k”, a także gry wideo„God of War, Pac-Man czy Unreal Tournament.
  • Jak się okazało: przy projekcie pracowali artyści ze studia Platige Image, którzy odpowiadają za odcinek poświęcony Crossfire (sieciowy shooter popularny przede wszystkim w Chinach, Korei Południowej, Wietnamie i Ameryce Łacińskiej).

***

  • 461 pracowników ZeniMax Online Studios (The Elder Scrolls Online) utworzyło związek zawodowy. Dla Microsoftu to jednak nie pierwszyzna, wcześniej uzwiązkowił się adekwatnie cały zespół (ponad 500 osób) odpowiedzialny za rozwój World of Warcraft, a także 600 specjalistów od QA związanych z Activision Blizzard.

  • „Chcemy stworzyć zabezpieczenia przed zwolnieniami i wyzyskiem w miejscu pracy oraz zapewnić pracownikom dodatkowe wsparcie” – oznajmiła Alyssa Gobelle, jedna z przedstawicielek związku. Przypomnijmy, iż producent Xboksa zwolnił w ciągu ostatnich trzech lat ponad 2,5 tys. pracowników, a kilka studiów (Arkane Austin, Tango Gameworks, Alpha Dog Games) w ogóle zamknął.

***

„CHECKPOINT” chcemy tworzyć nie tylko dla Was, ale również z Wami. o ile więc dostrzeżecie w sieci jakieś godne wzmianki newsy – nie wahajcie się nimi podzielić (propozycje przyjmujemy pod adresem: [email protected]).

Idź do oryginalnego materiału