Ostatnie dni dały nam długo wyczekiwane Poznań Game Arena oraz Game Industry Conference, które po raz kolejny ukazało się jako największe i najważniejsze wydarzenie branżowe w tej części Europy. Przed nami Skansen Sierpc Game Jam, Ghost of Yotei oraz Battlefield 6 ze świetną sprzedażą, a Amazon Games kończy wsparcie dla New World: Aeternum.
Mijający tydzień był prawdziwą gratką dla graczy oraz game devu. Poznań Game Arena, które odbyło się w dniach 24-26 października na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, a konwent objął 7 pawilonów. Wydarzenie przyciągnęło dziesiątki tysięcy graczy, wiele studiów – tych największych na świecie oraz mniejszych, a także niezależnych. Na uczestników czekały również takie atrakcje jak turnieje e-sportowe, Free Gaming Arena, PGA Cosplay Zone, a także Strefa gier Indie, strefa Retro oraz Mistrzostwa Deluxe Ski Jump 2.1. – druga edycja tych mistrzostw. Gracze mogli osobiście przetestować najnowsze produkcje – Battlefield 6, nowe demo Gothic 1 Remake, Anno 117: Pax Romana. Zaprezentowano również nowe gameplaye z takich gier jak The Blood of Dawnwalker, nowych dodatków do Euro Truck Simulator 2 (Nordic Horizons) oraz American Truck Simulator (Louisiana). Wydarzeniem towarzyszącym, było również Game Industry Conference, podczas którego rozdano nagrody Central & Eastern European Game Awards, a więcej o tym pisaliśmy tutaj.

***
W wieku 58 lat zmarł legendarny deweloper Tomonobu Itagaki, twórca serii Dead or Alive oraz Ninja Gaiden (2004). Informacja została udostępniona na jego osobistym profilu na Facebooku i niezależnie potwierdzona przez członków społeczności deweloperskiej. Przyczyna śmierci nie została podana. Zawsze w swoich charakterystycznych okularach przeciwsłonecznych, niezależnie od miejsca, Itagaki był legendarną postacią na japońskiej scenie deweloperskiej. Dołączył do Tecmo w 1992 roku i z czasem został szefem zespołu deweloperskiego Team Ninja. Był producentem i reżyserem pierwszych siedmiu gier z serii Dead or Alive, a także doradzał przy innych tytułach studia.

***
Ghost of Yōtei, kontynuacja kultowego Ghost of Tsushima od Sucker Punch Productions, zadebiutowała jako największy tytuł first-party Sony w Europie od czasu Marvel’s Spider-Man 2 – wynika z danych GSD. Gra zajęła 2. miejsce zarówno pod względem sprzedaży jednostkowej, jak i przychodów, ustępując jedynie EA Sports FC 26, które utrzymuje pozycję lidera trzeci tydzień z rzędu, choć jego wyniki spadły o 62% tydzień do tygodnia. Sprzedaż Ghost of Yōtei była porównywalna z poprzednią częścią, zarówno w wersji cyfrowej, jak i fizycznej. Produkcja, która zadebiutowała 2 października, zdobyła uznanie krytyków za dopracowaną fabułę, emocjonalny ton i pięknie przedstawione japońskie realia. Na trzecim miejscu europejskich rankingów znalazł się zestaw Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 na Nintendo Switch, sprzedający się na poziomie około jednej czwartej tego, co osiągnęła kolekcja Super Mario 3D All-Stars w 2020 roku.
***
Battlefield 6 sprzedało się w ponad 7 milionach egzemplarzy w ciągu zaledwie trzech dni od premiery – potwierdziło Electronic Arts. To największy debiut w historii serii. W tym samym czasie rozegrano 172 miliony meczów, a transmisje z gry obejrzano przez 15 milionów godzin. Według wcześniejszych danych Alinea Analytics, gra wygenerowała już około 350 mln dolarów przychodu, przewyższając wszystkie tegoroczne premiery poza EA Sports FC 26. Najwięcej kopii sprzedano na Steamie, gdzie odpowiada za ponad połowę całkowitej sprzedaży.
***
Szefowa Xbox, Sarah Bond, potwierdziła, iż realizowane są prace nad nowym sprzętem nowej generacji. W rozmowie z Variety ujawniła, iż Microsoft „pracuje nad prototypami i projektowaniem” kolejnej konsoli, we współpracy z AMD. Bond podkreśliła, iż firma „w 100% planuje stworzyć nowy sprzęt” i chce zapewnić graczom większy wybór — zarówno dla entuzjastów oczekujących najwyższej wydajności, jak i dla użytkowników preferujących mobilne granie, np. na handheldzie ROG Xbox Ally. Microsoft zapewnia też, iż rozwija program kompatybilności dla urządzeń przenośnych i zapowiada jeszcze więcej innowacji w przyszłości.
***
Już w dniach 7–9 listopada 2025 roku odbędzie się Skansen Sierpc Game Jam 2025 – 40-godzinny maraton tworzenia gier, który połączy pasję, naukę i pomoc potrzebującym. Całe wpisowe zostanie przekazane na leczenie Łukasza, 41-letniego polskiego programisty z Wielkiej Brytanii walczącego z nowotworem otrzewnej. Uczestnicy, pracując solo lub w zespołach, poznają temat dopiero na starcie i w 40 godzin stworzą gry, które zaprezentują w niedzielę. Gościem specjalnym i mentorem będzie Maciej Miąsik, legenda polskiego gamedevu. Wydarzenie odbędzie się w Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu oraz online na platformie itch.io.

***
Games London uruchamia nowy program akceleracyjny dla brytyjskich studiów. Organizacja Games London ogłosiła start dwumiesięcznego programu akceleracyjnego, którego celem jest wsparcie brytyjskich twórców w rozwijaniu własnych marek i IP. Program ma pomóc niezależnym studiom w budowaniu potencjału biznesowego, pozyskiwaniu inwestorów i przygotowaniu strategii wydawniczej. Tymczasem brytyjska branża gier w trzecim kwartale 2025 roku pozostaje stabilna – odnotowano 49 fuzji i przejęć, w tym głośne ogłoszenie o przejęciu Electronic Arts przez konsorcjum inwestorów z udziałem saudyjskiego funduszu PIF za 55 mld dolarów. Z raportu Aream & Co wynika, iż rynek mobilny wzrósł do 21 mld dolarów, a PC i Switch 2 notują rekordowe wyniki, mimo spadku inwestycji publicznych i prywatnych.

***
Amazon Games kończy rozwój New World: Aeternum po czterech latach. Korporacja oficjalnie ogłosiła zakończenie aktywnego rozwoju MMO New World: Aeternum, uznając, iż „dalsze wspieranie gry nowymi aktualizacjami nie jest już możliwe”. Ostatnią zawartością będzie sezon 10 i aktualizacja Nighthaven z 13 października, udostępnione za darmo wszystkim graczom, podobnie jak dodatek Rise of the Angry Earth. Serwery pozostaną aktywne do 2026 roku, a tytuł wciąż będzie dostępny cyfrowo i w ofercie PlayStation Plus Extra i Premium. Amazon zapowiada, iż poinformuje o zamknięciu gry z co najmniej półrocznym wyprzedzeniem. Decyzja zbiegła się z ogłoszeniem zwolnienia 14 000 pracowników, w tym wielu z działu gier. Wewnętrzny komunikat ujawnił, iż firma ograniczy rozwój AAA MMO, koncentrując się na współpracy z zewnętrznymi studiami, takimi jak Crystal Dynamics przy nowym Tomb Raiderze.
***
Gry dedykowane na polski rynek mogą odnieść komercyjny sukces? To wynika z niedawnej premiery studia Simplicity Games – Sejm The Game. Gra rzeszowskiego studia, której premiera była prawie 2 tygodnie temu (23 października), sprzedała się już w ponad 37 tys. egzemplarzy i przyniosła twórcom ok. 335 tys. USD przychodu. Gra natomiast, charakteryzuje się animowaną i dość prostą oprawą stylistyczną oraz ciętym, nierzadko czarnym humorem, który z pewnością nie dotrze do odbiorcy globalnego. Jednocześnie produkcja zbiera pozytywne oceny, a samo studio w produkcji na dwa kolejne, ,,swojskie” tytuły – Janusz Symulator i Mirek Handlarz Symulator.
ZAGRAJ JUŻ TERAZ!
Słodki Jezu, idzieee!!!
Sejm The Game oficjalnie jest już dostępny na Steamie !
PS. Przypominamy, iż na start cena gry jest niższa! pic.twitter.com/p5BBcygaBL
— Simplicity Games (@simplicigames) October 22, 2025

1 dzień temu

















