Dziesięć lat temu laureatem nagrody Game of the Year podczas inauguracyjnej gali The Game Awards zorganizowanej przez Geoffa Keighleya została Dragon Age: Inkwizycja. To może być zaskoczeniem. Chociaż został wówczas dobrze przyjęty, dobrze się sprzedawał i pozostaje ukochany przez wielu fanów, Inkwizycja zajmuje niezręczne miejsce w kulturze gier.
W 2014 roku zostało to przyćmione przez głośne sensacje w Internecie, takie jak Hearthstone I Przeznaczenie; w następnym roku został całkowicie wyparty jako nośnik epickich gier RPG autorstwa Wiedźmin 3. Pozostaje także mocno w cieniu tego, co przydarzyło się jej twórcy, firmie BioWare, która przez kolejną dekadę zmagała się z niepowodzeniami Efekt Masowy: Andromeda I Hymni stara się utrzymać rozwój a Kontynuacja Dragon Age na torze. Inkwizycja nie została dokładnie zapomniana, ale nie zajęła też trwałego miejsca w kanonie gier. To po prostu gra, która wyszła raz i w którą grało kilka osób.
Dlatego dziwne może wydawać się przewidywanie, iż seria Dragon Age niedługo wygra swoje drugie z rzędu GOTY. Ale chociaż nie jestem na to całkiem gotowy – to będzie musiało poczekać, aż zobaczymy recenzje Dragon Age: Strażnik Zasłonyktórego data premiery przypada na 31 października — prawda jest taka, iż gwiazdy są idealnie dopasowane, aby BioWare mogło powtórzyć ten wyczyn. Na tym etapie Gra Roku jest Strażnik Zasłonyjest do stracenia.
Po pierwsze, należy wziąć pod uwagę, iż nowa gra Dragon Age ma naturalną przewagę w konkursie The Game Awards i to nie tylko dlatego, iż seria wygrywała już wcześniej. Jak wykazałem w mojej analizie co czyni grę rokujury głosujące TGA ma bardzo silna skłonność do gier jednoosobowych z kategorii RPG lub przygodowych gier akcji, najlepiej z mocnymi elementami narracyjnymi i wydajnościowymi, a najlepiej z wartościami produkcji AAA. Dragon Age: Strażnik Zasłony zaznacza wszystkie te pola. Jest to także wygodniejsza propozycja dla jury niż niektóre inne gry z 2024 r., które spełniają te same kryteria, jak niezwykła i wywołująca podziały gra Capcom Dogmat smoka 2. jeżeli zdobędzie wystarczająco dobre recenzje – duże jury The Game Awards składa się głównie z krytyków z mediów zajmujących się grami – powinno z łatwością zapewnić sobie nominację do GOTY.
Po drugie, większość Strażnik Zasłonykonkurencja ma przy sobie jakąś gwiazdkę. Final Fantasy 7: Odrodzenie, obecny liderjuż zaciera się w pamięci; został wydany w lutym i nie sprzedawał się spektakularnie dobrze. Astrobot to ulubieniec krytyków, ale jako pozbawiona fabuły, przyjazna rodzinie platformówka należy do gatunku, którego TGA historycznie nie traktuje tak poważnie. Legenda Zeldy: Echa Mądrości to niewielka pozycja w serii o nieco chwiejnej reputacji wśród krytyków — jej wynik Metascore wynoszący 85 jest niebezpiecznie niski jak na rywalizację z GOTY. Atlusa Metafora: ReFantazio to nadchodząca gra RPG, która cieszy się fantastycznym zainteresowaniem, ale jest to gra stworzona przez dewelopera działającego głęboko w swojej niszy, a nie przemawiającego do szerszej publiczności, jak zrobiła to większość zwycięzców GOTY.
Jakby tego było mało, kadrę opuścili inni potencjalni pretendenci. Indiana Jones i Wielki KrągGrudniowa data premiery przypada po upływie terminu TGA. Co ważniejsze, Cienie Assassin’s Creed zostało opóźnione w przyszły rok. Niezależnie od tego, czy byłby prawdopodobnym kandydatem do GOTY, czy nie, byłby z nim silnie konkurowany Strażnik Zasłony w celu zapewnienia relacji w mediach i wymiany poglądów w ostatnich miesiącach 2024 r. jeżeli chodzi o gry AAA dla jednego gracza, BioWare i wydawca EA mają tej jesieni niemal całkowicie czystą passę, bez żadnych rywali, o których można by mówić.
W rzeczywistości, Dragon Age: Strażnik ZasłonyNajwiększy rywal firmy i być może największa zewnętrzna przeszkoda, jaką napotyka na drodze do GOTY, nie jest nowym wydawnictwem, ale byłym zwycięzcą. Wrota Baldura 3 wygrała GOTY w 2023 roku, spotkała się z powszechnym uznaniem krytyków i na nowo zdefiniowała oczekiwania wielu graczy od tradycyjnej gry RPG fantasy. Hardcorowa mechanika gry, silne powiązania z grami planszowymi i nacisk na swobodę gracza uchwyciły ten moment, podczas gdy zespół Dragon Age zdaje się skierować swoją serię w odwrotnym kierunku, wprowadzając Strażnik Zasłonypromując go w eleganckim, bardziej skupionym na akcji stylu. Wrota Baldura 3Niespodziewany sukces jest prawdopodobnie dobrą rzeczą Strażnik Zasłony ogólnie rzecz biorąc — udowodniono, iż przez cały czas istnieje duża publiczność głodna mięsistych kampanii RPG. Ale jeżeli chodzi o szanse na GOTY, jury z pewnością je zmierzy Strażnik Zasłonyosiągnięć w porównaniu z osiągnięciami gry, którą wielu chętnie nazywa arcydziełem. Wrota Baldura 3 rzuca długi cień.
Dragon Age: Strażnik Zasłony wygląda dobrze; byliśmy bardzo zachęceni przez to, co graliśmy do tej pory. Gdy pojawią się recenzje, dowiemy się, czy ma szansę zdobyć tytuł Gry Roku. jeżeli osiągnie Metascore wynoszący 90 lub więcej, głupotą byłoby stawianie na niego. Istnieje bardzo kilka przeszkód Strażnik Zasłony powtarzając sztuczkę Inkwizycja wystartował w 2014 roku. Musi być po prostu dobrze.