Jak wygląda rynek aplikacji gier? Stan rynku mobile w 2023

mobiletrends.pl 1 rok temu

Gry od dawien dawna są trzonem zarobków dla całego sektora aplikacji. Często są też ostoją innowacji w podejściu do projektowania interfejsu ze sprytnie ukrytymi mechanizmami monetyzacji. Te zawsze górowały nad aplikacjami nie będącymi grami, ale 2022 rok pokazał wyjątkowo odwrotną tendencję. Pandemia rozochociła wszystkich wzrostami, ale nie oszczędziła w skutkach nikogo, także twórców gier mobilnych. Tym też się oberwało, ale nie tak mocno jak moglibyśmy przypuszczać.

W 2022 r. wydatki konsumentów na gry mobilne spadły o 5 proc. do poziomu 110 mld dolarów. Twórcy mogli się jednak w tym czasie cieszyć większą liczbą pobrań, która wzrosła o niespełna 7 mld, sięgając pułapu prawie 90 miliardów wszystkich pobrań gier w ogóle!

Jak podaje data.ai, dobrze znane gry jak Diablo Immortal czy Apex Legends Mobile odniosły sukces. Zarówno w adopcji, jak i wydatkach konsumentów na IAP (in app purchase). Gry mobilne mają coraz lepszą jakość, a niektóre są już już prawie w stanie zapewniać rozgrywki na poziomie znanym nam z konsoli, choć wytrawni gracze prawdopodobnie nie zgodziliby się z tym stwierdzeniem.

Genshin Impact przez cały czas podbija serca graczy, przekraczając 3 mld dolarów wydatków na IAP w drugim kwartale 2022r.

Gry typu hypercasual, takie jak Merge & Fight oraz DOP4: Draw One Part były w głównej osi zainteresowania, jednak 2022 r. zaskoczył nowymi tytułami, które gwałtownie wskoczyły do growego mainstreamu. Hitami okazały się gry Party Royale jak Stumble Guys, czy gry Word Puzzle Game, jak znane i kochane Wordle. Te dwa segmenty były bardzo często pobierane i ogrywane przez mobilnych graczy.

Kto przoduje w wydatkach i pobraniach graczy?

Pod względem wydatków konsumenckich, pierwsze miejsce na świecie zajmuje kategoria gier RPG, które osiągnęły 25,5 mld dolarów w wydatkach w aplikacji. Jednak jest to spadek o 8,3 proc. r/r w porównaniu do IAP z 2021 r. Mimo wszystko liczba pobrań wzrosła o 3,9 proc. Kategoria RPG pod kątem wszystkich wydatków IAP w grach w ogóle zajęła 31 proc. całego rynku, co interesujące gdy zauważymy, iż stanowi jedynie 3 proc. wszystkich pobrań gier w ogóle.

Na drugim miejscu plasują się gry formatu Strategia, które zaliczyły globalny spadek o prawie 7 proc. r/r w IAP. Wydatki w aplikacji uplasowały się na poziomie 12 mld dolarów. Tutaj również zauważymy przy tym 10 proc. wzrostu pobrań r/r. Gry strategiczne zajmują 15 proc. wszystkich wydatków w aplikacjach w ogóle i tylko 2 proc. całego rynku pobranych gier.

Trzecią kategorią, która zebrała najwięcej pieniędzy od graczy jest Match. Tutaj wydatki w aplikacji sięgnęły w 2022 r. 8,7 mld dolarów, co było spadkiem o 5,4 proc. r/r. Ilość pobrań podskoczyła o 11 proc. w porównaniu do 2021 r. i stanowi dzisiaj 5 proc. wszystkich pobrań. Wydatki w grach typu Match to 11 proc. wszystkich wydatków w grach mobilnych.

Na czwartym miejscu są gry z kategorii Casino. Te w ubiegłym roku zarobiły w swoim obrębie ponad 8 mld dolarów (IAP), co również było spadkiem o 1,7 proc. r/r. Widać tu jednak ogromny wzrost zainteresowania tego typu grami, gdyż ilość pobrań wzrosła o prawie 50 proc. r./r/ Mimo tego, aplikacje hazardowe stanowią tylko 3 proc. wszystkich pobrań gier, a wydatki w nich odpowiadają za 10 proc. wszystkich wydatków w aplikacjach w 2022 r.

Z kolei światowym liderem pobrań jest wspomniana już kategoria gier, czyli Hypercasual. Gry tego typu zyskały 7,5 mld pobrań r/r, co było wzrostem o 8,4 proc. w porównaniu do 2021 r. Te same gry odnotowały też 2,4 proc. wzrostu w wydatkach wewnątrz aplikacji. Mimo wszystko, to przez cały czas tylko 0,3 proc. wszystkich wydatków w aplikacjach. Gry hipercasualowe mogą się jednak pochwalić 19 proc. udziałem we wszystkich pobraniach gier w 2022 r.

W 2022 roku, drugą najczęściej pobieraną kategorią gier była Simulation, która cieszyła się wzrostem ponad 10 mld pobrań, co stanowiło 17 proc. wszystkich pobrań gier i było wzrostem dla tej kategorii o 13,5 proc. r/r. Jednak wydatki graczy w tej kategorii spadły o niebagatelne 17 proc, co stanowi 10 proc. wszystkich wydatków w grach w 2022 r.

Trzecią najczęściej pobierana kategorią były gry Action. Akcyjniaki osiągnęły w 2022 r. 6,2 mld pobrań r/r, co było wzrostem o 8 proc. Wydatki w grach akcji wzrosły też o 21 proc. r/r. Action to 11 proc. wszystkich pobrań i 6,4% wszystkich wydatków w grach mobile w 2022.

Dzieciaki również skorzystały, co widać po wysokiej pozycji kategorii Kids. Gier dla dzieci było pobranych o 4,2 mld więcej niż w 2021 roku, czyli prawie 1 proc. wzrostu. Wydatki w aplikacjach tego typu spadły jednak o prawie 14 proc. W 2022 r. gry dla dzieci to 7 proc. wszystkich pobrań i tylko 0,6 proc. wszystkich wydatków na gry w ogóle.

Gry na globalnym poziomie

Najpopularniejszą grą na świecie pod kątem liczby pobrań była aplikacja Phone Case DIY z kategorii Hypercasual.

Z kolei, grą, w której użytkownicy – gracze wydali najwięcej pieniędzy była aplikacja Honor of Kings z kategorii gier Akcji.

Top kategorie gier pod kątem czasu spędzonego w aplikacji

Chyba każdy z nas słyszał o Minecraft czy Roblox. To gry, które pochłaniają olbrzymią ilość czasu. Ostatnio Roblox zyskał drugą twarz, po tym jak młodzi użytkownicy zaczęli w nim organizować różne ceremonie, jak np. msze święte, pogrzeby czy posiedzenia sejmu, w iście minecraftowej estetyce. Roblox to prawdziwy hit 2022 roku. Gry tego typu należą do kategorii Creative Sandbox i zdominowały wzrost na wielu rynkach. Jak czytamy w „State of Mobile 2023”, w 2022 roku, skali globalnej czas spędzany na grach Creative Sandbox wzrósł o 25 proc. r/r. Korea Południowa mocno połynęła w tej kategorii, serwując jej ponad 45 proc. wzrostu spędzanego w niej czasu r/r.

Z kolei gry strzelanki spadły o blisko 20 proc. w tym czasie, na całym świecie, co czyni je największymi pokonanymi przez ubiegły rok. Jedynie Chińczycy i Saudowie wkręcili się w ten rodzaj gier bardziej od reszty, bo obserwowaliśmy u nich, kolejno 15 proc. i 45 proc. wzrostu r/r.

Chińczycy zarabiają ponad 30 proc. wszystkich wydatków graczy mobilnych

Rynek chiński jest ogromny, ale też bardzo konkurencyjny. Zwłaszcza, gdy mowa o grach mobilnych. To największy rynek na świecie, ale poza konkurencją miota się między regulacjami. Nic dziwnego, iż wydawcy postanowili wyjść poza granicę swojego kraju. Ci, odnoszą sukcesy za granicą, szczególnie na rodzimych rynkach azjatyckich. Data.ai mówi o tym, iż chociażby Japonia okazała się jednym z najbardziej udanych kierunków ekspansji zagranicznych, a chińscy wydawcy gier mają tam juz prawie 25 proc. udziału w rynku gier.

Rosnąca jakość chińskich gier jest widoczna. Idzie to w parze z technologią jaką dysponują. Chińczycy mają też ogromne zdolności w konkurowaniu ze światowymi potęgami, w grach nie jest inaczej. Z powodzeniem dążą do wyminięcia Stanów Zjednoczonych czy Korei Południowej.

Podsumowanie

Chociaż gry przez cały czas cieszą się zainteresowaniem, to wydatki w nich zaczynają być ograniczane. Nic dziwnego. Z jednej strony rozrywka, która notabene, jest coraz bardziej jakościowa, odciąga nas od trudnej rzeczywistości, a z drugiej strony rzeczywistość sama puka nam do okna. Oczywiście nie wszystkie gry zaliczają ogromne spadki, ale tendencje w wydatkach wewnątrz aplikacji pokazują, iż również gracze coraz ostrożniej podchodzą do swoich portfeli.

Źródło: https://www.data.ai/en/insights/market-data/state-of-mobile-2023/
Idź do oryginalnego materiału