Jako pisarz stołowy muszę przyznać, iż gry miniaturowe to trochę ślepy punkt. Dlatego nie byłem zaskoczony, kiedy Maladum: Lochy Enveronunajnowsza wielka rzecz w grach miniaturowych, najwyraźniej pojawiła się znikąd. Nagle, tabletowi recenzenci z Youtubera Brzoskwiniowe porady do współpracownika Polygon Charliego Theela śpiewali Maladumpochwały, przy czym ten pierwszy nazywał to „idealna forma dungeon crawlera”. Niedawno ogłoszono dwa nowe rozszerzenia, co wydawało się idealnym momentem, aby dowiedzieć się, czym jest ta gra.
Jak napisał Theel w swoim „Najlepsze gry roku jak dotąd” łapanka, Maladum to adaptacja fantasy Przestrzeń rdzeniacyberpunkowy dungeon crawler z 2019 roku autorstwa Battle Systems, który zyskał uznanie dzięki skomplikowanym elementom dotykowym i pełnej napięcia grze. Ten oryginalny system został zaktualizowany o okleinę fantasy w zeszłorocznej wersji Maladumw tym, co Theel określił jako „jeden z najbardziej inspirujących i kreatywnych dungeon crawlerów, jaki pojawił się na rynku w ostatniej dekadzie”. Wydaje się, iż gracze planszowi się z tym zgadzają MaladumKickstartera 2023 zebrał prawie 1 milion dolarów i przekazał darczyńcom na początku tego roku.
Czym więc jest dungeon crawling? To styl gry wywodzący się ze starych, szkolnych gier RPG D&Dgdzie celem jest eksploracja głębin, jak się domyślacie, lochu. Niezależnie od formy, jaką przyjmują, dungeon crawlery proszą graczy o rozwiązywanie zagadek, walkę z potworami w walce taktycznej i poszukiwanie skarbów, wykonując po drodze heroiczne misje. Co sprawia Maladum różni się od gier w swojej klasie Heroquest Lub Zejście to niekonwencjonalna metoda radzenia sobie z tymi podstawowymi elementami gatunku. „W przeciwieństwie do większości dungeon crawlerów, gra naśladuje strukturę strzelanek ekstrakcyjnych Tryb DMZ w Call of Duty Lub Ucieczka z Tarkowa”- napisał Theel w swojej recenzji na temat eliminacji graczy. „Twoim głównym celem jest wejście i wyjście.”
Maladum rozgrywa się w oparciu o serię scenariuszy, z których każdy ma swoje własne cele, takie jak misje ratunkowe lub kontrola potworów. Mechanika Zagłady w grze rozwija się wraz z postępem sesji, zwiększając trudność ucieczki w miarę zagłębiania się w lochy, w miarę pojawiania się coraz większej liczby potworów. Chociaż jest skonfigurowany dla wielu graczy, Maladum można grać solo i ma ramy dla ciągłej kampanii, w której gracze mogą zachować te same postacie i stracić łupy, które zdobyli w poprzedniej sesji.
Ta gra nie wymaga zagłębiania się w lochy na bliżej nieokreślony czas, chociaż biorąc pod uwagę jakość materiałów gry, możesz chcieć spędzić wiele godzin w prawdziwym świecie, analizując każdy szczegół. W filmie o rozpakowywaniu Peachy Tip podkreślił intuicyjną konfigurację miniatur i ustawienia lochów 3D. Szczegóły tych kartonowych wycięć i wiele skomplikowanych części tego lochu byłyby przedmiotem zazdrości każdego gracza planszowego, chociaż cierpliwość, organizacja i zręczność wymagana do złożenia tego wszystkiego przypomniały mi, dlaczego moje gry zwykle żyją w teatrze umysłu .
Dwa tygodnie temu na swoim kanale YouTube firma Battle Systems ogłosiła dwa Maladum rozszerzenia: Bestie z Enveronu I O piwie i przygodzie. Wyjdzie w listopadzie, Bestie dodaje trochę różnorodności biologicznej do lochów, wraz z dziewięcioma dodatkowymi kartami wydarzeń i jedną ukrytą lokalizacją. O piwie i przygodzie zostanie wydany w grudniu i jest nieco bardziej rozbudowany, zawiera własną księgę zasad, drukowane elementy terenu oraz dodatkowych NPC, zadania poboczne i łupy, z którymi gracze mogą się zmierzyć podczas trwających kampanii.
Obydwa Bestie z Enveronu I O piwie i przygodzie są w tej chwili dostępne w przedsprzedaży.