W ostatnim czasie na naszym rynku ukazało się całkiem sporo gamingowych książek i albumów. Czy książki dla graczy, to dobry pomysł? W tym poradniku odpowiemy i doradzimy odpowiednie egzemplarze.
Mijający rok, jak i poprzednie przyniosły nam kilka ciekawych pozycji do poczytania dla fanów gamingu. Pojawiły się albumy, książki kucharskie, biografie oraz historie konkretnych serii gier. Z pewnością jest z czego wybierać, książki dla graczy mogą być również świetnym prezentem pod choinkę!
Albumy dla Graczy
Konsole do gier 2.0 – Evan Amos
Album z unikatowymi zdjęciami niemal wszystkich urządzeń do gier, jakie kiedykolwiek ujrzały światło dzienne. Wśród nich również znane i lubiane w Polsce mikrokomputery! Zajrzyj do wnętrza konsol i gadżetów, poznaj ciekawostki, dane techniczne i rys historyczny. Aż 312 stron na grubym, kolorowym papierze oraz w twardej, szytej oprawie i folii zabezpieczającej.
Książka „Konsole do gier 2.0” zawiera dziesiątki zdjęć, wykonanych przez fotografa i miłośnika gier Evana Amosa. Od Atari, przez wszystkie znane i klasyczne systemy, aż po Nintendo Switch, Xbox Series S/X i PlayStation 5. Książkę można zamawiać w sklepie Wydawnictwa Gamebook.
Wielka Księga Mario
Wielka Księga Mario jest bowiem albumem poświęconym tej postaci. Pięknie wydanie, w twardej oprawie skrywa prawie 150 ston pełnych wiedzy, ciekawostek i informacji na temat Mario, ale także Nintendo i ich konsol.
Jako iż jest to album, to na każdej stronie znajdziemy też mnóstwo grafik, zdjęć i zrzutów ekranu z gier. Oglądanie tego sprawia dużą przyjemność, bo całość wydana jest na najwyższym poziomie. Nie jest to tani wydruk, a pozycja, którą z dumą będzie można postawić na wspomnianej wcześniej półce.
222 polskie gry, które warto znać — Marcin Kosman
Dziś branża gier jest wizytówką polskiej popkultury, a jej sukcesy mogą wprawić w zakłopotanie filmowców i muzyków. Są efektem wielu lat ciężkiej pracy i nieustannej nauki na własnych błędach. Książka „222 polskie gry, które warto znać” obrazuje tę drogę, pokazując, jak gry i trendy zmieniły się przez lata. Od 8-bitowych dzieł pasjonatów tworzonych na komputerze rodziców, przez pierwsze profesjonalne twory niewielkich grup, po światowe hity sprzedażowe produkowane przez studia liczące setki osób.
To autorski wybór ważnych, niezwykłych bądź po prostu ciekawych tytułów, dzięki którym polska branża znajduje się dziś w eksponowanym miejscu, rozpalając wyobraźnię fanów gier z całego świata. To 222 manualnie złapane obrazki, opisy przybliżające dany tytuł, a w wybranych przypadkach również anegdoty prosto od twórców.? Całość w pełnym kolorze, powiększonym formacie i na grubym kredowym papierze. Książkę można zamawiać w sklepie Wydawnictwa Open Beta.
Biografie
DOOM Guy: Życie w pierwszej osobie – autobiografia Johna Romero
DOOM Guy opowiada historię Johna Romero począwszy od młodzieńczych lat, pełnych przemocy i konfliktów rodzinnych, przez fascynację programowaniem i współtworzenie kamieni milowych elektronicznej rozrywki, po upadek na samo dno i podniesienie się z niego. Romero jest szczery w osądach, niekiedy wręcz brutalny wobec samego siebie, ale z każdego doświadczenia stara się wynieść lekcję – i podzielić nią z czytelnikami.
Z książki czytelnik dowiaduje się o tym, jak powstawały takie hity, jak Commander Keen, Wolfenstein 3D, DOOM i Quake. Dowiesz się, jak doszło do konfliktu w id Software, a później wydania niesławnej Daikatany. Romero opisuje też proces fascynacji grami komórkowymi i społecznościowymi. Wspomina wreszcie powrót do tego, co zawsze robił najlepiej – projektowania strzelanin z perspektywy pierwszej osoby. Książkę można zamawiać w sklepie Wydawnictwa Open Beta.
Wbrew regułom gry. Z Bronksu na szczyt Nintendo — Reggi Fils-Aimé
Reggie Fils-Aimé, były prezes i dyrektor operacyjny Nintendo of America, dzieli się w książce „Wbrew regułom gry. Z Bronksu na szczyt Nintendo„ opowieściami o jego nieprawdopodobnej drodze na szczyt oraz poradami na temat przywództwa.
Chociaż najbardziej znany jest z ikonicznej roli prezesa Nintendo of America – unieśmiertelnionej przez wypowiedziane na otwarciu konferencji Nintendo na E3 w 2004 roku słowa: „Jestem Reggie. Przyszedłem skopać tyłki i przejąć ster. A zależy nam tylko na robieniu gier”. To historia Reggiego Fils-Aimé’a, który z pewnością jest najlepszym przewodnikiem dla osób chcących odnieść sukces wbrew przeciwnościom losu.
Dowiedz się od Reggiego, jak wykorzystać myślenie wbrew regułom do określenia wyborów życiowych, które uczynią Cię naprawdę szczęśliwym. Przełam więc negatywne postrzeganie ze strony tych, którzy Cię nie doceniają lub wręcz odrzucają. Wprowadź na nowy poziom też swój zapał, wytrwałość i odporność, niezbędne, by dominować w świecie biznesu i osiągnąć swoje zawodowe marzenia. Książkę można zamawiać w sklepie Wydawnictwa Open Beta.
Legendy gier wideo – Bartłomiej Kluska
Dzięki książce prześledzisz życie najwybitniejszych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiesz się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity. Poznasz twórców, którzy stali się milionerami, a potem wszystko stracili. Odkryjesz historie małych firm, które stały się wielkimi korporacjami.
W trakcie dwudziestu wartko napisanych rozdziałów dowiesz się, kto pierwszy poruszył postacią na ekranie, jak narodziły się komputerowe RPG-i, dlaczego grom tak blisko do filmów, kto wymyślił otwarte światy, jak narodziły się strzelanki czy wreszcie, który znany twórca poleciał w kosmos jako drugi cywil w historii. Książkę można zamawiać w sklepie Wydawnictwa Gamebook.
Ciekawe historie
Jacked. Chuligańska historia Grand Theft Auto — David Kushner
To popkulturowa historia na miarę przełomu wieków. Zaczyna się w bocznych uliczkach szkockiego Dundee, gdzie genialne geeki z DMA Design wymyśliły GTA. Początkujący marketingowiec i gracz-rebeliant Sam Houser widział w grze ogromny potencjał. Więc naciskał DMA, by uczynić ją jeszcze większą, dzikszą i bardziej zabawną. Pozwalając graczom eksplorować do woli ziarniste miasta i kreować zadymę, gdzie tylko im się podobało.
Dzięki przełomowym innowacjom i filmowemu zacięciu, GTA gwałtownie stało się siłą napędową nowej firmy Housera, Rockstar Games. A przy okazji najgorętszą grą na świecie. Ale jeden z najsłynniejszych amerykańskich wojowników kulturowych, Jack Thompson, wyruszył na własną misję. Usunięcia GTA ze sklepowych półek za deprawowanie młodzieży, a przy okazji rzucenia Rockstar na kolana. choćby jeżeli oznaczało to wściekłość samych graczy. Książkę można zamawiać w sklepie Wydawnictwa Open Beta.
Wiedźmin. Historia fenomenu — Adam Flamma
Książka „WIEDŹMIN. Historia fenomenu” autorstwa Adama Flamma, to pierwsza i jedyna biografia Wiedźmina. Bogato ilustrowana, zawierająca masę ciekawostek i nieznanych faktów biografia, na którą Biały Wilk w końcu zasłużył. Na czytelników czekać będą aż 504 strony bogato ilustrowanej lektury.
Niech żyje Mortal Kombat. Runda 1 – David L. Craddock
Obszerna, wnikliwa opowieść o początkach legendarnej serii gier, Mortal Kombat. Według polityków i rodziców Mortal Kombat był zagrożeniem dla społeczeństwa. Dla graczy był to sposób na życie. Uwielbiana i przez oddanych cwaniaków, którzy pokonywali tysiące kilometrów, jeżdżąc od wybrzeża do wybrzeża, aby zmierzyć się z najlepszymi graczami w salonach gier, i przez zagorzałych fanów, którzy poświęcali swój czas na zbieranie figurek, bicie rekordów świata i zgłębianie historii, seria Mortal Kombat znajduje się na szczycie list sprzedaży od 30 lat, a jej popularność nie słabnie. Książkę można zamawiać w sklepie Wydawnictwa Open Beta.
Nie każda bajka dobrze się kończy. Wzlot i upadek Sierra On–Line — Ken Williams
To autobiograficzna wędrówka w przeszłość, gdy Sierra firma założona przez Kena i jego żonę Robertę przy kuchennym stole – była branżowym potentatem, produkując niezapomniane przygodówki i wydając liczne hity, by wymienić tylko takie tytuły i serie, jak Half-Life, Lords of the Realm czy Caesar.
Ken Williams, wieloletni prezes Sierry, dzieli się nie tylko opowieściami o spotkaniach z Billem Gatesem, Steve’em Jobsem czy Jeffem Bezosem. Oraz anegdotami o tym, jak prawie kupił id Software, ale i własnym spojrzeniem na branżę na przestrzeni lat. Dzięki temu „Nie każda bajka dobrze się kończy” jest nie tylko cenną książką o historii gier. To zbiór ciekawych uwag dla wszystkich osób tworzących dziś branżę. Książkę można zamawiać w sklepie Wydawnictwa Open Beta.
Krew, pot i piksele — Jason Schreier
Jak powstają znane gry – Wiedźmin, Dragon Age, Stardew Valley, Destiny, Diablo? Tworzenie gier komputerowych w dzisiejszych czasach jest często bardziej fascynujące niż efekt końcowy. Jason Schreier zabiera czytelników w niezwykłą podróż za kulisy przemysłu gier wideo, gdzie twórcą może być zespół 600 przepracowanych geeków lub jeden geniusz.
Opisując artystyczne wyzwania stojące przed producentami, techniczne bariery, żądania graczy i pracę przypominającą robotę w korporacji, autor dochodzi do wniosku, iż każda z gier jest swoistym cudem. To podróż do istnego piekła, jakim jest świat twórców gier, a jednocześnie hołd dla wszystkich tych, którzy próbują sprostać niebotycznym oczekiwaniom otoczenia i stworzyć najlepszą grę, jaką tylko można sobie wyobrazić.
Książki kucharskie
Wiedźmin. Oficjalna księga kucharska — Anita Sarna
Wyrusz w smakowitą wędrówkę, w trakcie której odkryjesz receptury inspirowane kulinarnie bogatym dziedzictwem świata Wiedźmina. Przepisy zebrane i spisane przez kulinarną przewodniczkę zabiorą cię do miejsc znanych z opowieści starych gawędziarzy, opasłych oxenfurckich tomiszczy czy też ballad mistrza Jaskra.
Spędź wieczór w Białym Sadzie przy misce aromatycznej mahakamskiej zalewajki lub pysznym deserze z soczystych pieczonych owoców. Przejedź piaszczystym traktem w drogę do Velen, gdzie poznasz smak domowego posiłku przygotowywanego przez gościnnych mieszkańców tamtejszych wiosek. Skosztuj przekąsek na targu w Oxenfurcie i poznaj prawdziwą feerię lokalnych i cudownie egzotycznych smaków w novigradzkim porcie. Wsiądź na statek płynący na mroźne Skellige, gdzie przyrządzone w wyspiarskim stylu ryby popija się grzanym piwem, albo ucztuj w najlepszych austeriach i skąpanych słońcem winiarniach Toussaint oraz Beauclair. Odkryj też kulinarne sekrety skrywane przez niepozorny, podniszczony dziennik.
Destiny: The Official Cookbook
Destiny: The Official Cookbook zgłębia przepisy zebrane od Strażników z całego Układu Słonecznego. Oparta na uznanej serii gier wideo Destiny firmy Bungie, ta oficjalna książka kucharska pełna jest przepisów inspirowanych Strażnikami i miejscami znanymi z uniwersum gry. Idealna dla wszystkich Łowców, Tytanów i Czarowników, Destiny: The Official Cookbook wypełniona jest więc nie tylko przepisami, ale też informacjami pozwalającymi graczom poszerzyć swoją wiedzę na temat rozległego uniwersum Destiny.
Inne
Cyberpunk. Odrodzenie — Andrzej Ziemiański
Oprócz nawiązania do klasyki gatunku, w książce „Cyberpunk. Odrodzenie” oddaje też ducha obecnych czasów, które zdają się spełnieniem obaw sprzed lat. Uciekamy w wirtualną rzeczywistość, bo ta prawdziwa staje się nie do zniesienia, jesteśmy niepewni przyszłości, bombardują nas postapokaliptyczne newsy, a zewsząd atakują technologiczne nowinki. Zaledwie krok dzieli nas od świata, w którym człowiek, zdominowany technologią, będzie musiał walczyć przeciwko maszynie.
„Cyberpunk. Odrodzenie” pozwala zanurzyć się w otchłani gigantycznego, rozświetlonego neonami miasta, w którym rządzą zbrodnia i nauka przyszłości. Powieść Andrzeja Ziemiańskiego już przed polską premierą wzbudziła zainteresowanie na światowym rynku – książka ukaże się m.in. w Czechach, realizowane są rozmowy o sprzedaży praw do innych państw.
Cyberpunk 2077: Bez przypadku — Rafał Kosik
Uniwersum Cyberpunk 2077 bez wątpienia jest bardzo bogate. Night City i okolice stanowią tło dla wielu interesujących wydarzeń. Jedną z największych zalet gry studia CD Projekt RED była fabuła – nie tylko głównych zadań, ale też pobocznych. Cyberpunk dostał też kilka komiksów, które recenzowałem oczywiście na portalu. Możecie także przeczytać moją opinię na temat jedynej oficjalnej książki o świecie gry.
Natomiast jeżeli czekacie na premierę planszówki, noszącej podtytuł Gangs of Night City, to na pewno wiecie o opóźnieniu jej wysyłki – powinniśmy się jej spodziewać w listopadzie. Nie znaczy to bynajmniej, iż przed listopadem nie będzie niczego ze świata wykreowanego przez Mike’a Pondsmitha. Zmierza przecież pierwsze rozszerzenie fabularne, Widmo Wolności. Jednak jeszcze przed jego premierą będziemy mogli oddać się lekturze nowej książki. Wydawnictwo Powergraph zapowiedziało bowiem Cyberpunk 2077: Bez przypadku!