Paper Trail i Slider to gry logiczne, w których zmieniasz świat

cyberfeed.pl 1 miesiąc temu


Mistrzostwo to jedno z tych słów, które rzuca się, gdy mówimy o grach. Jako medium interaktywne, gry mogą wpoić ci poczucie spełnienia, które, choć nie jest niemożliwe do przekazania w gatunkach nieinteraktywnych, przychodzi naturalnie w formie sztuki ze stanami porażki. jeżeli potrafisz ponieść porażkę, logiczne jest, iż potrafisz odnieść sukces.

Chociaż gry nie są monolityczne pod względem sposobu, w jaki są projektowane, wiele tytułów osiąga to poczucie spełnienia, dając ci kontrolę nad postacią, która musi pokonać stojące przed nią wyzwania. Link kończący loch. Mario zręcznie przeskakujący przez platformy. I tak dalej. Mistrzostwo w tych kontekstach jest triumfem jednostki nad światem. Wygrywasz, wychodząc na wierzch, nie ulegając surowości swojego otoczenia. Wygrywasz, skutecznie poruszając się po otaczającym cię świecie. Ale co jeśli, aby odnieść sukces, potrzebujesz czegoś więcej niż tylko indywidualnej woli? Co jeżeli najpierw musisz zmienić świat?

Ślad papierowy I Suwakdwie niedawno wydane gry logiczne, obie wymagają od gracza przekształcenia świata, aby móc się rozwijać. Zanim zagłębię się w tę argumentacyjną króliczą norę, chcę stwierdzić, iż pod względem narracyjnym żadna z gier nie dotyczy wprost „zmiany świata”. Obie zawierają funkcjonalne historie, których głównym celem jest przygotowanie rozgrywki, która w obu przypadkach jest gwiazdą widowiska. Nie nazwałbym żadnej z nich „grą fabularną”. A jednak — jeżeli pozwolisz na oklepane określenie — czyny mówią głośniej niż słowa, a w grach mechanika często mówi głośniej niż pola dialogowe.

Ślad papierowy można by nazwać symulatorem chodzenia, jeżeli skupisz się wyłącznie na działaniach głównej bohaterki Paige. Paige po prostu chodzi. Na iOS, gdzie grałem, stukasz w część ekranu, a ona tam idzie. OK, w porządku, czasami popycha głazy i wchodzi w interakcje z innymi elementami. Ale głównie chodzi (powoli).

Prawdziwa akcja Ślad papierowy jest w manipulacji światem wokół Paige. Podzielony na kwadraty i prostokąty, każdy poziom Ślad papierowy można złożyć, przeciągając rogi strony. Pod każdą stroną znajdują się nowe ścieżki i wzory, które można dopasować do górnej części strony, tworząc nieprzerwaną ścieżkę. Sztuczka na każdym etapie polega na składaniu i rozkładaniu każdej strony tak, aby Paige mogła przejść z jednego końca na drugi. Komplikacje, takie jak płyty naciskowe i kostki do gry, które muszą być dopasowane do identycznego odpowiednika, mnożą się z czasem, sprawiając, iż etapy środkowej gry stają się ćwiczeniem eksperymentowania i cierpliwości. Ale bez względu na to, ile komplikacji wprowadza gra, to, co zawsze robisz w Ślad papierowy składa świat w nowe kształty i układy, tworzy nowe ścieżki z niemożliwych krajobrazów, sprawia, iż ​​świat jest przejezdny tam, gdzie kiedyś był odizolowany. Świat jest podatny na kształtowanie i to od ciebie zależy, jak go ukształtujesz.

Suwak podejmuje podobne podejście, ale zamiast składać świat, ty — cóż, prawdopodobnie możesz zgadnąć na podstawie tytułu. Czy lubisz puzzle ze slajdami? Te małe układy siatek 3×3 z ośmioma blokami, które przesuwasz, aż odsłonisz cały obraz? Dobrze, bo to jest Suwak Krótko mówiąc, nie patrzysz na układankę z góry; chodzisz po niej, przesuwając świat wokół siebie w nowe permutacje, a na końcu przywracając go do pierwotnej postaci.

Suwak łączy w sobie estetykę Minit, Podopowieśćmiłość do non sequiturs i łamigłówek slajdów z wielu gier. To czarujący pakiet, tym bardziej atrakcyjny, iż jest całkowicie darmowy. Przechodzisz przez serię obszarów, gromadząc nowe kafelki do umieszczenia w łamigłówkach slajdów, które możesz następnie przesuwać, aby dać swojej postaci więcej miejsca do poruszania się. Z czasem dodawane są sztuczki, takie jak grzyby bioluminescencyjne, które można przejść tylko wtedy, gdy zostaną aktywowane przez pobliskie źródło światła, lub obszar, w którym obracasz kafelki zamiast je przesuwać. choćby bardziej niż Ślad papierowy, Suwak daje poczucie, iż przemierzasz świat pełen wzajemnych powiązań, ale taki świat jest ze sobą połączony tylko ze względu na twoje działania.

Zagrałem w obie gry zaraz po Aranżerkolejna gra wydana w ciągu ostatnich kilku miesięcy, w której poruszanie światem jest równie ważne, co poruszanie postacią. Zastanawiając się nad moim doświadczeniem z każdą z nich, to, co sprawiło, iż wszystkie wydawały się tak nowe — zwłaszcza biorąc pod uwagę gry w dialogu ze sobą — to to, jak rzucały mi wyzwanie, aby podejść do nich z innym nastawieniem, niż zwykle wnoszę do gry. Zamiast pytać: „Co mam przed sobą i jak to przewyższyć?”, do wszystkich trzech gier podchodziłem z pytaniem: „Co mam przed sobą i jak to zmienić?”.

Być może wydaje się to subtelną zmianą terminologii, niegodną rozróżnienia, ale ja tak nie uważam. Każda z nich w rzeczywistości oznacza radykalnie inną filozofię. Kiedy rozważasz świat jako coś, co należy przewyższyć, w pewnym sensie akceptujesz go takim, jaki jest. Na dobre lub na złe, tak właśnie jest. Moją jedyną rolą jest zatem zrobienie wszystkiego, co w mojej mocy, aby pokonać przeszkody, jakie się pojawiają. Ale kiedy zamiast tego pytasz, jak świat mógłby się zmienić, jak świat mógłby zostać przekształcony, zaczynasz podchodzić do problemów z zupełnie innym nastawieniem. Zaczynasz pytać, czy sprawy mogłyby być łatwiejsze, gdybyśmy zmienili strukturę X, aby wyglądała jak Y. Zaczynasz rozważać, czy nowe ścieżki mogłyby się otworzyć, gdybyśmy tylko zmienili naszą perspektywę na Z. Nie próbuję być zbyt efekciarski, ale myślę, iż gry, poprzez swoją mechanikę, mają zdolność wpajania ci różnych nastawień. Czym jest gra, jeżeli nie ustalonym zestawem działań przekazywanych ci przez programistów? Czym jest gra, jeżeli nie sposobem widzenia, działania?

Ślad papierowy I Suwak obie gry dotyczą zmiany świata. Aby je opanować, czyli pokonać, musisz patrzeć na świat nie jako na coś statycznego, nieruchomego, ale jako na coś, na co możesz wpłynąć na lepsze. Musisz myśleć o mistrzostwie w nowy sposób: widzieć swoje otoczenie nie jako wroga, ale jako część większej układanki. Musisz zmienić świat.

Ślad papierowy została wydana 21 maja na iOS za pośrednictwem Netflix, Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, Xbox One i Xbox Series X. Suwak został wydany 24 lipca na Windows. Przejrzeliśmy Ślad papierowy na iOS za pośrednictwem serwisu Netflix i Suwak na Windows przez Steam. Vox Media ma partnerstwa afiliacyjne. Nie wpływają one na treść redakcyjną, chociaż Vox Media może zarabiać prowizje za produkty zakupione za pośrednictwem linków afiliacyjnych. Możesz znaleźć dodatkowe informacje o polityce etycznej Polygon tutaj.



Source link

Idź do oryginalnego materiału