Pixel #74: Vive Flow, Komornik, Lem, ZX80/ZX81, Jet Set Willy, Conan, Zelda

3 lat temu

Czego tu nie ma: dwie okładki (jedna kolekcjonerska, dla prenumeratorów), podwójna okładka (z jednej strony Komornik, z drugiej Riftbreaker) i duża dawka nostalgii. Od C(onana), przez D(elphine) Software, aż po Z(eldę) i komputery na „ZX”. I jeszcze smakowity, monochromatyczny deser dla patronów Pixela…

Rozgrzewka to zbiór migawek z tegorocznego Pixel Heaven: kto był – powspomina, kto nie był – może posmakować atmosfery na statycznych obrazkach. Nie musicie tęsknić, Pixel Heaven obiecał powrócić w przyszłym roku.

W Indykarium – mini relacja z rozdania nagród przydzielonych podczas Pixel Heaven (w ramach Pixel Awards Europe 2021) – zgadnijcie, kto zgarnął największą pulę statuetek… Jest też parę zdań o stanie polskiego gamedevu, CEEGA, Digital Dragon Awards i kilku innych, indyczych wydarzeniach. W programie opierzonych (lub jeszcze nie) rozrywek oraz komentarzy przewidziano: The Tale of Bistun, Tails of Iron, The Sin Collector, Dr Livingsone’a, Fono, Pawnbariana i HADR.

Kącik okularników VR przymierza Vive Flow i dzieli się wrażeniami z SURV1V3 oraz Hellroad VR. RetroExpress zapędził się na przejazdy prowadzące do ZX Spectrum (Forward the Past oraz Project Vaelius) i C64 (Graviton i Soulless 2: The Armour of God).

W Loading Szymon Góraj rozmawia z Michałem Gołkowskim – twórca uniwersum Komornika – świata, o którym przeczytamy w opublikowanej w tym numerze recenzji.

Kto i gdzie zawędrował w tym odcinku? MRW odkrywa antologię The Dark Pictures w odcinku House of Ashes, walczy jako dzielna kobieta w Metroid Dread i bawi się marionetkami w A Juggler’s Tale, w przerwach przemieniając się w Demon Slayera. Bartek Czartoryski broni galaktyki we wdziankach Guardians of the Galaxy.

Szymon Góraj poszukuje interakcji w The Alien Cube i walczy w Insurgency: Sandstorm. Paweł Schreiber przemierza zamaskowany świat Sable i zwiedza ziemię obiecaną w Jett: The Far Shore. Sir Haszak podróżuje przez Neo-Londyn w Coffee Noir oraz próbuje dorosnąć w Growing Up.

Bazyl odkrywa The Eternal Cylinder. User Jama odkrywa tajemnice Industrii i walczy o przetrwanie w Back 4 Blood. Zdan prowadzi boje w dziwnym świecie Astria Ascending. Borek próbuje swoich sił w garniturze Herculesa Poirota.

W tym miejscu dla patronów Pixela przewidziano kolejną dawkę popkultury komiksowej PRL-u. Yans, dzieła Zbigniewa Kasprzaka, Tadeusza Raczkiewicza, Tomka Grota, Andrzeja Krzepowskiego, wspaniałości takie jak Bogowie z gwiazdozbioru Aquariusa i Wyprawa na Ziemię – to zaledwie fragment atrakcji opublikowanych na czarno-białych stronach (podpowiadamy: jest też Świat Młodych).

Po tej sentymentalnej podróży, czas na jeszcze większą dawkę nostalgii – sprzątający górnik i posiadłość pełna niebezpieczeństw – po tym materiale (Marcina M. Drewsa) Jet Set Willy nie będzie miał przed wami żadnych tajemnic (i komiks spółki Kleszczart + Bartłomiej Kluska do kompletu, dla prenumeratorów oraz bywalców salonów – wizualizacja znacznie niżej).

Kilka stron dalej Paweł Gawlikowski przygląda się tym odcinkom serialu Zelda, które trafiły na ekrany mobilnych konsol. Bartek Czartoryski doszukuje się za to Conanów Barbarzyńców na ekranach konsol i komputerów.

Piotr Żymełka rozkłada na części składowe imperium Delphine Software.

W Secret Level Marcin M. Granat zachęca do czytania Lema i analizuje jego wizje, prognozy i futurologiczne przepowiednie.

Bartłomiej Kluska przygląda się przodkom ZX Spectrum – ZX80 i ZX81. Paweł Gawlikowski zagląda do big boxa gry Infidel Infocomu. User Jama – tradycyjnie buja nad obłokami i zaprasza do wysłuchania opowieści o kosmicznej turystyce widokowej.

SideQuest zgromadził notki na temat anime (x1), serialu dokumentalnego (x1), filmu (x2), serialu (x2), komiksu (x5) , książek historycznych (x2), kryminału (x2), książki popkulturowej (x1), gier paragrafowych (x2), planszówek (x2) oraz karcianki (x1). W KDP Śledziu relaksuje się z Zeldą.

W Credits wysłuchamy opowieści o łataniu klap (opowiada Bazyl), a Micz snuje wizje najpiękniejszego z Asasynów (w 21 klatkach prozą).

Z drugiej strony okładki spogląda na nas recenzja Riftbrakera uzupełniona o wywiad z Pawłem Lekkim.

Felietony? Jakie felietony? Więc… w KDP się relaksujemy, z Borkiem przedzieramy przez polskie gry uczestniczące w konkursach, Alex traci włosy, nadzieję, Bonda (Bond chyba kły) i chyba jeszcze kilka rzeczy, Gawron gra w jakiś chłam, a Łukasz Orbitowski odkrywa swoje (straszne) miasto.

Pełny spis treści Pixela #74

Loading

Autofire

Relacje z Pixel Heaven 2021 i PGA

Indykarium

Borek chwyta za lornetę i przygląda się środowisku gier niezależnych.

Vive VR Corner

Oprócz przeglądu nowości na gogle testujemy też jako pierwsi w Polsce okulary Vive Flow.

RetroExpress

Kolejna porcja dobroci dla wyznawców kultu Atari 800XL czy Commodore 64.

Wywiad z Michałem Gołkowskim

Rozmawiamy z pisarzem, twórcą uniwersum „Komornika”.

Play the Game

Komornik: Nieskruszony

Złożenie gry paragrafowej i visual novel, więc dzieli cechy z takimi tytułami jak Vampire: The Masquerade – Shadows of New York czy niedawnym Gamedekiem.

Dark Pictures: House of Ashes

Man of Medan opowiadał o okręcie-widmie, Little Hope zabrało nas do wymarłego miasteczka. House of Ashes znowu zupełnie zmienia dekoracje. Oto rok 2003, wojna w Iraku – amerykańska armia poszukuje mitycznej „broni masowej zagłady”, której rzekome istnienie było pretekstem całej eskapady.

Guardians of the Galaxy

Gra dająca mnóstwo nieskrępowanej niczym frajdy, choć przez cały czas trudno przyzwyczaić się do superbohaterskich facjat innych niż te hollywoodzkie. ale fabuła gry nie kseruje ani wydarzeń z ekranu, ani z komiksu.

Alien Cube

The Alien Cube jest swojego rodzaju sequelem poprzedniego projektu Guzzo, choć znajomość całości absolutnie nie jest wymagana, a można wręcz powiedzieć, iż nowicjusze mają szansę ograć tę pozycję z nieco innej perspektywy.

Sable

Najbardziej rozpoznawalną cechą Sable jest oprawa graficzna, która wyraźnie składa hołd legendarnemu francuskiemu komiksiarzowi Moebiusowi, największemu z wielkich – i robi to tak, iż artysta byłby zachwycony.

Metroid Dread

Historia jest kontynuacją poprzednich części, streszczonych w kilku animowanych obrazkach. Koniec końców Samus ląduje na obcej planecie, a po starciu z tajemniczym bossem dostaje „fizycznej amnezji”, innymi słowy – traci większość mocy.

Coffee Noir

Przenosimy się do Neo-Londynu, w którym kawę dodaje się choćby do karmy dla psów. Choć mamy rok 2021, trudno pozbyć się wrażenia, iż wylądowaliśmy w historycznych latach czterdziestych: moda na prochowce i jazzująca muzyka utwierdzają w tym przekonaniu.

Juggler’s Tale

Abby jest marionetką, i to podwójną. Steruje nią gracz i niewidzialny narrator, pociągający za jej sznurki. Historia podzielona jest na akty – oglądamy (i uczestniczymy) bowiem przedstawienie w teatrze lalek.

Growing Up

Ta gra ma dwa oblicza. Pierwsza rozgrywka to odkrywanie mechanik i fabuły, zdawanie kolejnych egzaminów i końcowy werdykt: kim zostaliśmy w dorosłym życiu.

Eternal Cylinder

Jeśli oglądając serial „Obce światy” na Netfliksie, myśleliście, iż byłaby z tego interesująca gra, to mam dla was fenomenalną wiadomość. Właśnie czymś takim jest The Eternal Cylinder – miks przygodówki i zręcznościówki z elementami surwiwalu.

Industria

Industria jest grą typu FPS, którą zaczynamy z pustymi rękami i mnóstwem pytań w głowie. W jakie miejsce przerzuciło nas urządzenie z tajnego zakładu badawczego w Berlinie? Gdzie zniknęli wszyscy mieszkańcy? Skąd te wszystkie roboty i dlaczego tak usilnie próbują nas zabić?

Jett: The Far Shore

Pierwsze zwiastuny Jett: The Far Shore po prostu mnie zachwyciły. Niesamowite krajobrazy, niesamowite stwory, niesamowita muzyka, nutka „Odysei kosmicznej 2001”, a do tego wszystkiego jurty w stepie. Jak takiej gry nie kochać?

Back 4 Blood

W wielu grach fundamentalna jest kampania dla jednego gracza, a żeby przedłużyć zainteresowanie tytułem, dokleja się tryb multiplayer. Tutaj jest dokładnie odwrotnie – Back 4 Blood jest zaprojektowany pod kątem rozgrywki dla czterech graczy, a takim sfastrygowanym dodatkiem jest tu tryb single-player.

Astria Ascending

Gra wygląda absolutnie zjawiskowo. Modele postaci czy lokacje wręcz zapierają dech w piersiach. Podobnie jest z przeciwnikami.

Hercule Poirot: The First Cases

Druga wydana przez Microids gra czerpiąca ze spuścizny po Agacie Christie. Pierwsza, The ABC Murders, wyszła ponad pięć lat temu.

Insurgency: Sandstorm

Sandstorm to sequel Insurgency z 2014 roku, przenoszący działania wojenne na tereny współczesnego Bliskiego Wschodu. Egzotyczna otoczka dobrze współgra z charakterem tytułu. Już na wstępie bowiem warto zaznaczyć, iż to nie jest rozrywka dla wszystkich, a sam próg wejścia może odstraszyć niejednego.

Demon Slayer

Tytuły na podstawie anime, a szczególnie serii shonen (których docelowymi odbiorcami są chłopaki), wykroiły sobie sporą niszę. Ich gatunek wynika z treści– przygody i pojedynki doskonale przekładają się na język gier wideo.

Hall Of Fame

Najlepsza Gra Na Świecie: Jet Set Willy

Ciężko pracujący górnik odnajduje pod ziemią nieprzebrane skarby, które czynią zeń nuworysza. Porzuca więc swój fach, kupuje jacht i wielką willę, a całe dnie spędza na suto zakrapianych imprezach. Tak Matthew Smith stworzył legendę…

Mobilne edycje The Legend Of Zelda

Dwa miesiące temu pisaliśmy o początkach słynnej franczyzy Nintendo, zaś teraz zajmiemy się przygodami Linka wydawanymi na konsole przenośne.

Conan w grach wideo

Wiedzże, o graczu, iż Conan, choć przybył deptać błyszczące pikselami trony, nigdy nie zawojował ani Atari, ani Xboksa. Jednak uparcie nie chciał odwiesić miecza na kołku, a podejmowane przez niego próby były prawie bez wyjątku przynajmniej interesujące.

Delphine Software

Istnieją firmy, których nazwy wywołują szybsze bicie serc graczy choćby długo po zakończeniu przez nich działalności. Wśród nich szczególne miejsce zajmuje francuskie studio Delphine Software International.

Secret Level

Stanisław Lem

Pisarz, jako futurolog, prognozował, jak będzie wyglądał przyszły świat. Część swoich spostrzeżeń zawarł w wydanej w 1964 roku książce „Summa technologiae”.

Zx81 – pionier rewolucji

U progu lat osiemdziesiątych wydawało się, iż magia Clive’a Sinclaira, pomysłowego brytyjskiego wynalazcy i przedsiębiorcy, wygasła. Jeden tylko produkt firmowany jego nazwiskiem niósł nutkę rynkowego optymizmu – przeznaczony do samodzielnego montażu mikrokomputer MK14…

Big Box: Infidel

Po wydaniu dziewięciu gier z gatunku fantasy i science fiction (z jednym wyjątkiem dla czarnego kryminału) Infocom postanowił nareszcie zwrócić się w stronę – wydawałoby się –jedynie adekwatną, czyli przygodówki w realiach „przygodowych”.

Kosmiczne loty widokowe

Zapowiadane od lat prywatne wycieczki kosmiczne w końcu w tym roku ruszyły. Od teraz, żeby pogapić się na nieziemskie widoki, nie trzeba naprawiać orbitalnego teleskopu czy wykonywać żmudnych eksperymentów naukowych na orbicie. Możemy polecieć po prostu dla własnej przyjemności.

SideQuest

Comiesięczna dawka seriali, filmów, komiksów, książek i gier planszowych, dla których warto poświęcić cenne godziny.

Felieton Śledzia

Rekordowo mało słów, zaś przekaz wyjątkowo mocny – „zeldowy”.

Credits

Zmartwychwstałe gry wideo

Spektakularne klapy szumnie zapowiadanych gier zawsze szturmują nagłówki. Każdy chętnie powiela newsy o porażce i bawi się w wymyślanie błyskotliwych uszczypliwości. Często zresztą zasłużonych. Znacznie ciszej jest, gdy w końcu udaje się produkcję połatać.

Felieton Łukasza Orbitowskiego

Medium, gra o Krakowie i podwórka zrujnowanego jeszcze Kazimierza.

21 Klatek: Assassin’s Creed Odyssey

Podróż przez Helladę, pełną opowieści o winie i krwi, rozgrywających się pod błękitnym niebem.

Felieton Gawrona

Autor pisze o grach „głupich, także tych przeznaczonych dla plebsu, jak choćby legendarna Dune II.

Felieton Alexa

Kiedy Kapitan trwale żegna Bonda, przyczyną jest fatalny styl tego odejścia, głębokie rozczarowanie, jakie przeżył w kinie…

Felieton Borka

Wszyscy myślą, iż Borek gra bez przerwy, choćby przez sen. Otóż nie, grywa okazjonalnie w wybrane tytuły, ogląda służbowo do Indykarium i coś go czasem wciągnie na trochę dłużej, ale i tak poświęca temu stosunkowo kilka czasu.

The Riftbreaker

Inwazje kosmitów to popularny motyw w całej popkulturze, a więc także i grach wideo. Tylko przeważnie chodzi oczywiście o atak na poczciwych Ziemian. The Riftbraker należy do tych tytułów, które stawiają całą konwencję na głowie.

Wywiad Z Exor Studios

Rozmowa z twórcami The Riftbreaker o tym, jak zrobić grę, która zamiesza na Steamie.

Idź do oryginalnego materiału