Rola gier w zwiększaniu interakcji społecznych i budowaniu społeczności

clamor.pl 1 tydzień temu

Fani gier, czyli pełni pasji odbiorcy gier wideo, tworzą ogromne społeczności na całym świecie. Ale czy zdajesz sobie sprawę z tego, jak istotną rolę odgrywają w tym procesie nie tylko gry wideo, ale także produkcje o typowo hazardowym charakterze? Spróbujemy się dziś przyjrzeć nieco bliżej temu zagadnieniu, analizując obie kategorie gier.

Społeczności okołogrowe napędzają możliwości rozwoju

Dla wielu miłośników gier uczestnictwo w takiej społeczności wykracza poza samą tylko rozrywkę. Służy także do zaspokajania potrzeb emocjonalnych i społecznych, takich jak łagodzenie stresu, uczenie się czegoś nowego i zawieranie przyjaźni. Eskapizm jest najważniejszym powodem, dla którego fani angażują się w swój fandom, a zaraz za nim idzie euforia i wzmocnienie. Badania pokazują także, iż granie w gry lub uczestnictwo w społecznościach pozwala na rozwój umiejętności, budowanie relacji, a choćby może skutkować monetyzacją. Ten ostatni czynnik jest szczególnie istotny w przypadku gier hazardowych.

Dla fanów gier społeczność jest równie ważna jak sama gra. Właśnie z tego powodu łączenie się z innymi ludźmi – czy to online, czy offline – jest jednym z filarów interakcji w takiej społeczności. Czterech na pięciu graczy odkryło swoją pasję dzięki rodzinie, przyjaciołom, celebrytom lub influencerom. Inne dane pokazują, iż wielu z nich uważa się za aktywną część społeczności graczy, czyli regularnie łączy się z innymi fanami online, a także bierze udział w różnego rodzaju wydarzeniach związanych ze społecznością lub samą grą.

Nie możemy oczywiście pominąć także dodatkowego czynnika charakteryzującego konkretnie gry hazardowe. Najbardziej popularne społeczności powstały wokół gier hazardowych w kasynach online dostępnych na przykład w VoxCasino, jak na przykład:

  • ruletka
  • blackjack
  • poker
  • kości
  • bakarat.

Rzadziej mamy do czynienia ze społecznościami powstałymi wokół automatów slotowych, ale takowe także się zdarzają.

Tutaj sporą rolę w aktywności graczy w społecznościach powstałych wokół danej gry (lub raczej jej gatunku) odgrywa chęć poprawy swojej wiedzy na temat gry i jej zasad, co ma wyjątkowo konkretne zastosowanie – poprawę swoich wyników podczas grania. A w omawianym przypadku gier hazardowych przekłada się to na więcej szans uzyskania wygranych pod postacią prawdziwych pieniędzy.

Młode pokolenie graczy napędza cały rynek

To właśnie to młode pokolenie, które urodziło się już w okresie łatwego dostępu do informacji i dorastało, traktując Internet jako nieodłączny element codzienności, wyznacza w tej chwili trendy i jest istotnym elementem zmian zachowań. W odniesieniu do mediów i społeczności istnieje tutaj zauważalny ruch – początkowo skoncentrowany w środowiskach gier, ale zyskujący popularność na przykład w kulturze – w kierunku bardziej połączonych, zdecentralizowanych i zorientowanych na społeczność doświadczeń.

Produkty i treść

Jednym ze sposobów wyrażania swojej pasji przez użytkowników są inwestycje w produkty związane z grami: przeważająca większość z nich kupuje gry wideo (jedynie niewielki odsetek skupia się wyłącznie na tytułach darmowych), akcesoria lub sprzęt poprawiający wrażenia z rozgrywki. Mamy także interesujące zjawisko pod postacią fanów kupujących w dużych ilościach przedmioty kolekcjonerskie związane z danymi grami. Ponadto mniej więcej jedna trzecia aktywnych graczy uczestniczy także w zorganizowanych kongresach i zebraniach.

Innym sposobem na zaangażowanie się w społeczność graczy jest tworzenie i konsumowanie informacji związanych z danym tematem. Z pewnością można stwierdzić, iż większość miłośników gier wideo miało co najmniej raz dostęp do nieoficjalnych treści związanych z ich ulubionych tytułów, a spora część graczy brała udział w ich tworzeniu.

Pod pojęciem „nieoficjalnych treści” możemy rozumieć między innymi:

  • Poradniki do gier w formie tekstowej lub wideo
  • Dodatkowe dzieła online w formie grafik, nagrań wideo lub komiksów związanych z grą.
  • Dzieła fizyczne, jak na przykład figurki bohaterów gry. Tworzone w celach sprzedaży lub po prostu pochwalenia się wśród członków społeczności.
  • Imprezy społecznościowe obejmujące przebieranie się za postaci z ulubionej gry (cosplay) lub zorganizowane rozgrywki o charakterze rywalizacyjnym (w szczególności e-sport) lub towarzyskim.

E-sport i gry hazardowe

Ciekawym przypadkiem są gry wideo o charakterze rywalizacyjnym, czyli e-sportowe. Pozwalają one na rywalizację indywidualną lub drużynową w wybranych tytułach. Choć z pozoru nie wygląda to na coś szczególnie atrakcyjnego, to jednak praktyka pokazuje, iż tego typu imprezy cieszą się olbrzymią popularnością na całym świecie. Na przykład turnieje o randze mistrzostw świata w Counter Strike: Global Offensive przyciągają przed ekrany miliony fanów śledzących z zapartym tchem starcia najlepszych drużyn na świecie o zwycięstwo w turnieju, który dysponuje pulą nagród o wartości kilkunastu milionów euro.

Nawet w Polsce, w katowickim Spodku corocznie rozgrywane są prestiżowe turnieje e-sportowe z cyklu Intel Extreme Masters, uważane za jedne z najważniejszych na świecie w branży e-sportowej.

Analogiczna sytuacja panuje w branży gier hazardowych – do legendy przeszły już przecież turnieje pokerowe o randze mistrzowskiej, pozwalające na wygrywanie milionów euro. I nie zapominajmy o takich nazwiskach, jak Kacper Pyzara, Dymitr Urbanowicz, czy też Dominik Pańka – czyli Polakach będących jednymi z najlepszych pokerzystów świata!

Idź do oryginalnego materiału