3 grudnia 1994 roku na scenę technologiczną wkroczyła rewolucja: Playstation. Debiutując w Japonii, firma Sony zapoczątkowała nową erę gier, która ogromnie zmieniła świat gier wideo. Pięć generacji konsoli później firma może spojrzeć wstecz na 30 lat Playstation i rynku gier, który ma dziś największy udział w sprzedaży wynoszący 32 procent.
Na początku Playstation istniała kooperacja pomiędzy doświadczonym już producentem gier wideo Nintendo i firmą elektroniczną Sony. Początkowy pomysł polegał na wyposażeniu konsoli Nintendo Super Famicom – znanej w Europie i USA jako Super Nintendo – w napęd CD. Prototyp, który nigdy nie trafił do sprzedaży, został sprzedany na aukcji w 2020 roku za 360 000 dolarów. Nintendo jednak anulowało współpracę, co powszechnie zostało odebrane jako upokorzenie dla Sony. Producent elektroniki nie poddał się jednak i postanowił wypuścić na rynek konsolę do gier na własną rękę.
3 grudnia 1994 roku w Japonii pojawiła się pierwsza konsola Playstation z ośmioma grami. Kosztował 39 800 jenów, co stanowi równowartość około 450 marek niemieckich (230 euro). Pierwszego dnia sprzedano około 100 000 konsol Sony, a po sześciu miesiącach sprzedano dwa miliony urządzeń. Sprzedaż rozpoczęła się w USA 9 września 1995 r., a następnie w Europie 29 września. W Niemczech konsola kosztowała niecałe 600 DM (306 euro). Dwa lata później liderem rynku było Sony.
Powody sukcesu: Wbudowany napęd CD-ROM zapewniał mnóstwo miejsca na dysku, dzięki czemu gry stawały się coraz bardziej złożone. Chociaż obrazy były rozmyte jak na dzisiejsze standardy, grafika ustanowiła nowe standardy na tamte czasy. Ponadto niektóre tytuły systemu okazały się niezwykle popularne. Do gier, które odniosły największy sukces na pierwszej konsoli Playstation, należą współczesne klasyki „Ridge Racer” z 1994 r., „Tomb Raider” i „Crash Bandicoot” z 1996 r. oraz „Gran Turismo” z 1997 r.
Dzięki Xbox 360 konkurentowi Microsoftowi w końcu udało się zbliżyć do konkurencji ze strony Sony i Playstation 3. Ówczesny szef firmy Bill Gates (69 l.) osobiście zaprezentował prototyp na konferencji Game Developers Conference w Kalifornii w marcu 2000 roku. Był dostępny na rynku w Ameryce Północnej od 2001 r., a w Europie od 2002 r.
Ale choćby Microsoft nie mógł dorównać Playstation i Xbox. Firma najpóźniej w 2013 roku doświadczyła fiaska sprzedaży Xbox One. W tamtym czasie konsola Sony Playstation 4 zapewniła sobie około 67 procent udziału w rynku. Od tego czasu Microsoft nie publikuje już oficjalnych danych dotyczących sprzedaży swoich konsol. Z analizy „Wall Street Journal” wynika jednak, iż następcy Xboksa musieli sprzedawać się gorzej w porównaniu do poprzedniego modelu. Sony jest więc przez cały czas wyraźnie do przodu. Z analizy wynika, iż od premiery w 2020 roku sprzedano około 61,7 mln konsol PS5, zaś Xbox Series S/X – 28,3 mln sztuk. W efekcie Sony osiąga udział w rynku obecnej generacji konsol na poziomie 68,5%.
Podczas gdy najważniejszą innowacją Playstation 3 (2006) było wprowadzenie następcy DVD Blu-Ray i uruchomienie platformy gier online, Playstation Network, Sony kontynuowało produkcję Playstation 4 (2013) i Playstation 5 (2020). ). dodatkowo ulepszona grafika, szybsze ładowanie i niektóre ekskluzywne tytuły.
Jednak w czasie pandemii korony najnowszy model stał się symbolem problemów globalnego łańcucha dostaw. Sony przez wiele miesięcy nie było w stanie wyprodukować pożądanych ilości PS5. Niedobory doprowadziły następnie do tego, iż sprzedawcy często oferowali konsole PS5 po zawyżonych cenach, co jeszcze bardziej zwiększało frustrację wśród graczy. Dopiero w ubiegłym roku firmie Sony udało się w pełni rozwiązać problemy związane z łańcuchem dostaw.
Ale Sony musi stawić czoła nie tylko wyzwaniom logistycznym, ponieważ branża gier przeżywa wstrząsy. Przyszłość nie należy do jednego urządzenia, mówi Felix Falk , dyrektor zarządzający Game, stowarzyszenia niemieckiej branży gier. „Ponieważ świat gier i zainteresowania jego społeczności są tak różnorodne, możliwości grania będą przez cały czas zróżnicowane w przyszłości”.
Falk wskazuje na duże sukcesy w obszarze gier mobilnych. Sony wkroczyło na rynek gier mobilnych z konsolą Playstation Portable już w 2004 roku, ale telefon stał się najczęściej używaną platformą do gier. „Gry mobilne są dostępne zawsze i wszędzie i oferują ogromną różnorodność – choćby w wymagające technicznie tytuły można teraz grać między sobą i przeciwko sobie na telefonach komórkowych”.
Sprzedaż gier, która w ostatnich latach osiągnęła w Sony prawie 30 miliardów dolarów, prawdopodobnie niedługo odbije się szerokim echem. Jednocześnie, zdaniem Falka, granice pomiędzy poszczególnymi platformami będą coraz bardziej się zacierać. Wykazały to takie rozwiązania, jak granie międzyplatformowe, tj. na telefonach komórkowych, tabletach, komputerach stacjonarnych czy konsolach. Ale oferta gier w chmurze również stale rośnie, dzięki czemu możesz grać w gry na PC i konsole na różnych platformach. Sony nie chciało jednak powiedzieć menadżerowi magazynu, co stanie się dalej z Playstation i jak Sony będzie chciało przeciwdziałać tej porażce.