Są lata 70. i Sprawa Złotego Idola to historia starożytna. O co chodziło w legendach i mitach – historii Lemurii Sprawa Złotego Idola jest prawie całkowicie niepoznawalna, opowiadana w cieniu przez najdziwniejszych teoretyków spiskowych i historyków z marginesu. Wszystko, co było wiadome na temat złotego bożka i jego mocy, rozpadło się wraz z nim pod koniec Sprawa Złotego Idola. Powstanie Złotego Idola zaczyna się od naukowca twarzą w dół, martwego w śniegu; cykl zaczyna się od nowa. „Świat zmienił się radykalnie” – napisano w opisie kontynuacji firmy Color Grey Games. „Grzechy ludzkości nie mają miejsca”.
Na początku Wzrastaćnie ma bezpośredniej wzmianki o idolu ani o roli, jaką może odgrywać, ale kilka osób – głównie bezdomnych i jeden prestiżowy naukowiec – zostało znalezionych martwych z różnych przyczyn, a wszystkie miały świecące czerwone oczy. Jak w Sprawa Złotego Idolapierwsze zamówienie w Powstanie Złotego Idola jest rozpoczęcie układania wskazówek wbudowanych w sceny gry. Będąc w Sprawa Złotego Idola te sceny były statyczne i wykonane przy użyciu grafiki pikselowej, zespół Color Grey Games udoskonalał tę sztukę na przestrzeni wieków: Sceny są przez cały czas w dużej mierze statyczne, aczkolwiek z pewnymi zapętlonymi animacjami w niektórych szczegółach, ale teraz renderowane w groteskowym stylu graficznym przypominającym Arlene Klasky’ego i Gábora Csupó Aaaach!!! Prawdziwe potwory, Dzikie CiernieLub Jak powiedział Ginger zamiast klasycznych gier wideo.
Każda ze scen przedstawia najważniejszy moment w złożonej historii. Taką sceną mogłyby być dwie niewyraźne postacie na zaciemnionym muzealnym strychu – jedna raziła drugą prądem. A może jest to konferencja prasowa na komisariacie albo kobieta oglądająca w telewizji mężczyznę tańczącego. Powstanie Złotego Idola to zagadka typu „wskaż i kliknij”, więc gracz powinien spodziewać się dużej liczby wskazań i kliknięć: najpierw w podświetlonych obszarach, które wymagają zbadania w celu odblokowania słów kluczowych, a następnie podczas przenoszenia tych słów kluczowych w stylu „wypełnij puste miejsca” wpisy do dziennika umożliwiające identyfikację postaci lub kluczowych elementów.
U jej podstaw leży Powstanie Złotego Idola ma tę samą rozgrywkę z Sprawa Złotego Idolaale z kilkoma ulepszeniami poprawiającymi jakość życia, z których największą jest to, iż gracze nie muszą już przełączać się między scenami i stroną notesu z wypełnianiem pustych miejsc. Zamiast tego możliwe do rozwiązania wpisy pojawiają się bezpośrednio na scenie, tak jakby było to okno na pulpicie. Poruszają się, co oznacza, iż łatwo jest zbadać każdą scenę, wypełniając puste miejsca. Mówiąc najprościej, Powstanie Złotego Idola umieszcza fazę „odkrywania” i „myślenia” na jednym ekranie. Pomiędzy każdą sceną detektyw wraca do rozdziału, który wymaga wypełnienia notatki podsumowującej, zanim przejdzie dalej; to sposób na upewnienie się, iż gracz naprawdę rozumie, co dzieje się w coraz bardziej skomplikowanej historii. Bardzo łatwo się w to zaplątać Powstanie Złotego Idoladrobne szczegóły, więc swego rodzaju podsumowanie pomiędzy każdą sceną – które wciąż dodaje elementy łamigłówki do rozwiązania – jest przydatną zmianą, która zachęca graczy do lepszego docenienia i przesłuchania nadrzędnej fabuły.
Chociaż ta fabuła nawiązuje tylko do jednej lub dwóch postaci z oryginalnej gry, przez cały czas jest odzwierciedleniem Sprawa Złotego Idolamotywy chciwości, władzy i korupcji, jednocześnie łącząc makabryczny humor, za który uwielbiany jest oryginał. Powstanie Złotego Idolazrozumienie idola i jego użycia przez bohaterów jest zagmatwane – naprawdę, naprawdę zagmatwane – przez stulecia, które upłynęły; wszystkie makabryczne wypadki i morderstwa są w dużej mierze spowodowane zarówno przez głupców mających dobre intencje, jak i żądnych władzy idiotów. Wiele wątków, które w rzeczywistości są wyszukanymi żartami, nawiązuje do tego. Najbardziej popularnym jest sytuacja, gdy absolutny głupiec stażysta naukowy podpala się dzięki urządzenia zasilanego przez idola; odebrano mu dostęp do laboratorium po tym, jak użył maszyny w nieautoryzowanym teście. Później „dowiedział się” o mocy idola od grupy kultystów pełnej zwolenników teorii spiskowych i był przekonany, iż odmówiono mu dostępu do laboratorium, ponieważ maszyna miała wzbudzać nienawiść do jego szefa. Jego druga próba miała na celu wykorzenienie tej nienawiści – zamiast tego wywołała pożar. Jest to jeden z pierwszych impulsów machiny Rube’a Goldberga złych decyzji, która napędza całą linię nieudolności. Niekompetencja człowieka przez cały czas jest nagradzana. (Brzmi znajomo?)
Powstanie Złotego Idolajedynym prawdziwym problemem jest brak precyzji w języku; bardzo łatwo jest zrozumieć scenariusz, ale przez cały czas uzyskać błędną odpowiedź z powodu drobnych różnic w interpretacji. Istnieje kilka przypadków, w których błędne rozwiązania miały sens, ale nie były rozwiązaniami adekwatnymi; w takich przypadkach wskazówki w ogóle nie pomogły, ponieważ programiści, którzy je napisali, nie mają możliwości dokładnego poznania przyczyny problemu. To tylko domysły, co mógł wprowadzać gracza w błąd. Być może bardziej pomocnym systemem byłaby podpowiedź ostatniej szansy, która podkreślałaby, gdzie odpowiedź jest błędna. Jak w Sprawa Złotego Idolajednak jasne jest, iż Color Grey Games woli, aby gracz znalazł rozwiązania bez żadnych wskazówek, choćby jeżeli dotarcie do nich zajmie zbyt dużo czasu. Możesz to zobaczyć w wyskakującym okienku podpowiedzi, w którym gra pyta, czy chcesz medytować – wdech i wydech do koła rozszerzającego się i kurczącego, jak aplikacja zajmująca się zdrowiem psychicznym – nad odpowiedzią. To rzeczywiście najbardziej satysfakcjonujący sposób na rozwiązanie zagadki, ale wiąże się także z ryzykiem całkowitego zniechęcenia sfrustrowanego gracza.
Te frustracje są jednak niewielkie, jeżeli uda ci się przeforsować kilka niejasnych rozwiązań łamigłówek. Tak jak Sprawa Złotego Idola przed tym, Powstanie Złotego Idola to niezbędny thriller kryminalny, który w jakiś sposób łączy sieć czerwonego sznurka w przekonującą, głupią i mistrzowską narrację.
Powstanie Złotego Idola ukaże się 12 listopada na Nintendo Switch, PlayStation 5, Windows PC i Xbox Series X. Gra została sprawdzona na komputerze z systemem Windows za pośrednictwem Steam przy użyciu kodu do przedpremierowego pobrania dostarczonego przez wydawcę Playstack. Vox Media ma partnerstwa partnerskie. Nie mają one wpływu na treść redakcyjną, chociaż Vox Media może otrzymywać prowizje za produkty zakupione za pośrednictwem linków partnerskich. Możesz znaleźć dodatkowe informacje na temat polityki etycznej firmy Polygon można znaleźć tutaj.