Xbox ogłosił gruntowne zmiany w sposobie tworzenia gier Halo. Firma 343 Industries, twórca gier Halo od 2007 roku, zmieniła nazwę na Halo Studios z nową organizacją wewnętrzną i nową filozofią rozwoju. Jak już wcześniej informowaliśmywewnętrzny silnik gry 343, Slipspace, zostaje porzucony na rzecz silnika Unreal Engine 5 firmy Epic. Halo Studios opublikowało materiał wideo z wewnętrznego projektu testowego o nazwie Foundry, który pokazuje, jak różne elementy uniwersum Halo — w tym Master Chief i kilka kultowych lokalizacji – poszukam w Unrealu.
Wreszcie Xbox potwierdził, iż opracowywanych jest „wiele” nowych gier, a wszystkie powstają w Unreal 5. Jednak projekty te są na wczesnym etapie; blogu Xbox Wire przestrzegł, iż „nowa gra Halo nie jest bliska”.
Halo Studios ujawniło swój nowy kierunek w filmie zatytułowanym „Nowy Świt”, który został pokazany przed niedzielnym meczem finałowym Mistrzostw Świata Halo 2024. W filmie pojawiają się gadające głowy z Halo Studios, które wyjaśniają Foundry, zmianę silnika i reorganizację, a także daje wgląd w przyszłość gier Halo na podstawie materiału filmowego Foundry.
Opublikowany materiał testowy Foundry przedstawia trzy sceny: klasyczną panoramę Halo osadzoną na zalesionych zboczach gór, nastrojowo oświetloną scenę ze śniegiem i lodem oraz obrzydliwy obcy świat, który został całkowicie opanowany przez organiczną zarazę potopu. Master Chief i Elita Przymierza są pokazani ze swoimi kultowymi broniami, a także pojazd Banshee. „Oryginalna seria Halo była wizytówką grafiki, była najlepsza w swojej klasie” – powiedział w filmie główny artysta FX, Daniel Henley. „Takie było Halo, kiedy zostało wydane po raz pierwszy, i tym właśnie powinno być Halo ponownie”.
Halo Studios wyjaśniło, iż Foundry nie jest grą, ale zostało zbudowane jako realistyczny cel roboczy dla grafiki nowej generacji gier Halo. Rzeczywiście, niektóre zasoby stworzone dla Foundry mogą równie dobrze znaleźć się w przyszłych wydaniach: „Większość tego, co zaprezentowaliśmy w Foundry, to oczekiwany do udziału w projektach, które budujemy lub w przyszłych projektach” – powiedział szef studia Pierre Hintze dla Xbox Wire.
Nie podano żadnych wskazówek, czym mogą być te liczne przyszłe gry ani kiedy możemy się ich spodziewać. Tu i teraz Halo Studios będzie przez cały czas wspierać Halo Nieskończone z nową zawartością i sezonami e-sportowymi. (A nowy tryb trzeciej osoby Do Halo Nieskończone zostało również ogłoszone na Mistrzostwach Świata Halo.) Jednak studio dało jasno do zrozumienia, iż celem jego wewnętrznej reorganizacji i odejścia od utrzymywania własnego silnika było stworzenie zespołu składającego się z wielu projektów, który będzie mógł wydawać nowe gry i aktualizacje gier o wiele więcej szybko.
„W nieproporcjonalny sposób skupiliśmy się na stworzeniu warunków umożliwiających pomyślne serwisowanie Halo Nieskończone” – Hintze powiedział Xbox Wire, nawiązując do doniesień, iż praca ze Slipspace jest powolna i nieodpowiednia do tworzenia gry, która pierwotnie miała być długotrwałą grą dostępną na żywo. „[But switching to Unreal] pozwala nam skupić się na tworzeniu wielu nowych doświadczeń w najwyższej możliwej jakości.”
Nie wspomniano o współpracy Halo Studios z innymi programistami przy tworzeniu tych wielu gier Halo, chociaż na początku 2023 roku zgłoszono, iż 343 Industries współpracowało z zewnętrznym studiem Sure Affinity nad grą typu Battle Royale Halo.
Halo Studios twierdzi, iż w tej chwili poszukuje pracowników do tych projektów. W styczniu 2023 roku podobno było 343 Industries „mocno uderzony” serią zwolnieńco skłoniło fala oskarżeń ze strony byłych programistów zdenerwowany tym, co uznali za złe zarządzanie studiem. W tamtym czasie Jason Schreier z Bloomberg poinformował, iż studio „prawie zaczynało od zera”. Wygląda na to, iż niedzielne ogłoszenie jest ostatecznym publicznym ujawnieniem wewnętrznego restartu.